تغییر رنگ پوست در بارداری

همانطور که می‌دانید در طول دوران بارداری تغییرات فیزیکی و روحی زیادی برای فرد باردار اتفاق می‌افتد. بعضی از این تغییرات قابل مشاهده نیستند. اما برآمدگی شکم و تغییرات پوستی مثل لک‌های قهوه‌ای، قرمز و بنفش صورت، خطوط روی بدن و خال‌ها، از علائم قابل مشاهده بارداری هستند. تغییر رنگ پوستی، در بارداری خیلی رایج است و برای حدود 90 درصد زنان باردار اتفاق می‌افتد.

همانطور که می‌دانید در طول دوران بارداری تغییرات فیزیکی و روحی زیادی برای فرد باردار اتفاق می‌افتد. بعضی از این تغییرات قابل مشاهده نیستند. اما برآمدگی شکم و تغییرات پوستی مثل لک‌های قهوه‌ای، قرمز و بنفش صورت، خطوط روی بدن و خال‌ها، از علائم قابل مشاهده بارداری هستند.

تغییرات رنگ پوست در بارداری از چه زمانی آغاز می‌شود؟

تغییر رنگ پوستی، در دوران بارداری خیلی رایج است و برای حدود 90 درصد زنان باردار اتفاق می‌افتد. پس فکر نکنید که شما تنها کسی هستید که دچار تغییرات پوستی شده‌اید. به خاطر داشته باشید که تغییرات پوستی در هر زمان از بارداری ممکن است مشاهده شود. این تغییرات به صورت ناگهانی اتفاق نمی‌افتد و به مرور زمان و با پیشرفت بارداری اثرات آن بیشتر می‌شود.

توصیه می‌شود در مراجعات خود به پزشک در مورد تغییرات پوستی با پزشک خود مشورت نمایید. معمولا تغییر رنک پوست در بارداری به خصوص قرمز شدن کف دست و کف پا بخشی طبیعی و نرمال از بارداری هستند. همچنین ممکن است هاله پستان، پوست زیر بازو و بین ران‌ها، لک‌ها، خال‌ها و خط زیر ناف تیره‌تر شود. یا ممکن است دچار کلوآسما یا ماسک بارداری شوید.

خانم‌هایی که پوست تیره تری دارند این تغییرات را در بارداری بیشتر از دیگران تجربه می‌کنند. در هر صورت، پوست شما به هر صورت که باشد تغییرات پوستی باید بعد از زایمان از بین برود.

چه چیز باعث تغییر رنگ پوست در بارداری می‌شود؟

مثل خیلی از تغییرات دیگر بارداری اینجا نیز هورمون‌های بارداری عامل اصلی هستند. بعضی از متخصصان معتقد هستند رژیم غذایی نیز بر تغییرات پوستی موثر است.

برای رفع تغییرات پوستی در بارداری چه کاری می‌توان انجام داد؟

با وجود آنکه برای جلوگیری از نوسانات هورمونی بارداری کار زیادی نمی‌توان انجام داد اما با انجام اقدامات زیر می‌توانید جلوی آسیب به پوست را بگیرید:

پوست خود را بپوشانید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تشدید تغییر رنگ پوست در بارداری می‌شود (حتی اگر کرم ضد آفتاب مصرف کرده باشید). بهتر است کلاه لبه‌دار و لباس آستین بلند بپوشید.

اگر دچار کلوآسما هستید به صورت روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

حتی در روزهایی که ار خانه خارج نمی‌شوید از ضد آفتاب استفاده کنید. بعضی از اشعه‌های خورشید می‌تواند از طریق پنجره وارد شده و بر پوست شما اثر بگذارند.

به اندازه کافی اسید فولیک مصرف کنید

بعضی از محققان تغییرات پوستی را با کمبود اسید فولیک مرتبط می‌دانند. حتما در رژیم غذایی و مکمل‌های بارداری شما باید اسید فولیک به اندازه کافی موجود باشد.

آیا می‌توان از تغییر رنگ پوستی در بارداری پیشگیری کرد؟

اگر در دوران بارداری زیاد بیرون نمی‌روید و از پنجره و اشعه تابان خورشید فاصله دارید تا حدود زیادی از تغییر رنگ پوستی در بارداری در امان هستید. اما نمی‌توان جلوی تغییرات پوستی هورمونی را گرفت.

چه زمانی پوست به حالت قبلی خود بر می‌گردد؟

بساری از لکه‌ها، خطوط پوست در بارداری و تغییرات پوستی بعد از زایمان به مرور رفع می‌شوند. اما بعضی از آنها بعد از زایمان هم باقی می‌مانند. اگر دیدن آنها واقعا شما را ناراحت می‌کند به متخصص پوست مراجعه نمایید. به خاطر داشته باشید که تغییرات پوستی هیچ تاثیری بر سلامت جنین ندارد.

بیشتر بدانید:

ترک پوستی در بارداری

خارش پوست بدن در بارداری

خارش پوست شکم در بارداری و درمان خانگی آن

برنزه کردن پوست در دوران بارداری