تزریق فیلر در بارداری

فیلر تزریقی صورت، خیلی کارها می‌تواند انجام دهد! از بر آمده کردن لبها گرفته تا برجسته کردن گونه‌ها. با وجود آنکه این روش زیبایی از 1970 مورد استفاده قرار گرفته اما اخیرا خیلی در مورد آن بحث شده است. اگر به طور منظم فیلر تزریق میکنید یا قصد دراید برای اولین بار رانرا انجام دهید نباید باردار باشید.

فیلر تزریقی صورت، خیلی کارها می‌تواند انجام دهد! از بر آمده کردن لبها گرفته تا برجسته کردن گونه‌ها. با وجود آنکه این روش زیبایی از 1970 مورد استفاده قرار گرفته اما اخیرا خیلی در مورد آن بحث شده است. اگر به طور منظم فیلر تزریق می‌کنید یا قصد دراید برای اولین بار رانرا انجام دهید نباید باردار باشید.

با توجه به آنکه فیلر برای رفع علائم پیری و خستگی صورت استفاده می‌شود و اینها در بارداری تشدید می‌شود خیلی وسوسه انگیز است که جهت تزریق فیلر مراجعه نمایید.

وقتی که در مورد ایمنی بارداری صحبت می‌شود فیلر نه خیلی سالم است نه خیلی خطرناک. هنوز مطالعات خیلی زیاد و جامعی در مورد اثر فیلر بر بارداری انجام نشده است اما خطرات بالقوه‌ای به خصوص برای جنین وجود دارد. پس پهتر است جانب احتیاط را نگهداشته و در دوران بارداری و شیردهی از آن اجتناب کنید.

فیلر صورت چیست؟

فیلرهای پوستی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا می‌باشد و معمولا تزریق آنها توسط متخصص پوست یا جراحی پلاستیک انجام می‌شود تا حجم صورت دوباره به حالت قبل برگردد یا به منظور زیبایی حجم‌های زیباتر به صورت داده شود. فیلر صورت در گونه‌ها، لب‌ها، بینی، پیشانی و فک انجام می‌شود. بعضی از برندهای خاص برای نقاط دیگر بدن از جمله دست‌ها نیز قابل تزریق است.

فیلر صورت ماده ژله‌ای است که زیر پوست تزریق می‌شود تا حجم از دست رفته صورت برگردد، خطوط صورت از بین برود، و چین‌ها صاف شود. ژل، جایگزین کلاژن، الاستین و چربی است که با افزایش سن ناپدید می‌شود و صورت بی رمق و خسته و مسن به نظر می‌رسد.

فیلرهای اولیه حاوی کلاژن مشتق شده از بدن گاو بودند که به مرور زمان مواد دیگری نیز به آنها اضافه شد. متداول‌ترین نوع فیلر بر پایه هیالورونیک اسید (hyaluronic acid) است.

هیالورونیک اسید ماده طبیعی موجود در بدن است که آب را جذب کرده و هر جا استفاده شود حجم میدهد. فیلرهای نوع دیگر کلسیم هیدروکسی آپاتیت است که ماد طبیعی دیگری است در بدن و فیلر پی ال لاکتیک اسید که به پوست کمک می‌کند کلاژن طبیعی را بازسازی نماید.

تزریق ژل لب و صورت در بارداری

مثل بیشتر مواد تزریقی دیگر ژل فیلر هم به اندازه کافی در مورد زنان باردار مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین نمی‌توان با قطعیت گفت این ماده در بارداری ایمن است یا خطر دارد. به همین دلیل متخصصان پوست ترجیح می‌دهند تزریق ژل را در بارداری انجام ندهند.

علت اینکه نباید تزریق فیلر در بارداری انجام شود چیست؟

به دلیل اینکه مطالعات بیشتری برای بررسی تزریق ژل در باردای باید انجام شود انجام آن در بارداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. با وجود آنکه مواد فیلر بر اساس مواد طبیعی موجود در بدن در آزمایشگاه تولید می‌شوند اما با توجه به حساسیت بدن در بارداری انجام هر گونه کاری که نظم آنرا بهم بزند باید خودداری شود.

ضمن اینکه صورت و لب‌های زنان باردار دچار تغییرات زیادی مثل ورم صورت یا بزرگتر شدن گونه‌ها می‌شوند و در صورت تزریق ژل وقتی که صورت آنها به حالت قبل از بارداری بر می‌گردد نتیجه تزریق ژل اصلا طبیعی به نظر نمی‌رسد.

خطر تزریق فیلر صورت در بارداری

چه باردار باشید چه نباشید تزریق ژل خطرات خود را دارد. مهمترین خطرات تزریق ژل در بارداری ورم و تاول در اطراف چشم و بینی است. همچنی عوارض جانبی نادر آن انسداد وریدی است که می‌تواند موجب حتی از دست رفتن بینایی شود.

در بارداری همه اتفاقات تشدید می‌شود چون هر ماده‌ای که وارد بدن شود می‌تواند وارد بدن جنین هم شود. ضمنا درمان عارضه‌هایی که برای بدن پیش می‌آید در بارداری سخت‌تر است.

تزریق فیلر در دوران شیردهی مجاز است؟

توصیه می‌شود تزریق ژل فیلر و بوتاکس به بعد از دوران شیردهی موکول شود. حتی در دوران شیردهی هم ممکن است مواد فیلر و بوتاکس وارد شیر مادر شود. بهتر است بعد از زایمان زمان کافی به بدن داده شود تا فرم صورت به حالت قبل از بارداری برگردد.

جایگرین‌های ایمن در بارداری کدامند؟

جایگرین‌های خانگی زیادی برای ایجاد زیبایی و حجم صورت در بارداری وجود دارد که می‌تواند در زمان کوتاهی اثربخشی مناسبی داشته باشد.

استفاده از مرطوب کننده‌ها

مرطوب کننده‌ها می‌تواند آب و رطوبت مناسب پوست را تامین نمایند. مرطوب کننده‌ها پوست را سالم، جوان، با نشاط و فربه نگه می‌دارند.

از آب رسان صورت استفاده کنید.

استفاده از آب رسان صورت (Hydrating Facial) که مناسب بارداری است خیلی کمک می‌کند. از پزشک بخواهید نوع مناسب آنرا به شما معرفی نماید.

به میزان زیاد آب بنوشید

احتمالا دفعه اول نیست که به شما می‌گویند در بارداری باید زیاد آب بخورید. علاوه بر فواید زیادی که آب برای بدن دارد به سلامت پوست هم کمک می‌کند. تامین آب بدن از داخل به همان میزان بیرونی پوست اهمیت دارد. خوردن آب، مواد سمی را از بدن دور می‌کند و به پوست شادابی می‌بخشد.

توصیه می‌شود زنان به طور معمول حدود 10 لیوان آب در روز بنوشند. برای زنان باردار این عدد باید بیشتر هم باشد. خوردن آب زیاد علاوه بر تامین سلامتی پوست حجم آب موجود در کیسه مایع آمنیوتیک را تامین کرده و همچنین مواد غذایی را در بدن به جریان انداخته و به جنین می‌رساند.

بیشتر بدانید:

آیا بوتاکس وارد شیر مادر میشود؟

لکه های پوستی (کلوآسما یا ملاسما) در بارداری

کرم ترک پوست بارداری