طب سوزنی در بارداری

در سال‌های اخیر طب سوزنی به عنوان درمان جایگزین درمان انواع ناراحتی‌ها در بارداری رواج بسیاری یافته است. اگر باردار هستید و قصد دارید طب سوزنی را امتحان کنید این مطلب را بخوانید در ادامه در مورد سودمندی و مزایا و معایب بالقوه این روش در بارداری صحبت کرده‌ایم.

در سال‌های اخیر طب سوزنی به عنوان درمان جایگزین درمان انواع ناراحتی‌ها در بارداری رواج بسیاری یافته است. اگر باردار هستید و قصد دارید طب سوزنی را امتحان کنید این مطلب را بخوانید در ادامه در مورد سودمندی و مزایا و معایب بالقوه این روش در بارداری صحبت کرده‌ایم.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یک روش درمانی مکمل در طب سنتی چین است که باعث تعادل جریان انرژی در بدن می‌شود. این هنر شفابخش قرن‌هاست در مشرق زمین انجام می‌شود و شواهدی از نتایج مثبت آن وجود دارد.

آیا طب سوزنی موثر است؟

با وجود آنکه هنوز به اندازه کافی مطالعات علمی جامع در مورد طب سوزنی انجام نشده مطالعات اولیه نشانگر نتایج امیدبخشی است.

طب سوزنی در اصل یک روش جایگزین است. اما به سرعت به عنوان به عنوان یک روش درمانی یکپارچه در حال گسترش بوده و بسیاری از پزشکان طب سنتی انجام آنرا توصیه می‌کنند.

در بعضی از مطالعات اثر مثبت این روش بر تسکین درد مشخص شده است. همچنین تاثیر آن بر ورم مفاصل، میگرن، سردرد و حتی ظاهر پوست از طریق بهبود جریان خون و تقویت عضلات صورت مشخص شده است.

طب سوزنی چگونه عمل می‌کند؟

معمولا در طب سوزنی نقاط حیاتی در بدن با سوزن نازک استریل تحریک می‌شود. سوزن‌های طب سوزنی توان بدن برای خوددرمانی را افزایش داده و از این طریق درد را تسکین می‌دهد، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و بعضی از ناراحتی‌ها را درمان می‌کند.

آیا سوزن‌های طب سوزنی به بدن آسیب می‌رساند؟

به ندرت سوزن طب سوزنی باعث آسیب به بدن می‌شود. محققان دریافته‌اند بسیاری از آکیوپوینت‌ها (نقاط ویژه درمانی در طب سوزنی) با عصب‌های عمیق ارتباط دارند و وقتی که با سوزن تحریک می‌شوند باعث آزاد شدن اندورفین و سایر مواد شیمیایی مغز می‌گردند. به همین علت سیگنال‌های درد مسدود شده و بعضی از شایع‌ترین دردها کنترل می‌شود.

طب سوزنی و نازایی

افزایش علاقه به طب سوزنی بیشتر به این علت است که به نظر می‌رسد طب سوزنی باعث افزایش قدرت باروری کسانی می‌شود که برای بارداری اقدام کرده‌اند.

بعضی دیگر از پزشکان طب سوزنی را به عنوان راه کاهش درد بارداری و بعد از زایمان و به عنوان جایگزین مسکن‌ها توصیه می‌کنند.

خیلی از خانم‌ها همچنین برای تسکین علائم بارداری مثل حالت تهوع، استفراغ، و سردرد ایجاد شده توسط تغییرات هورمونی به طب سوزنی متمایل شده‌اند.

آیا طب سوزنی در بارداری خطر دارد؟

طب سوزنی در بارداری هنوز به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته بنابراین با اطمینان کامل نمی‌توان آنرا در بارداری خطرناک یا بی‌خطر دانست. در حال حاضر هیچ کدام از ادعاهایی که در مورد موثر بودن آن مطرح می‌شود پشتوانه علمی ندارد و صرفا تجربی است. دانستن روش عملکرد طب سوزنی برای محدود کردن انتظارات ضروری به نظر می‌رسد.

میزان گرایش به طب سوزنی چگونه است؟

در یک پژوهش انجام شده در سال 2013 مشخص شد تا حدود 13 درصد زنان اروپایی طب سوزنی را در بارداری انجام داده‌اند. در مورد زنان آمریکائی و سایر کشورها آمار دقیقی در دست نیست. اما مشخص است که تمایل به طب سوزنی در آمریکا در حالت عادی و همچنین در بارداری در حال افزایش است.

در چند دهه گذشته روش‌های پزشکی جایگزین از جمله طب سوزنی در بارداری در غرب به شدت افزایش یافته است.

کاربردهای طب سوزنی در بارداری چیست؟

از نظر تئوری، طب سوزنی در بارداری برای درمان طیف وسیعی از ناراحتی‌های بارداری یا کمک به زایمان قابل استفاده است. سایر کاربردهای بالقوه عبارتند از:

  • تسکین حالت تهوع و استفراغ
  • تسکین درد بعد از زایمان سزارین
  • تسکین درد بعد از زایمان طبیعی
  • تسکین نگرانی، استرس و افسردگی در بارداری
  • کمک به تسکین درد عمومی و ناراحتی بارداری
  • کمک به القای زایمان
  • کمک به بارداری طبیعی یا از طریق آی وی اف
  • تصحیح وضعیت بریچ جنین در بارداری
  • کاهش حساسیت سینه‌ها
  • کاهش خستگی
  • کاهش سردرد
  • کاهش سوزش سر دل
  • کاهش ناراحتی لگن
  • درمان هموروئید و بواسیر
  • درمان درد سیاتیک

بعضی از زنان باردار برای درمان برای درمان بدون درد بعضی از آزاردهنده‌ترین ناراحتی‌های بارداری به طب سوزنی متمایل شده‌اند.

