نوازش شکم در بارداری

اگر یک چیز مشترک بین تمام خانم‌های باردار وجود داشته باشد آن است که همه آنها به نوازش شکم خود علاقه دارند. برای برخی از مادران لمس کردن، نوازش، مالش و نگهداشتن شکم خود آرامش‌بخش است. آنها با این کار به فرزند خود احساس نزدیکی بیشتری پیدا می‌کنند. هر خانمی که در انتظار به دنیا آمدن فرزند خود است می‌داند لمس کردن شکم به او احساس خوبی می‌دهد.

اگر یک چیز مشترک بین تمام خانم‌های باردار وجود داشته باشد آن است که همه آنها به نوازش شکم خود علاقه دارند. برای برخی از مادران لمس کردن، نوازش، مالش و نگهداشتن شکم خود آرامش‌بخش است. آنها با این کار به فرزند خود احساس نزدیکی بیشتری پیدا می‌کنند. هر خانمی که در انتظار به دنیا آمدن فرزند خود است می‌داند لمس کردن شکم به او احساس خوبی می‌دهد و در دوران بارداری چیزهایی که احساس خوبی به مادر می‌دهند برای او خیلی مهم هستند.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که جنین هم به صورتی آشکار به نوازش شکم توسط مادر پاسخ می‌دهد. به عبارت دیگر، او هم از نوازش شکم احساس خوبی پیدا می‌کند!

مطالعه دانشگاه داندی اسکاتلند

در سال 2015، پژوهشگران دانشگاه داندنی اسکاتلند مطالعه‌ای را بر روی 23 خانم باردار در سه ماهه دوم و سوم بارداری انجام دادند. مطالعه در سه وضعیت انجام شد: صحبت کردن، نوازش شکم و خوابیدن به حالت آرام به صورتی که دست‌های مادر در کنارش قرار داشت.

با استفاده از سونوگرام و ردیابی فرزندان آنها در رحم، پژوهشگران دریافتند جنین‌ها بر اثر مالش شکم بیشتر به اطراف تکان می‌خوردند. نکته جالب این بود که پاسخ جنین به نوازش شکم خیلی زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد و در ماه‌هایی  جلوتر داده می‌شد.

نتایج مطالعه چه بود؟

نتایج مطالعه نشان داد واکنش جنین در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری وقتی که مادر شکم خود را لمس می‌کرد و وقتی که این کار را انجام نمی‌دهد بسیار متفاوت بود: در سه ماهه سوم بارداری وقتی که شکم لمس می‌شد و وقتی لمس نمی‌شد تفاوت حرکت جنین خیلی زیاد بود در حالی که در سه ماهه دوم باردارd تفاوت این دو حالت زیاد نبود.

هر چند که هنوز به اندازه کافی در این زمینه مطالعه نشده است اما مطابق دیدگاه پژوهشگران، به هر میزان که جنین بزرگتر شده و سیستم عصبی مرکزی او رشد کرده و بالغ‌تر می‌شود، احساس راحتی بیشتری با اطرافیان پیدا کرده و به آنها بهتر پاسخ می‌دهد.

این پژوهش، چه پیام‌هایی برای خانم‌های باردار دارد؟

چه خوب است شما هم در دوران بارداری برای داشتن آرامش بیشتر و نزدیک‌تر شدن به فرزند خود شکم را نوازش کنید. این کار یک محرک قوی برای حرکت جنین است. به ویژه در هفته بیست و هشتم بارداری که شروع به شمارش تکان‌های جنین می‌نمایید خیلی به درد می‌خورد (اما نباید شکم خود را فشار دهید). علاوه بر آن، هر چه که خود و همسرتان با پسر یا دختر آینده‌تان بیشتر ارتباط برقرار کنید فرزند شما با جهانی که منتظر ورود او است آشناتر می‌شود.

احساس اینکه فرزند آینده شما به لمس شکم شما واکنش نشان می‌دهد راه حلی مناسب برای برقراری ارتباط با فرزند است، به ویژه در آن ماه‌های طولانی بارداری وقتی که به شدت دلتنگ دیدن فرزند خود هستید! اصلا زود نیست که عاطفه و عشق خود را به فرزندتان از همین حالا نشان دهید. کسی که قلب شما را برای همیشه خواهد دزدید! دانستن اینکه او به لمس شکم واکنش نشان می‌دهد مسیر طولانی و دشوار دوران بارداری را برای شما شیرین‌تر می‌نماید.

بیشتر بدانید:

ماساژ بارداری

رابطه جنسی در بارداری؛ مسائل و راه حل‌ها

رابطه جنسی در بارداری و واکنش جنین به آن