خارش پوست در بارداری

خارش ملایم بدن در بادراری معمولا نرمال است. این عارضه در دوران بارداری خیلی رایج است به طوری که حدود 20 درصد خانم‌های باردار آن را تجربه می‌کنند. وقتی که به دلیل تغییر اندازه رحم،‌ اطراف شکم و پستان‌ها دچار ترک بارداری می‌شود احساس خارش هم به دنبال آن خواهد آمد. پوست خشک و هورمون‌های باداری هم از عوامل دیگر خارش بدن در بارداری هستند.

خارش ملایم بدن در بارداری معمولا نرمال است. این عارضه در دوران بارداری خیلی رایج است به طوری که حدود 20 درصد خانم‌های باردار آن را تجربه می‌کنند. وقتی که به دلیل تغییر اندازه رحم،‌ اطراف شکم و پستان‌ها دچار ترک بارداری می‌شود احساس خارش هم به دنبال آن خواهد آمد. پوست خشک و هورمون‌های بارداری هم از عوامل دیگر خارش بدن در بارداری هستند.

بعضی از حالت‌های خارش پوستی مثل اکزما ممکن است در دوران بارداری تشدید شود. اما در حالت پسوریازیس قضیه کاملا متفاوت است: معمولا بیماری پسوریازیس در دوران بارداری بهبود پیدا می‌کند و تنها در موارد کمی است که این بیماری در بارداری تشدید شود.

اگر احساس می‌کنید کف دست یا کف پای شما دچار خارش شدید شده است بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید چون این حالت می‌تواند علامت بیماری حادتری باشد.

چطور می‌توان از خارش بدن در بارداری رهایی پیدا کرد؟

به هر دلیلی که خارش بدن در بارداری ایجاد شده، نباید بدن خود را خارش دهید چون این کار باعث آسیب پوستی و تشدید خارش شده و احتمال عفونت پوستی را افزایش می‌دهد. اگر به دلیل خشکی یا ترک‌های بارداری بدن شما دچار خارش شده روشهای زیر به حل مشکل خیلی کمک می‌کند:

موضع را سرد نگهدارید

نواحی که دچار خارش شده را با کیسه یخ یا کمپرس سرد به مدت 5 تا 10 دقیقه خنک کنید تا اثر خارش به مرور کم شود.

بدن را مرطوب کنید

بعد از استحمام، از مرطوب کننده‌های غیر معطر برای جلوگیری از خشکی بدن استفاده کنید. مرطوب کننده را در یخچال نگهدارید تا وقتی از آن استفاده می‌کنید پوست شما خنک شود.

از شیوه حمام جو دوسر (Oatmeal Bath) استفاده کنید

می‌توانید با پودر جو دوسر که در آب ریخته‌اید 15 تا 30 دقیقه استحمام کنید. این پودر به صورت ژل جو دوسر از داروخانه و دراگ استور قابل تهیه است.

چگونه می‌توان از خارش بدن در بارداری جلوگیری کرد؟

به طور کامل نمی‌توان از خارش بدن در بارداری جلوگیری کرد اما با این اقدامات می‌توان اثر آن را کاهش داد:

حمام ولرم بگیرید

آب داغ می‌تواند باعث خشکی و خارش بیشتر پوست شود. حتما از صابون‌های غیر معطر استفاده کرده و پس از استحمام بدن خود را به آرامی خشک نمایید.

بدن خود را خنک نگهدارید

در زمان اوج گرمای روز از خانه خارج نشوید تا خارش بدن بیشتر نشود.

لباس‌های نرم و راحت بپوشید

لباس‌های نخی راحت و آزاد باعث کاهش خارش پوست می‌شود.

قبل از استفاده از مرطوب‌کننده، داروهای خود را استفاده کنید

اگر پزشک برای شما پماد یا کرم موضعی تجویز کرده ابتدا آنرا به پوست مالیده و سپس با استفاده از یک مرطوب کننده مناسب تمامی بدن و حتی نقاطی که دارو استفاده کرده‌اید را مرطوب نمایید.

استرس خود را کاهش دهید

به دنبال عوامل استرس‌زای زندگی گشته و تا حد ممکن آنها را کنترل نمایید چون این عوامل باعث تشدید خارش بدن می‌شوند.

چه زمانی باید برای درمان خارش پوست در بارداری، به پزشک مراجعه کرد؟

در موارد زیر مراجعه به پزشک لازم است:

  • اگر در دوران بارداری، یک نوع جوش جدید روی پوست شما مشاهده شده است؛
  • اگر دارای عارضه پوستی هستید که در حال حادتر شدن است؛
  • با وجود آنکه جوش روی پوست وجود ندارد در تمامی نقاط بدن خود احساس خارش می‌کنید.

پزشک با استفاده از تست‌های فیزیکی به دنبال تشخیص و درمان بیماری می‌گردد و در موارد خاص ممکن است شما را به متخصص پوست ارجاع دهد. توصیه‌های پزشک را جدی بگیرید چون بعضی از مواردی که باعث خارش پوست در بارداری می‌گردد ممکن است بر سلامت جنین هم اثر گذاشته و باید کاملا تحت کنترل باشد. مثلا در صورتی که بدن شما بدون جوش زدن دچار خارش شدید باشد ممکن است این حالت نشانه کلستاز بارداری باشد که حتما باید زیر نظر باشد.

بیشتر بدانید:

لکه‌های پوستی (کلوآسما یا ملاسما) در بارداری

مراقبت از پوست در مقابل آفتاب در بارداری

بوتاکس و سایر درمان‌های پوستی در دوران بارداری