قرص اورژانسی پلن بی

قرص جلوگیری اورژانسی که با نام قرص «صبح روز بعد» (Morning After Pill) به فروش می‌رسد دارویی است که احتمال بارداری بعد از رابطه جنسی محافظت نشده را کاهش می‌دهد. یکی از انواع قرص‌های جلوگیری، قرص پلن بی (Plan-B) است. اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید هر چه زودتر از قرص پلن بی استفاده کنید موثرتر است.

قرص جلوگیری اورژانسی که با نام قرص «صبح روز بعد» (Morning After Pill) به فروش می‌رسد دارویی است که احتمال بارداری بعد از رابطه جنسی محافظت نشده را کاهش می‌دهد. یکی از انواع قرص‌های جلوگیری، قرص پلن بی (Plan-B) است.

اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید هر چه زودتر از قرص پلن بی استفاده کنید موثرتر است. یک عدد قرص صبح روز بعد که حاوی 1.5 میلی گرم لوونورژسترول است که ماده فعال بسیاری از قرص های جلوگیری است. بعضی از خانم‌ها، بعد از مصرف قرص پلن بی متوجه تغییراتی در پریود شده و لکه بینی دارند.

آیا لکه بینی بعد از قرص پلن بی نرمال است و عوارض این قرص چیست؟

اگر لکه هایی به صورت نقطه‌های کوچک قرمز یا قهوه ای در لباس زیر خود مشاهده می‌کنید جای نگرانی نیست. قرص‌های اورژانسی دارای میزان زیادی از هورمون پروژسترون هستند که دوز آن از قرص‌های جلوگیری بارداری معمولی بیشتر است. پروژسترون معمولا در بارداری به میزان زیادی ترشح می‌شود و وقتی که قرص پلن بی مصرف می‌کنید سیگنال‌های غلط به بدن شما ارسال می‌شود که می‌گوید شما باردار هستید و این جلوی تخمک گذاری را می‌گیرد.

سپس پروژسترون در بدن شما عبور کرده و کاهش زیاد میزان سطح پروژسترون خواهید بود. این برای بدن به معنای ختم حاملگی است و لایه ضخیم پوشش رحم حالا پوست انداخته و حتی اگر یک پریود نشده باشید، لکه بینی ناشی از قرص پلن بی اتفاق می‌افتد.

در بعضی از موارد، خونریزی نشانه مساله جدی‌تری است. اگر میزان دفع خون به حدی است که مجبور می‌شوید تامپون یا نوار بهداشتی را هر یک ساعت عوض کنید باید حتما به پزشک مراجعه نمایید. گرفتگی و انقباض مثل درد پریود، علامت شایع دیگر بعد از مصرف قرص اورژانسی است اما اگر خیلی شدید باشد نشانه وجود مشکل است و باید پیگیری شود.

احتمال موفقیت قرص پلن بی چقدر است؟

اگر قرص پلن بی در کمتر از 24 ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده شود شانس باردار نشدن در حدود 95 درصد است. اما احتمال باردار شدن با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید ببینید باردار هستید یا نه بهتر است یک تست بارداری انجام دهید یا چند روز صبر کرده و متظر علائم اولیه بارداری شوید.

عوارض جانبی مصرف قرص اورژانسی «صبح روز بعد» چیست؟

  • حالت تهوع و استفراغ؛
  • سر درد؛
  • سرگیجه و بیحالی؛
  • خستگی؛
  • درد ناحیه شکم؛
  • تغییرات در چرخه قاعدگی؛
  • حساس شدن پستان‌ها.

اگر در 2 ساعت بعد از مصرف قرص استفراغ نکردید حتما برای مصرف قرص بعدی از پزشک راهنمایی بخواهید و خودسرانه مصرف نکنید.

علاوه بر لکه بینی، ممکن است پریود بعدی شما شدیدتر یا خفیف‌تر باشد و زودتر یا دیرتر از معمول اتفاق بیفتد. این خیلی نرمال است. اما اگر ظرف 3 هفته بعد پریود نشدید برای اطمینان از اینکه باردار نیستید تست بارداری انجام دهید.

بیشتر بدانید:

قرص ضد بارداری و اثر آن بر سلامت جنین

مصرف قرص ضد بارداری باعث نازایی می‌شود؟

آیا قرص اورژانسی ضد بارداری عوارض خاصی دارد؟