لکه های پوستی در بارداری

اگر در دوران بارداری لکه های تیره و قهوه‌ای روی، پیشانی بالای لب و گونه‌های خود می‌بینید احتمالا به کلوآسما که گاهی ماسک بارداری هم نامیده می‌شود، دچار شده‌اید. این عارضه از آن جهت ماسک بارداری نامیده می‌شود که لکه‌های بالای لب، بینی، استخوانِ گونه و پیشانی شبیه یک ماسک هستند. ممکن است لکه‌ها روی گونه‌ها، چانه، پیشانی، و سایر نقاط بدن تشکیل شود.

اگر در دوران بارداری لکه های تیره و قهوه‌ای روی، پیشانی بالای لب و گونه‌های خود می‌بینید احتمالا به کلوآسما که گاهی ماسک بارداری هم نامیده می‌شود، دچار شده‌اید. این عارضه از آن جهت ماسک بارداری نامیده می‌شود که لکه‌های بالای لب، بینی، استخوانِ گونه و پیشانی شبیه یک ماسک هستند.

ممکن است لکه‌ها روی گونه‌ها، چانه، پیشانی، و سایر نقاط بدن که در معرض نور خورشید قرار دارد تشکیل شود. علاوه بر این، پوست در نواحی مثل نوک سینه، جای زخم و اندام جنسی که قبلا دچار رنگدانه بوده، ممکن است در بارداری تیره‌تر شود. ضمن آنکه در نواحی که مثل زیر بغل و داخل ران‌ها که سایش وجود دارد نیز احتمال این عارضه وجود دارد. اما ناراحت نباشید؛ کلوآسما چیز عجیب و غریبی نیست و برای حدود نیمی از خانم‌های باردار اتفاق می‌افتد.

چه چیزی باعث کلوآسمای بارداری می‌شود؟

ماسک بارداری با نام علمی ملاسما یا کلوآسما وقتی ظاهر می‌شود که افزایش شدید استروژن باعث تولید ملانین اضافی شده و این پدیده هایپر پیگمنتیشن (افزایش رنگدانه‌سازی) نامیده می‌شود. ملانین ماده‌ای است که به مو، پوست و چشم رنگ می‌دهد. در نتیجه، لکه ها و خال‌ها تیره‌تر شده و نیز ممکن است خط زیر ناف (Linea Nigra) نمایان‌تر شده و هاله پستان‌ها پررنگ‌تر شود (شاید بدن شما هم برای همسرتان جذاب‌تر شود!).

نژادهای آفریقایی و آسیایی که در حالت عادی رنگدانه‌های بیشتری روی پوست خود دارند بیشتر دچار این عارضه بارداری می‌شوند. ضمن آنکه قرار داشتن در مجارت نور آفتاب اثر آن را تشدید می‌کند. خبر خوب آن است که تغییر رنک پوست موقتی است و بعد از زایمان و گاهی بعد از پایین شیردهی خود بخود از بین می‌رود.

راه جلوگیری از کلوآسما در بارداری چیست؟

همانطور که گفته شد تغییرات پوستی بارداری، معمولا بعد از زایمان از بین می‌ر‌وند اما برای کم کردن اثر آنها از روش‌های زیر می‌توانید کمک بگیرید:

اسید فولیک مصرف کنید

در دوران حاملگی، از مکمل‌ها و خوراکی‌های دارای اسید فولیک مصرف کنید. نتایح مطالعات نشان می‌دهد کمبود اسید فولیک باعث هایپرپیگمنتیشن (افزایش رنگدانه‌سازی) می‌شود. بهترین خوراکی‌ها برای تامین اسید فولیک مورد نیاز بدن، گیاهان سبزبرگ، پرتقال و نان غلات کامل است.

از پوست خود محافظت نمایید

از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید. ضد آفتاب باید در طول روز و حتی وقتی که در خانه هستید روی پوست مالیده شود زیرا اشعه‌های مضر از پنجره خانه هم وارد می‌شوند. قرار گرفتن در مجاورت نور خورشید ماسک بارداری را تشدید می‌کند. توصیه می‌شود وقتی که از خانه خارج می‌شوید از عینک آفتابی و کلاه با لبه بزرگ استفاده کنید.

از کانسیلر (پوشاننده پوست) استفاده کنید

یک کرم کورکتیو و یک کانسیلر غیر مسدود کننده پوست و غیر حساسیت زا که از افزایش رنگدانه جلوگیری می‌کنند، انتخاب کنید. رنگ هر دو باید با تون پوست هماهنگ باشد. کانسیلر یک پرده روشن‌تر از معمول انتخاب نموده و آنرا به نقاط دارای لک بمالید. کورکتیو را برای سایر نقاط صورت استفاده کرده و به لک‌ها نمالید. اگر کانسیلر باعث چرب شدن یا حساسیت پوستی شما می‌شود از پنکیک برای روشن کردن لکه‌ها استفاده کنید.

چه نوع درمان‌های کلوآسما در بارداری ممنوع هستند؟

از محصولات که باعث لایه برداری (Peeling) و روشن شدن (Bleach) پوست می‌شود در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید زیرا ممکن است در پوست شما نفوذ کنند. لیزر هم باعث ناراحتی پوستی شده و در بارداری ممنوع است.

از موم استفاده نکنید

موم انداختن، باعث ورم پوست و به خصوص در نواحی بدن که تحت تاثیر رنگدانه قرار دارد، تشدید ملاسما می‌شود.

اگر حتی بعد از زمانی که بچه را از شیر گرفته اید ملاسما ادامه پیدا کرد، حتما به درماتولوژیست مراجعه نمایید.

آیا لک‌های روی پوست در بارداری ممکن است نشانه سایر بیماری‌ها باشد؟

بعضی از انواع تغییرات رنگ پوست می‌تواند نشانه سرطان پوست یا سایر بیماری‌ها باشد:

اگر رنگدانه‌های پوستی شما در بارداری تغییر کرده و همزمان دچار درد، حساس شدن، قرمزی پوست و خونریزی شده‌اید یا اگر هر تغییری در رنگ شکل، و اندازه خال‌ها مشاهده می‌کنید به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید:

ترک پوستی در بارداری

مراقبت از پوست در مقابل آفتاب در بارداری

برنزه کردن پوست در دوران بارداری

بوتاکس و سایر درمان‌های پوستی در دوران بارداری