قرص ضد بارداری

برای جلوگیری از بارداری می‌توان از قرص‌های ضد بارداری استفاده کرد اما احتمال بارداری در زمان مصرف این قرص‌ها چقدر است؟ اگر از قرص‌های جلوگیری استفاده می‌کنید و متوجه شده‌اید باردار هستید حتما می‌خواهید بدانید آیا قرص‌های ضد بارداری بر جنین اثر منفی دارند یا نه.

برای جلوگیری از بارداری می‌توان از قرص‌های ضد بارداری استفاده کرد اما احتمال بارداری در زمان مصرف این قرص‌ها چقدر است؟ اگر از قرص‌های جلوگیری استفاده می‌کنید و متوجه شده‌اید باردار هستید حتما می‌خواهید بدانید آیا قرص‌های ضد بارداری بر جنین اثر منفی دارند یا نه.

آیا مصرف قرص‌های ضد بارداری، در بارداری خطر دارد؟

مطالعات نشان می‌دهد استفاده از روش‌های ضد بارداری هورمونی در ابتدای بارداری اثر سوء بر جنین ندارد اما به منظور احتیاط، بلافاصله بعد از آنکه متوجه بارداری شدید حتما آنرا متوقف کنید.

حدود 3 درصد از خانم‌ها علی رغم استفاده از قرص باردار می‌شوند. نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که احتمال آنکه بچه در اثر مصرف قرص ضد بارداری دچار نقص‌های موروثی و مادرزادی بشود خیلی کم است.

خیلی مهم است که مصرف قرص ضد بارداری به محض بارداری متوقف شود. به دلیل خطری که ممکن است قرص ضد بارداری بر سلامت فرد باردار یا جنین داشته باشد هیچ مطالعه‌ای در مورد اثر قرص‌های ضد بارداری هورمونی در اواخر بارداری انجام نشده است. از آنجا که هورمون‌ها نقش مهمی در بارداری دارند باید بپذیریم که قرص‌های ضد بارداری هورمونی، قطعا بر بارداری اثر دارند.

جلوگیری از بارداری به چه مفهوم است؟

با استفاده از روش‌های ضد بارداری می‌توان جلوی حاملگی را گرفت. روش‌های مختلفی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد: روش‌های انسدادی، زمانی و هورمونی.

روش‌های انسدادی مثل کاندوم، از ورود اسپرم به واژن جلوگیری کرده و اجازه باور شدن تخمک را نمی‌دهند. در روش‌های زمانی، با توجه به سیکل قاعدگی دوره باروری توسط زوجین مشخص و در این دوره یا از روش‌های انسدادی استفاده می‌شود یا اصلا آمیزش صورت نمی‌گیرد.

در روش‌های هورمونی جلوگیری، از هورمون برای جلوگیری از تخمک گذاری استفاده شده و گاهی موکوس سرویکس غلیظ می‌شود تا از تحرک اسپرم جلوگیری گردد. وسایل جلوگیری هورمونی به شکل قرص یا آزاد شدن پیوسته هورمون (چسب، حلقه و ایمپلنت) وجود دارد.

قرص ترکیبی هورمونی از تخمک گذاری جلوگیری کرده و مقدار ثابتی از استروژن و پروژسترون فراهم می‌کند تا جایگزین هورمون‌های نرمال تخمدان‌ها شود.

مصرف قرص‌های جلوگیری، در بارداری مجاز است؟

توصیه می‌شود به محض اینکه متوجه بارداری شدید مصرف قرص‌های ضد بارداری را متوقف کنید. همانطور که گفته شد در مورد ایمنی قرص ضد بارداری به اندازه کافی بررسی نشده است. به خاطر داشته باشید که هر نوع قرص در بارداری بر عملکرد نرمال بدن به خصوص به لحاظ هورمونی تاثیر داشته و ممکن است وارد بدن جنین شود.

آیا امکان باردار شدن در بارداری وجود دارد؟

وقتی که باردار هستید طبیعتا دیگر دغدغه جلوگیری از بارداری را ندارید. باردار شدن مجدد در بارداری (حاملگی مضاعف) تقریبا غیر ممکن است و در موارد خیلی نادری که اتفاق افتاده، بارداری دوم خیلی نزدیک به اول بوده است.

آیا از قرصهای ضد بارداری برای درمان سایر بیماری‌های بارداری می‌توان استفاده کرد؟

اگر قبلا از قرص‌های ضد بارداری برای مدیریت علائم پیش از قاعدگی و دردهای شدید پریودی استفاده می‌کنید نگران نباشید چون پریود در بارداری قطع می‌شود.

اگر از قرص ضد بارداری برای مدیریت آکنه، میگرن یا سندروم تخمدان پلی کیستیک استفاده می‌کنید با پزشک در خصوص داروهای جایگزین مشورت نمایید. گاهی هورمون‌های بارداری مثل قرص‌های ضد بارداری به کمک شما آمده و خودبخود مشکل را حل می‌کنند.

اگر قبل از آنکه بدانید باردار هستید قرص ضد بارداری مصرف کنید چه اقدامی لازم است؟

در صورتی که روش‌های هورمونی ضد بارداری درست استفاده شوند تا 99 درصد موثر هستند. اگر خوردن قرص را فراموش کنید یا اگر دیر بخورید اثربخشی آن به 91 درصد کاهش پیدا می‌کند. در هر دو حالت، احتمال کمی وجود دارد که در زمان مصرف قرص ضد بارداری، باردار شوید.

اگر در زمان استفاده از قرص یا سایر روش‌های ضد بارداری متوجه حاملگی شدید مطمئن باشید جنین سالم است. مصرف قرص را متوقف کرده یا به پزشک اطلاع دهید تا آنرا بردارد.

عوارض مصرف قرص ضد بارداری در دوران حاملگی

به دلیل خطری که مصرف قرص ضد بارداری ممکن است برای فرد باردار در بارداری بوجود بیاورد هیچ مطالعه‌ای در این مورد در انتهای بارداری انجام نشده است.

روش‌های ضد بارداری هورمونی طوری طراحی شده اند که عملکرد هورمون‌های تخمدان را به منظور جلوگیری از باروری و لقاح تغییر دهند. بنابراین با توجه به آنکه بارداری زمان تغییرات هورمونی است هر چیزی که تعادل هورمونی بدن را بهم بزند ایمن نیست.

چه زمانی دوباره می‌توان قرص جلوگیری از بارداری را شروع کرد؟

بعد از زایمان و با مشورت با پزشک دوباره می‌توان از این قرص‌ها استفاده کرد. معمولا پزشک 6 هفته بعد از زایمان اجازه استفاده از بعضی وسایل ضد بارداری را می‌دهد. بعضی دیگر در این دوره مجاز نیستند. هر سوالی در مورد مصرف این قرص‌ها در دوران شیردهی دارید از پزشک بپرسید.

بیشتر بدانید:

بارداری بعد از قطع قرض ضد بارداری در ماه اول ممکن است؟

انواع مختلف آمپول جلوگیری از بارداری و مدت اثر

روش‌های جلوگیری از بارداری مردانه