اسید آزلائیک در بارداری

همه ما خودمان را فدای بچه‌هایمان می‌کنیم! این حس حتی قبل از تولد بچه و از دوران بارداری شروع می‌شود. از زمانی که تست بارداری مثبت می‌شود سراغ هر کتاب و مطلب یا وب‌سایتی که می‌روید فهرستی از کارهای ممنوع که نباید در بارداری انجام دهید را جلوی شما قرار می‌دهد. با وجود آنکه بسیاری از خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها، فعالیت‌ها و کالاها در بارداری ممنوع هستند خوشبختانه اسید آزلائیک در بین آنها نیست.

همه ما خودمان را فدای بچه‌هایمان می‌کنیم! این حس حتی قبل از تولد بچه و از دوران بارداری شروع می‌شود. از زمانی که تست بارداری مثبت می‌شود سراغ هر کتاب و مطلب یا وب‌سایتی که می‌روید فهرستی از کارهای ممنوع که نباید در بارداری انجام دهید را جلوی شما قرار می‌دهد. با وجود آنکه بسیاری از خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها، فعالیت‌ها و کالاها در بارداری ممنوع هستند خوشبختانه اسید آزلائیک در بین آنها نیست.

یک محصول پوستی که مزایایی خواص زیادی دارد و در پژوهش‌های انجام شده ضرری برای آن پیدا نشده اسید آزلائیک است. در ادامه در مورد استفاده از اسید آزلائیک در بارداری خواهیم گفت.

اسید آزلائیک چیست؟

اسید آزلائیک یک ماده طبیعی برای درمان چندین عارضه پوستی است. این ماده در بسیاری از کرم‌ها، فوم‌ها،‌ سرم‌ها و ژل‌های پوستی یافت شده و می‌تواند آکنه خفیف تا متوسط را درمان کند.

اسید آزلائیک در گیاهان و مخمرها تولید می‌شود و یک ماده ضد باکتری است که چندین نوع باکتری را از بین می‌برد. خاصیت ضد باکتری به همراه خاصیت پاک کنندگی منافذ پوستی، از ان یک ماده ضد اکنه قئی ساخته است.

این ماده می‌تواند ظاهر آکنه برزگسالی (روزاسه) را بهبود بخشد و از آنجا که آنتی اکسیدان است به بهبود ورم کمک کرده

و پوست شما را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین به کاهش تولید ملانین و تغییر رنگ و روشن شدن پوست کمک می‌کند.

مصرف اسید آزلائیک در بارداری مجاز است؟

همانطور که گفتیم اسید آزلائیک در فهرست چیزهایی قرار دارد که در بارداری مجاز هستند. مطالعه روی حیوانات نشانگر مواردی که باعث نقص‌های مادرزادی بشود نبوده است. در هر صورت اگر هر گونه سوال یا نگرانی دارید در خصوص استفاده از اسید آزلائیک در بارداری با پزشک خودتان در این مورد صحبت نمایید.

مزایای اسید آزلائیک در بارداری

همه می‌دانیم که بارداری عارضه های پوستی زیادی ایجاد می‌کند اما مادر طبیعت می‌دانسته که یک ماده مفید به اسم اسید آزلائیک لازم است و این ماده مفید را در دامان خود پرورش داده است! حال که معلوم شد اسید آزلائیک چیست برویم سراغ دلایل از استفاده از آن در بارداری.

از بین بردن آکنه

همانطور که گفته شد اسید آزلائیک می‌تواند آکنه‌های خفیف تا متوسط غیر متورم را درمان کند. این کار از طریق باکتری عامل آکنه انجام می‌شود.

ضد ورم

دلیل دیگر برای استفاده از اسید آزلائکی قدرت آن در درمان ورم پوستی است. آزلائیک می‌تواند به تسکین پوست آسیب دیده و کاهش قرمزی پوست مثلا در اثر روزاسه کمک کند. خیلی عجیب است که یک اسید بتواند باعث درمان ورم شود! اما جالب است بدانید اسید دیگر ضد ورم هم وجود دارد: اسید هیالورونیک که پوست بسیار خشک را تسکین می‌دهد.

صاف کردن و روشن سازی پوست

اگر روی صورت شما اثرات آکنه، نقاط سیاه، یا افزایش رنگدانه وجود دارد اسید آزلائیک خیلی مفید است. اسید آزلائیک خاصیت روشن سازی پوست دارد و برای رفع لکه های سیاه و اختلال افزایش رنگدانه (Hyperpigmentation) استفاده می‌شود.

کاربرد دیگر اسید آزلائیک برای درمان ملاسما‌ (ماسک بارداری) است. این عارضه در دوران بارداری خیلی شایع است به طوری که بیش از 15 درصد زنان باردار دچار آن می‌شوند.

ملاحظات ایمنی

با وجود آنکه در مورد مفید بودن اسید آزلائیک در بارداری صحبت شد اما ملاحظات ایمنی زیر برای مصرف آن باید مد نظر قرار گیرد.

مطابق بروشور مصرف کنید

حتما مطابق بروشور کالا و توصیه‌های پزشک آنرا مصرف نمایید. با وجود خواص این ماده، در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

حتما مطابق مقدار، تعداد دفعات لازم، و مدت مصرف آنرا استفاده کنید. اگر این کار را نکنید قطعا به پوست شما آسیب می‌زند. مواظب باشید اسید آزلائیک به دهان، بینی و چشم‌های شما نرسد. اگر این اتفاق افتاد سریع آنرا آبکشی نمایید و اگر چشم‌های شما قرمز و ملتهب شد به پزشک اطلاع دهید.

به پوست خود زمان بدهید تا به شرایط عادت کند

وقتی که از ماده ای مثل اسید آزلائیک استفاده می‌کنید ممکن است در ابتدا پوست شما حساس شود اما به مرور با آن تطبیق پیدا می‌کند. خوشبختانه این ماده باعث آلرژی نمی‌شود. پس استفاده از آنرا با چند روز در هفته شروع کرده و سپس منتظر واکنش پوست شوید و به مرور از آن به صورت روزانه استفاده کنید.

از مواد با اثر فوری و زیاد دوری کنید

از آنجا که اسید آزلائیک در ابتدا پوست را حساس می‌کند نباید از موادی مثل الکل، مواد پوست اندازی شیمیائی، مواد شفاف‌کننده و مواد ساینده پوست استفاده کنید.

مصرف خوراکی‌های تند، نوشیدنی‌های داغ و الکلی را محدود نمایید

اینها باعث گلگون شدن و قرمزی پوست می‌شود.

فوم اسید آزلائیک را از آتش دور نگهدارید

اگر از نوع اسید آزلائیک نوع فومی استفاده می‌کنید آنرا از شعله دور نگهدارید چون قدرت اشتعال آن خیلی بالا است.

با توجه به آنکه اسید آزلائیک گران است حتما آنرا درست و بجا استفاده کنید. البته انواع با درصد کمتر اسید آزلائیک مثلا  10 درصد وجود دارد که اثربخشی آنها به اندازه نوع اصلی نیست.

بیشتر بدانید:

کرم ترک پوست بارداری

استفاده از کرم، لوسیون و تخت برنزه کردن پوست در بارداری

جوش (آکنه) پوستی در بارداری و درمان آن