وقتی وارد دوران زیبای بارداری می‌شوید جوانه‌های چشایی شما شبیه یک کودک عمل می‌کند. ویار شما برای مزه‌های مختلف تشدید می‌شوید و نیاز دارید زود به زود چیزی بخورید یا بنوشید. در این دوران خیلی باید مراقب سلامت خود باشید.

وقتی وارد دوران زیبای بارداری می‌شوید جوانه‌های چشایی شما شبیه یک کودک عمل می‌کند. ویار شما برای مزه‌های مختلف تشدید می‌شوید و نیاز دارید زود به زود چیزی بخورید یا بنوشید. در این دوران خیلی باید مراقب سلامت خود باشید.

وقتی که به خوراکی‌های سالم فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن می‌رسد میوه‌ها هستند. لیمو شیرین میوه در دسترس و غنی از ویتامین‌های مختلف و مواد غذایی است.

آیا لیمو شیرین در بارداری بی خطر است؟ در بارداری سوال‌های زیادی وجود دارد که به ذهن خانم باردار می‌رسد: خواص لیمو شیرین در بارداری چیست؟ بهترین روش مصرف آن چیست؟ آیا عوارض جانبی و ضرر دارد؟ در این مطلب در مورد این سوالات صحبت می‌کنیم.

لیمو شیرین از خانواده مرکبات و یک میوه شیرین است. در فصول سرد سال تا اوایل بهار می‌توانید آنرا در میوه فروشی‌ها پیدا کنید.

آیا خوردن آب لیمو شیرین در بارداری بی خطر است؟

لیموشیرین دارای املاح زیاد، ویتامین سی، فیبر خوراکی و مواد غنی دیگر است. بر خلاف سایر مرکبات این میوه شیرین بوده و برای تغییر مزه دهان مناسب است. قبل از خرید چک کنید روی آن لکه قهوه ای نباشد و سفت باشد چون سفتی لیموشیرین به معنای تازگی آن است.

خواص لیمو شیرین در بارداری

اینها تعدادی از خواص لیمو شیرین در بارداری است:

مفید برای رشد استخوان و اسکلت بندی

لیمو شیرین کلسیم و پتاسیم زیادی دارد. این عناصر برای استخوان‌های انسان ضروری هستند. مطالعات نشان می‌دهد خوردن باندازه این میوه در بارداری مواد معدنی لازم برای رشد غضروف و استخوان جنین را فراهم می‌کند.

خنک کننده عالی برای بدن

خاصیت خنک کنندگی طیبعی لیمو شیرین کمک می‌کند دمای بهینه اطراف جنین حفظ شده و همچنین به رشد مغز کمک می‌کند.

تقویت گردش خون و حفظ فشار خون

لیمو شیرین باعث بهبود گردش خون در بدن و همین طور کنترل سطح فشار خون می‌شود.

کنترل قند خون

زنان باردار دچار دیابت باید کنترل بیشتری بر رژیم غذایی خود داشته باشند. میزان زیاد قند در بارداری می‌تواند باعث اختلالاتی شود. مصرف منظم و مناسب لیمو شیرین در بارداری باعث پایدار شدن میزان قند خون می‌شود.

کم شدن یبوست

فیبر خوراکی موجود در لیمو شیرین برای دستگاه گوارش مفید است. مکمل آهن در این دوره عامل ایجاد یبوست است. همگام با بهبود گوارش، یبوست هم کمتر می‌شود.

منبع غنی از ویتامین سی

لیمو شیرین سرشار از اسید اسکوربیک (ویتامین سی) است. همانطور که می‌دانید این ویتامین برای بهبود ایمنی بدن لازم بوده و از سرفه، سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند.

غنی از آنتی اکسیدان

لیموشیرین منبع طبیعی آنتی اسکیدان است. آنتی اکسیدان با رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب آرام به بدن می‌شوند مقابله می‌کند. بدن ما این رادیکال‌های آزاد ناپایدار را در هنگام مقابله با شرایط خاص محیط تولید می‌کند. میزان بهینه مصرف لیموشیرین باعث کاهش ریزش مو و از طریق جلوگیری از آسیب اکسیدی، باعث بهبود کیفیت پوست می‌شود.

