بواسیر در بارداری

هموروئید (بواسیر) که در واقع واریس سیاهرگ‌های مقعد است معمولا با خارش و درد در ناحیه مقعد همراه می‌شود. با وجود آنکه مشاهده ظاهر ناخوشایند این رگ‌ها برای شما خیلی ناراحت کننده است اما باید بدانید که این بیماری بی ضرر بوده و در میان خانم‌های باردار بسیار شایع است. حدود نیمی از خانم‌های باردار به خصوص از اواسط سه ماهه دوم بارداری آنرا تجربه می‌کنند.

هموروئید (بواسیر) که در واقع واریس سیاهرگ‌های مقعد است معمولا با خارش و درد در ناحیه مقعد همراه می‌شود. با وجود آنکه مشاهده ظاهر ناخوشایند این رگ‌ها برای شما خیلی ناراحت کننده است اما باید بدانید که این بیماری بی ضرر بوده و در میان خانم‌های باردار بسیار شایع است. حدود نیمی از خانم‌های باردار به خصوص از اواسط سه ماهه دوم بارداری تا انتهای سه ماهه سوم آنرا تجربه می‌کنند.

چه چیزی باعث بروز هموروئید (بواسیر) بارداری می‌شود؟

فشار زیاد رحم که از هفته بیست و پنجم بارداری آغاز می‌شود به علاوه افزایش جریان خون به ناحیه لگنی باعث می‌شود سیاهرگ‌های موجود در دیواره مقعد متورم، برآمده و دچار خارش شوند. در این حالت، یبوست بارداری تشدید شده و با توجه به آنکه برای اجابت مزاج باید فشار بیشتری وارد شود در نتیجه رگهای انتهای راست روده و مقعد متورم و برآمده می‌شوند.

هموروئید ممکن است بعد از زایمان نیز مشاهده شود زیرا در حین زایمان فشار زیادی به بدن و رگ‌های مقعد وارد می‌شود. خبر خوب آن است که راه‌های زیادی برای مداوای این بیماری وجود دارد و این بیماری بعد از زایمان از بین می‌رود.

برای درمان هموروئید چه کارهایی باید انجام دهید؟

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

بهترین راه مداوای هموروئید در دوران بارداری آن است که یک رژیم غذایی مناسب انتخاب کنید. مقدار زیادی آب بنوشید و میزان فیبر مصرفی موجود در غذای خود را افزایش دهید تا از بروز یبوست جلوگیری شود.

تمرینات کگل انجام دهید

این تمرینات علاوه بر آماده کردن عضلات کف لگنی برای زایمان، با بهبود گردش خون به ناحیه لگن از هموروئید جلوگیری می‌کنند.

به پهلو بخوابید

بهتر است به پهلو بخوابید (از سه ماهه دوم بارداری به بعد نباید به پشت بخوابید) . لازم است با تمرین خوابیدن به پهلوی چپ، فشار وارده به سیاهرگ‌های مقعد را کاهش دهید.

تحرک و فعالیت داشته باشید

هرگز برای مدت طولانی به حالت نشسته یا ایستاده باقی نمانید. هر ساعت به مدت 5 دقیقه قدم بزنید تا جریان خون به ناحیه سیاهرگ‌های مقعد افزایش یابد. اگر پزشک به شما اجازه می‌دهید تا زمان زایمان تمرینات مناسب بارداری را انجام دهید.

اجابت مزاج را به حالت مناسب انجام دهید

مدفوع کردن نباید همراه با زور زدن انجام شود.

ناحیه مقعد را کاملا پاکیزه نگهدارید

بعد از اجابت مزاج ناحیه مقعد را با آب گرم بشویید و با دستمال دو لایه خشک نمایید. اما برای خشک کردن زیاده روی نکنید چون ممکن است باعث آسیب زدن به بافت حساس مقعد شود.

حمام گرم بگیرید

قرار گرفتن 10 تا 15 دقیقه در وان گرم (و نه وان داغ) باعث می‌شود بدن شما پاکیزه شده و ناراحتی شما کمتر شود.

از نارون کوهی (Witch Hazel) و کیسه یخ استفاده کنید

درمان گیاهی مثل نارون کوهی و نیز کیسه یخ می‌توانند سوزش ناشی از بواسیر را کاهش دهند.

از بالش گرد و دوناتی شکل استفاده کنید

اگر نشستن برای شما واقعا ناراحت کنده است این نوع بالش می‌تواند فشار وارد شده را کاهش دهد.

با پزشک خود صحبت کنید

ممکن است پزشک شما مسهل (نرم کننده مدفوع) یا کرم موضعی برای شما تجویز نماید تا خارش و درد ناحیه کاهش یابد.

چه زمانی باید به پزشک اطلاع داد؟

اگر از ناحیه مقعد دچار خونریزی شده‌اید حتما باید با پزشک خودتان ملاقات نمایید. این وضعیت به احتمال زیاد یا مربوط به بواسیر است یا شقاق مقعد (آنال فیشر) که به دلیل فشار وارد به پوست مقعد در اثر یبوست ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید:

افتادگی رحم در بارداری

پارگی واژن و پرینه در حین زایمان

عفونت مجاری ادراری در بارداری