بارداری بعد از قطع قرص

بعضی از خانم‌ها از قرص‌های ضد بارداری خوراکی مثل ال دی برای جلوگیری از حاملگی استفاده می‌کنند. اگر از این دسته افراد هستید و قصد دارید برای باردار شدن اقدام نمایید اولین قدم برای این کار قطع مصرف قرص است. خوب سوال بعدی طبیعتا آن است که چه مدت بعد از قطع قرص ضد بارداری باید منتظر بمانید؟

بعضی از خانم‌ها از قرص‌های ضد بارداری خوراکی مثل ال دی برای جلوگیری از حاملگی استفاده می‌کنند. اگر از این دسته افراد هستید و قصد دارید برای باردار شدن اقدام نمایید اولین قدم برای این کار قطع مصرف قرص است. خوب سوال بعدی طبیعتا آن است که چه مدت بعد از قطع قرص ضد بارداری باید منتظر بمانید؟

اقدام برای بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری

زمانی اعتقاد بر آن بود که وقتی که مصرف قرص متوقف می‌شود باید 2 تا 3 چرخه قبل از باردار شدن صبر نمایید. همچنین تصور می‌شد اگر بلافاصله بعد از توقف قرص‌های ضد بارداری، حامله شوید احتمال سقط جنین بیشتر می‌شود. اما اینها درست نیست چون اثرات هورمونی قرص‌های ضد بارداری بعد از توقف آنها از بین می‌رود.

بهترین راه برای تعیین آمادگی برای بارداری مراجعه به پزشک برای چکاپ کامل است. او می‌تواند به شما بگوید آیا آمادگی لازم برای باردار شدن را دارید یا نه.

علائم بعد از توقف قرص ضد بارداری

بعد از قطع مصرف قرص ضد بارداری ممکن است خونریزی شبیه خونریزی پریودی داشته باشید اما مفهومش آن نیست که چون خونریزی دارید باردار نمی‌شوید.

اگر قبل از اولین قاعدگی حامله شوید تعیین زمان دقیق دوره تخمک گذاری و تعیین تاریخ تقریبی زایمان مشکل می‌شود.

احیاء قدرت باروری

بدن بیشتر خانم‌ها حدود دو هفته بعد از قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری شروع به تخمک گذاری می‌کند و دراین حالت احتمال بارداری وجود دارد. با وجود آنکه شانس بارداری در هر سیکل تخمک گذاری وجود دارد اما ممکن است بلافاصله باردار نشوید.

گاهی حتی اگر دستگاه تناسلی فرد کاملا سالم و آماده باشد باز هم چند ماه تا 1 سال زمان برای بارداری نیاز است. بعضی از خانم‌ها برای بارداری اقدام می‌کنند اما با گذشت چند سیکل قاعدگی باردار نمی‌شوند و این باعث نگرانی آنها می‌شود.

اگر بعد از قطع قرص ضد بارداری برای حاملگی اقدام کرده‌اید اولین کاری که باید انجام دهید آن است که سیکل تخمک گذاری خود را ردیابی کنید. اگر بعد از چند ماه باردار نشده‌اید می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های مناسب دوره تخمک گذاری را ردیابی کرده و سپس از روش‌های دقیق‌تر مثل بررسی ترشح سرویکس، اندازه‌گیری دمای بازال بدن یا از کیت تخمک گذاری استفاده کنید.

نکات مهم در مورد قطع قرص ضد حاملگی و اقدام برای بارداری

پژوهش‌ها نشان می‌دهد مصرف قرص‌های ضد بارداری مواد مغذی بدن مثل فولات، ویتامین ب2، ب6،‌ ب12، ویتامین C، E، منیزیم، سلنیم و زینک را به شدت کاهش می‌دهد. بسیاری از اینها با قدرت باروری ارتباط داشته و برای بارداری حیاتی هستند بنابراین مهم است رژیم غذایی قبل و بعد از قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری به دقت کنترل شود تا کمبود ویتامین‌های بدن جبران گردد.

گاهی قرص‌های ضد بارداری علاوه بر جلوگیری از بارداری، برای تنظیم زمان پریودی و یا جلوگیری از پریودهای شدید استفاده می‌شوند. در این حالت ممکن است برای تنظیم مجدد پریودی چند ماه نیاز باشد. ممکن است بعد از قطع قرص آمنوره (خونریزی زیاد) شوید یا بدن شما برای مدتی نتواند هورمون‌های مورد نیاز برای تخمک گذاری و قاعدگی را تولید کند. گاهی هم علت‌های نهفته برای این عارضه‌ها مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک یا آندومتریوز وجود دارد که نیازمند بررسی پزشک است.

پریود نشدن بعد از قطع قرص ضد بارداری

اگر بعد از گذشت سه ماه از قطع قرص هنوز پریود نشده‌اید لازم است تست بارداری انجام دهید تا مطمئن شوید باردار نیستید. مراجعه به پزشک ضروری است.

بیشتر بدانید:

احتمال بارداری با مصرف قرص ضد بارداری چقدر است؟

روش‌های جلوگیری از بارداری مردانه

آمپول ضد بارداری یک ماهه سیکلوفم و عوارض آن