تامین آب بدن

پژوهش‌ها نشان می‌دهد کم شدن آب بدن باعث بسیاری از مسائل مثل نقص لوله عصبی، کاهش مایع آمنیوتیک، تولید شیر ناکافی و زایمان زودرس می‌شود. لیموشیرین یک میوه آبدار است. ویتامین سی موجود در آن از نوع محلول در آب بوده و بدن نمی‌تواند آنرا ذخیره کند. این میوه از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

دفع کننده سموم بدن

آب لیمو شیرین در بارداری موجب دفع سموم از بدن می‌شود. همچنین اثرات آلودگی و استرس را از بدن دور می‌کند.

نکات مهم قبل از مصرف آب لیمو شیرین در بارداری

مزه فوق العاده و خواص عالی لیمو شیرین در بارداری هر کسی را جذب آن می‌کند. اما وقتی که در این دوره حساس زندگی قرار دارید باید خیلی مراقب همه چیز باشید. به طور کلی عوارض جانبی خاصی برای مصرف لیموشیرین در بارداری وجود ندارد اما نکات زیر را رعایت کنید:

آب لیمو شیرین از مغازه نخرید

معلوم نیست کاملا سالم باشد چون نمی‌دانید چطوری آبگیری شده است. آب لیمو شیرین آلوده باعث ناراحتی معده یا سایر عفونت‌های باکتریایی می‌شود.

آب لیمو شیرین را برای مدت طولانی نگه ندارید

اگر بیرون از یخچال و به مدت طولانی نگهداری شود مزه آن تغییر کرده و خواص آن از دست می‌رود. همیشه آب میوه تازه بخورید.

لیمو شیرین تازه تهیه کنید

لیمو شیرین نباید نرم باشد. روی سطح لیمو شیرین کهنه لک‌های قهوه‌ای وجود دارد. لیمو شیرین تازه رایحه دلنشینی دارد.

آب لیمو شیرین خیلی سرد نخورید

به خصوص اگر دچار تب یا سرفه و سرماخوردگی هستید به آب لیمو شیرین یخ اضافه نکنید و آب میوه خیلی سرد نخورید. اینها باعث تشدید علائم می‌شود.

اگر از زخم گوارشی یا سنگ کلیه رنج می‌برید، لیمو شیرین نخورید

لیموشیرین این عارضه‌ها را تشدید می‌کند.

سوالات پرتکرار

اگر هر روز لیمو شیرین در بارداری بخورید آیا ضرر دارد؟

اگر هر روز لیموشیرین بخورید برای بدن شما و جنین مفید است. اما نباید زیاده‌روی کنید. خوردن بیش از اندازه باعث تهوع و سوءهاضمه می‌شود. ضمنا به عنوان عضوی از خانواده مرکبات بعد از خوردن لیمو شیرین دندان‌های خود را بشویید چون اسید باعث فاسد شدن دندان‌ها می‌شود.

لیمو شیرین اسید فولیک دارد؟

بله لیمو شیرین دارای اسید فولیک است. بیشتر مرکبات از جمله لیمو شیرین دارای اسید فولیک هستند که در بارداری خیلی ضروری است.

چه زمانی باید لیمو شیرین بخوریم؟

این میوه در هر زمانی از بارداری قابل مصرف است اما با شکم خالی نخورید.

آیا می‌توانم با شکم خالی لیمو شیرین بخورم؟

توصیه نمی‌شود با شکم خالی لیمو شیرین بخورید. مرکبات با شکم خالی باعث تولید اسید بیشتر می‌شود. ضمنا فیبر خوراکی و فروکتوز لیمو شیرین اگر با شکم خالی مصرف شود باعث ناراحتی معده می‌شود.

بیشتر بدانید:

مصرف ویتامین ث در بارداری و تاثیر ویتامین ث زیاد بر سقط جنین

مصرف گریپ فروت در بارداری، خواص، مضرات و عوارض!

خوردن بستنی در بارداری و علت هوس بستنی