غربالگری دوم

امروزه انجام تست غربالگری دوم یا تست آنومالی در سه ماهه دوم بارداری امری رایج محسوب می‌شود. محققان دریافته‌اند که انجام این تست برای بررسی رشد جنین و مراحل رشد او مفید است. والدین می‌توانند اطلاعاتی جامعی در مورد فرزند خود بدست آورند و عکس سونوگرافی او را نیز همراه خود به خانه ببرند!

امروزه انجام تست غربالگری دوم یا تست آنومالی در سه ماهه دوم بارداری امری رایج محسوب می‌شود. (اسامی دیگر آن اسکن آنومالی و تست آناتومی است). محققان دریافته‌اند که انجام این تست برای بررسی رشد جنین و مراحل رشد او مفید است. والدین می‌توانند اطلاعاتی جامعی در مورد فرزند خود بدست آورند و عکس سونوگرافی او را نیز همراه خود به خانه ببرند!

هدف از انجام تست آنومالی، شناسایی موارد غیر طبیعی در بدن جنین است. در این تست بعضی از موارد نقص مادرزادی قابل تشخیص است. بدیهی است که نمی‌توان همه موارد غیر نرمال را تعیین کرد. به طور کلی، در این تست موارد زیر بررسی می‌شود:

  • رشد جنین و تکان‌های او؛
  • تکامل اندام داخلی جنین؛
  • بررسی نقص‌های مادرزادی؛
  • تعیین میزان مایع آمنیوتیک؛
  • بررسی بند ناف و موقعیت جفت؛
  • بررسی نشانه‌های ناهنجاری‌های کروموزمی؛
  • بررسی سرویکس و مجرای زایمان.

در این تست، فاصله فرق سر تا باسن، دور کمر و دور سر جنین اندازه‌گیری می‌شود و این تازه شروع کار است! در مرحله بعد، دریچه‌های قلب جنین، کلیه، مثانه، ‌معده، مغز، ستون فقرات و اندام جنسی بررسی می‌شود. همچنین رشد بند ناف، حجم مایع آمنیوتیک، موقعیت جفت و ضربان قلب تعیین می‌گردد. ضمنا در این تست می‌توان جنسیت جنین را تعیین کرد. اگر قصد ندارید جنسیت او را تا لحظه تولد بدانید حتما به متخصص سونوگرافی اطلاع دهید.

سونوگرافی آنومالی برای چه کسانی انجام می‌شود؟

در حال حاضر تقریبا تمامی متخصصان زنان و زایمان، این آزمایش را برای بیماران خود تجویز می‌کنند. حتی اگر آزمایش غربالگری اول یا همان NT را انجام داده باشید، انجام تست آنومالی به دلیل دقت بیشتری که دارد، توصیه می‌شود.

اسکن آنومالی چگونه انجام می‌شود؟

همانند سایر تست‌های سونوگرافی معمول، متخصص سونوگرافی کمی ژل به شکم شما می‌مالد و دستگاه سونوگرافی را روی شکم حرکت می‌دهد تا تصاویر روی صفحه مانیتور به نمایش در آید. او برای بررسی دقیق آناتومی جنین، از زوایای مختلف بدن بچه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وقتی که متخصص به یک تصویر واضح دست پیدا می‌کند تصویر را تثبیت کرده و از آن عکس می‌گیرد. تست دقیق آنومالی حدود 30 دقیقه به طول می‌انجامد و این به میزان همکاری کوچولوی شما با بستگی دارد! احتمالا شما با 1 یا 2 تصویر زیبا از فرزندتان به خانه بر می‌گردید.

اسکن آنومالی چه زمانی انجام می‌شود؟

اسکن آنومالی در سه ماهه دوم بارداری و معمولا بین هفته 18 تا 21 انجام می‌شود. اگر شرایط خاصی مثل بارداری دوقلویی یا چند قلویی برای شما وجود داشته باشد، ممکن است به تشخیص پزشک آزمایش در آینده تکرار شود.

آیا اسکن آنومالی برای مادر یا جنین خطر دارد؟

خطر عمده و قابل توجهی برای سونوگرافی آنومالی مشخص نشده است اما بهتر است احتیاط کرده و بچه را زیاد در معرض امواج اولتراسونیک قرار ندهید. به همین دلیل است که پزشک شما در طول دوران بارداری تنها تعداد کمی تست سونوگرافی تجویز می‌کند.

آیا برای انجام تست، آمادگی قبلی لازم است؟

برخلاف غربالگری اول، نیازی نیست مثانه خود را از قبل پر کنید. جنین حالا آنقدر رشد کرده که بتوان از روی شکم، بدن و اندام او را به خوبی بررسی کرد.

بیشتر بدانید:

آزمایش غربالگری اول یا سونوگرافی NT

آزمایش‌های سونوگرافی و غربالگری در بارداری

آزمایش آمنیوسنتز

آزمایش غیر تهاجمی NIPT یا NIFTY

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در دوران بارداری