تسکین درد

طب سوزنی برای تسکین درد زایمان کاربرد زیادی دارد به ویژه به این دلیل که پزشکان در جستجوی جایگزین مسکن‌های اپیوئیدی هستند. در صورت مصرف مسکن‌های اپیوئیدی خطر اعتیاد به آنها وجود دارد.

کالج زنان و زایمان آمریکا در گزارش سال 2018 طب سوزنی به عنوان یکی از راه‌های مدیریت درد زایمان معرفی می‌شود.

اما در همین گزارش ذکر می‌شود برای اثبات این نظریه مطالعات دیگری باید انجام شود.

حالت تهوع و استفراغ

در یک مطالعه در سال 2013 مشخص شد طب سوزنی برای کاهش درد سزارین موثر است. طب سوزنی همچنین برای زنانی که از حالت تهوع و استفراغ شدید در بارداری رنج می‌برند به ویژه آنهایی که دارو مصرف می‌کنند مفید است.

القای زایمان و جنین بریچ

در یک پژوهش، حداقل در 2 مورد بارداری فول ترم، طب سوزنی برای القای زایمان بدون دارو مفید بوده است.

همچنین بعضی اعتقاد دارند طب سوزنی برای اصلاح پوزیشن بریچ و چرخاندن جنین به حالت سر پایین و آماده شدن برای تولد مفید است.

درد لگن

در یکی از مقالاتی که خیلی مورد استناد قرار گرفته ذکر شده که این شیوه برای تسکین درد لگن و درد پایین کمر در بارداری مفید است.

افسردگی

طب سوزنی به تسکین علائم افسردگی در بارداری کمک می‌کند و از آن جهت اهمیت دارد که برخلاف داروهای ضد افسردگی یا داروهای دیگری که برای درمان افسردگی استفاده می‌شوند تاکنون خطری در اثر طب سوزنی برای جنین ذکر نشده است.

لقاح

اگر چه طب سوزنی به لقاح می‌کند (به ویژه زمانی که همراه با آی وی اف انجام شود) در یک مطالعه که در سال 2018 در مجله موسسه پزشکی آمریکا منتشر شد مشخص شده که شواهدی وجود ندارد که طب سوزنی احتمال تولد نوزاد زنده را در زنانی که با آی وی اف باردار شده‌اند، افزایش دهد.

اما در این مطالعه مشخص شد بسیاری از کسانی که آی وی اف کرده‌اند احساس آرامش بیشتر و استرس کمتری دارند. به طور کلی هر روش که کمک کند فرد باردار در زمان اقدام برای بارداری راحتی بیشتری داشته باشد مناسب است.

خطرات بالقوه طب سوزنی چیست؟

عوارض منفی طب سوزنی خیلی کم است. بدترین عوارض جانبی گزارش شده ورم ناشی از سوزن، تاول موضعی، ضعف، خستگی، تعریق و حالت تهوع بوده است.

در یک پژوهش در سال 2013 تنها یک مورد اثر منفی طب سوزنی در بارداری مشاهده شد که مربوط به جراحت در نتیجه اختلالات آسم بود. به جنین هم آسیبی نرسید و سالم و کاملا رسیده به دنیا آمد.

نقاط فشاری طب سوزنی

جایی از بدن که طب سوزنی انجام می‌شود در بارداری خیلی اهمیت دارد. در یک مطالعه مشابه مشخص شد طب سوزنی در بعضی از نقاط بدن ممکن است باعث زایمان زودرس شود به ویژه اگر طب سوزنی قبل از فول ترم شدن (بعد از هفته 37 بارداری) انجام شود.

پژوهش دیگری که در سال 2018 در مورد آی وی اف و طب سوزنی انجام شد نشان داد نرخ سقط جنین در گروه کسانی که طب سوزنی کرده بودند در مقایسه با گروه زنانی که طب سوزنی نکرده بودن تقریبا دو برابر بود. ممکن است در این موارد درمان طب سوزنی ممکن است به درستی انجام نشده باشد. همچنین مشخص شد ارتباط قوی بین بعضی از نقاط طب سوزنی LI4 و SP6 و سقط جنین وجود دارد.

با وجود آنکه ارتباط طب سوزنی با زایمان زودرس یا سقط جنین قطعی نیست اما توصیه عمومی آن است که در سه ماهه اول بارداری انجام نشود.

مراکز دارای تاییدیه طب سوزنی

مکانی که قرار است طب سوزنی انجام شود خیلی اهمیت دارد. اگر از کسی استفاده کنید که مجاز نیست یا کسی که از پروتوکل‌های استفاده از سوزن تبعیت نمی‌کند خطر انتقال بیماری خونی مثل اچ آی وی و سایر عوارض وجود خواهد داشت.

ذکر این نکته لازم است که همه روش‌های طب سوزنی مناسب نیستند. در بعضی از روش‌ها از سوزن‌های نامناسب یا غیر هم اندازه که خطراتی را ایجاد می‌کنند استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید:

نوازش شکم در دوران بارداری، مفید یا مضر؟

فواید ماساژ بارداری و خطر ماساژ شکم