بارداری با هر دوران دیگری در زندگی فرق دارد به خصوص غذا خوردن آن! ممکن است از حالا از غذایی که قبلا عاشق آن بوده اید متنفر باشید. یا غذایی را که دوست نداشتید حالا دوست داشته باشید. خوب یک لیست طولانی غذاهای ممنوع و غذاهای لازم پیش روی شما قرار دارد اما بستنی چه؟

بارداری با هر دوران دیگری در زندگی فرق دارد به خصوص غذا خوردن آن! ممکن است از حالا از غذایی که قبلا عاشق آن بوده اید متنفر باشید. یا غذایی را که دوست نداشتید حالا دوست داشته باشید. خوب یک لیست طولانی غذاهای ممنوع و غذاهای لازم پیش روی شما قرار دارد اما بستنی چه؟ آیا می‌توان بستنی سرد و خوشمزه را در بارداری میل کرد؟ اجازه دهید در ادامه به این موضوع بپردازیم.

آیا خوردن بستنی در بارداری بی خطر است؟

آیا بستنی یک خوراکی بی خطر در بارداری است؟ بله اگر منع خاصی از جانب پزشک وجود نداشته باشد هر زمانی در بارداری می‌توانید بستنی میل کنید. مثلا اگر دچار دیابت یا دیابت بارداری هستید ممکن است پزشک شما را از خوردن غذاهای شیرین و دارای قند زیاد منع کند.

علت هوس بستنی در بارداری چیست؟

بارداری باعث تغییرات زیادی در بدن می‌شود. هر باردرای یک سفر مجزا است و هر زن بارداری به نحو منحصر بفردی مزه‌ها را حس می‌‌کند. بعضی دچار ویار شدید می‌شوند که تا زمانی که چیزی که دوست دارند را نخورند فروکش نمی‌کند. در حالیکه بعضی دیگر اصلا ویار ندارند.

خوردن چه میزان بستنی در بارداری مجاز است؟

می‌گویند در بارداری باید برای دو نفر غذا بخورید. با وجود آنکه این جمله ممکن است اغوا کننده باشد اما کار درستی نیست. جنین در حال رشد به اندازه یک فرد بزرگسال غذا نیاز ندارد.

اگر ویار بستنی دارید، اشکالی ندارد اما مراقب میزان خوردن آن باشید. بستنی کالری زیادی دارد و خوردن زیاد آن اصلا درست نیست.

اگر آخر شب هوس بستنی کردید خیلی کم بخورید تا فقط احساس ولع شما ارضا شود. خوردن زیاد شکر در شب قبل از خواب برای بدن و پوست شما مضر است و باعث ورود زیاد قند به بدن جنین می‌شود.

عوارض جانبی خوردن بستنی در بارداری

خوردن بستنی در بارداری معمولا هیچ اثر جابی ندارد. در موارد نادر باید مراقب موارد زیر باشید:

افزایش وزن

بستنی کالری زیاد دارد. خوvدن زیاد بستنی باعث تسریع افزایش وزن در بارداری می‌شود. بعد از بارداری هم خیلی مشکل می‌توان اثر این افزایش وزن را جبران کرد.

آکنه

قند زیاد در خون برای پوست ضرر دارد. اگر چه درخشش پوست در بارداری زیاد می‌شود اما حساسیت پوستی هم افزایش می‌یابد. اگر صورتتان خیلی آکنه می‌زند بستنی زیاد آنرا تشدید می‌کند.

بی خوابی

پریدن از خواب در بارداری خیلی شایع است. بعضی از بستنی‌های سرد ممکن است باعث تشدید بی‌خوابی شود.

دیابت بارداری

اگر از دیابت بارداری رنج می‌برید باید هر چیز دارای قند زیاد مثل بستنی را کنار بگذارید.

عفونت

اگر قصد دارید بستنی خانگی یا سنتی بخورید باید مراقب باشید. اگر شیر مورد استفاده پاستوریزه نباشد یا اگر از تخم مرغ خام در آن استفاده شده باشد اینها باعث سوءهاضمه و همچنین مسمومیت غذایی برای فرد باردار می‌شود.

افسانه ها در مورد خوردن بستنی در بارداری

چند افسانه در مورد بستنی در بارداری وجود دارد. که بعضی از آنها واقعا بی اساس هستند، مثلا:

افسانه:

خوردن زیاد بستنی به مغز جنین آسیب می‌زند.

واقعیت:

هنوز هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. از نظر فنی هم امکان ندارد که هر چیزی مادر می‌خورد از جفت عبور کرده و وارد بدن جنین شود. ضمنا وقتی که بسیتن وارد بدن جنین می‌شود دیگر سرد نیست.

نکات مهم در مورد خوردن بستنی در بارداری

وقتی که دچار ویار بستنی در بارداری می‌شوید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • در یک وعده، زیاد بستنی نخورید
  • قبل از خوابیدن بستنی نخورید
  • بستنی با طعم کافئینی نخورید
  • بجای بستنی خانگی، بستنی پاستوریزه سالم تهیه کنید
  • اگر دچار دیابت یا مشکلات سینوسی هستید بستنی نخورید چون اینها با بستنی تشدید می‌شوند.
  • اگر دچار دیابت بارداری، عدم تحمل لاکتوز یا سوزش معده نباشید و بستنی باندازه خورده شود کاملا بی خطر است. تا زمانی که مقدار بستنی که می‌خورید تحت کنترل شما باشد می‌توانید از خوردن ان حتی در بارداری لذت ببرید.

پرسش‌های پرتکرار

آیا خوردن شکلات در بارداری بی خطر است؟

بله اگر زیاده‌روی نکنید خوردن شکلات در بارداری بی خطر است. حتی نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد خوردن کم شکلات  در سه ماهه سوم بارداری باعث کاهش فشار خون شده و از مسمومیت بارداری جلوگیری می‌کند.

آیا بستنی از سوزش معده در بارداری جلوگیری می‌کند؟

بستنی از شیر و خامه تهیه می‌شود. لبنیات باعث افزایش اسید معده و درنتیجه سوءهاضمه شده یا سوزش معده در بارداری می‌شود. زنان باردار بیشتر از قبل در معرض مشکلات گوارشی هستند که مصرف بی رویه بستنی می‌تواند آنرا تشدید کند.

بیشتر بدانید:

خوردن میگو در بارداری و خواص آن برای خانم باردار

خوردن انجیر در بارداری، خواص و مضرات

خوردن زنجبیل در بارداری و خطر سقط جنین!