کاهش درد پریودی

برای هر خانمی که پریود می‌شود انقباض‌های پریودی وجود دارد. اما شدت انقباض‌ها متفاوت است. بعضی از خانم‌ها فقط پریود خفیف دارند و بعضی شدید و بعضی خیلی شدید و توام با درد را تجربه می‌کنند.

اگر فرزند شما در زمان بلوغ از درد پریود شکایت می‌کند باید به حرف او گوش دهید. خوشبختانه راه‌هایی برای تسکین درد وجود دارد.

برای هر خانمی که پریود می‌شود انقباض‌های پریودی وجود دارد. اما شدت انقباض‌ها متفاوت است. بعضی از خانم‌ها فقط پریود خفیف دارند و بعضی شدید و بعضی خیلی شدید و توام با درد را تجربه می‌کنند.

اگر فرزند شما در زمان بلوغ از درد پریود شکایت می‌کند باید به حرف او گوش دهید. خوشبختانه راه‌هایی برای تسکین درد وجود دارد.

با وجود انکه قسمتی از درد پریودی طبیعی است اما گاهی در حالت حاد نشانه عارضهای است که باید زیر نظر پزشک مداوا شود. خیلی مهم است که تفاوت بین پریودی نرمال و غیر نرمال را بدانید.

علت انقباض‌های پریودی چیست؟

انقباض‌های پریودی شکلی از انقباض‌های رحمی هستند که قبل و در حین پریود اتفاق می‌افتند تا از طریق آن پوشش رحم جدا شده خارج شود. برای حدود نیمی از خانم‌هایی که پریود میشوند این اتفاق توام با درد است هر چند که معمولا درد آن 1 تا 2 روز بوده و خفیف است.

اغلب درد پریود به صورت درد خفیف یا ضربانی در پایین شکم است هر چند که ممکن است به پایین کمر و داخل و بیرون ران‌ها سرایت کند. درد پریودی بعضی از خانم‌ها آنقدر شدید است که فعالیت‌های روزانه آنها را مختل می‌کند.

عواملی که احتمال درد پریودی را افزایش می‌دهند چیست؟

چند عامل وجود دارد که احتمال درد شدید پریود را بیشتر می‌کند:

  • سن کمتر از 30 سال
  • سابقه درد شدید پریودی در خانواده
  • داشتن پریود و خونریزی شدید
  • سیگار کشیدن
  • بلوغ زودرس (قبل از 8 سالگی)

درمان دل درد پریودی در خانه

درد ملایم و متوسط پریودی را می‌توان در خانه درمان کرد. در ادامه به چند مورد اشاره شده است:

ورزش

ورزش سبک می‌تواند درد پریودی را و اندورفین را کاهش دهد. در نتیجه حال شما بهتر شده و احساس بهتری خواهید داشت. نیازی نیست ورزش سنگین انجام دهید. قدم زدن در اطراف خانه، جلسه یوگا، یا تمرینات کششی خیلی کمک می‌کند.

گرما

استفاده از کیسه آب گرم معمولی یا برقی در پایین شکم جریان خون را افزایش داده و عضلات رحم که باعث درد پریودی می‌شوند را آرام می‌کند. این راه حل حتی از داروهای مسکن بدون نسخه هم موثرتر است.

داروهای مسکن

از داروهای مسکن بدون نسخه مثل ایبپروفن برای کاهش درد پریودی می‌توان استفاده کرد.

هرگز آسپرین و داروهای مشابه را به نوجوان زیر 16 سال ندهید چون خطر سندرم ری (Reye syndrome) وجود دارد. این سندرم خیلی نادر اما خطرناک است.

حتما به توضیحات دارو روی بسته بندی یا توضیحات پزشک داروخانه توجه کنید و دوز مناسب را مصرف کنید. اگر می‌خواهید دو نوع دارو را به طور همزمان استفاده کنید حتما باید با پزشک مشورت نمایید.

استراحت و آرامش

استراحت و خواب مناسب می‌تواند درد را تسکین دهد. به خصوص خواب مناسب چرخه قاعدگی را تنظیم کرده و سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم حالت‌های مختلف خواب را امتحان کنید و ببینید کدام پوزیشن برای شما راحت‌تر است. خیلی از افراد در پریودی، خوابیدن به پهلو و خوابیدن با زانوها خم شده به سمت پهلو را ترجیح می‌دهند.

حمام گرم

حمام گرم باعث تسکین اقباضات قاعدگی می‌شود. مثل استفاده از کیسه آب گرم، دوش آب گرم هم باعث آرام شدن عضلات رحم  و تسکین درد پریودی می‌شود.

چه چیزهایی درد پریودی را افزایش می‌دهد؟

بعضی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها باعث جذب آب بیشتر و باد کردن شکم و احساس ناراحتی در زمان پریودی می‌شوند. بهتر است از موارد زیر اجتناب کنید:

  • کافئین
  • نوشیدنی‌های کربنی
  • غذاهای سرخ شده
  • خوراکی‌های فراوری شده
  • غذاهای شور یا شیرین

چه زمانی پریودی نرمال نیست؟

انقباض پریودی و سندرم پیش از قاعدگی (premenstrual syndrome ) دو موضوع متفاوت هستند. سندرم پیش از قاعدگی مثل تغییرات حالات روحی، کج خلقی، ورم و خستگی یک هفته قبل از پریودی ظاهر می‌شوند. بعد از شروع پریودی علائم سندرم پیش از قاعدگی خیلی سریع ناپدید می‌شوند.

پوشش رحم پروستوگلاندین آزاد می‌کند که انقباضات را به خصوص در روزهای اول پریود شدیدتر و دردناک‌تر می‌سازد. برای خیلی از افراد این حالت خیلی آزاردهنده نیست اما گاهی علامت مشکل دیگری می‌باشد.

دو نوع درد پریودی وجود دارد:

دیسمنوره اولیه

این درد نزدیک درد زمان اولین پریود اتفاق می‌افتد و معمولا نشانگر بیماری نیست.

دیسمنوره ثانویه

دردی که قدری بعد از شروع پریودی ظاهر می‌شود. این درد حتی برای کسانی که سابقه طولانی پریودی دارند ممکن است حس شود. معمولا نشانه آندومتریوز، فیبروم، یا بیماری التهاب لگن است.

اگر درد پریودی با داروهای ضد التهابی درمان نشود یا به اندازه‌ای شدید باشد که مانع از رفتن به مدرسه، محل کار یا فعالیت‌های اجتماعی شود می‌تواند نشانه بیماری باشد. اگر این گونه است حتما باید با پزشک مشورت نمایید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در چند حالت درد پریودی می‌تواند نشانه وضعیت حاد باشد:

  • وسایل خانگی مثل مسکن و کیسه آب گرم نمی‌تواند درد را تسکین دهد
  • به دلیل درد شدید نتوانید در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید
  • بعد از پایان خونریزی پریود هنوز هم درد داشته باشید
  • علائم افسردگی در شما باشد

درد شدید پریود نشانه چه بیماری‌هایی است؟

  • تنگی سرویکس
  • آندومتریوز
  • بیماری التهابی لگن
  • عفونت و بیماری آمیزشی
  • فیبروم رحم

درمان دل درد پریودی توسط پزشک

اولین اقدام پزشک تشخیص علت درد شدید پریودی است. نوع درمان بستگی به تشخیص دارد. درمان‌های معمول عبارتند از:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

هم نوع بدون نسخه هم نوع تجویزی داروهای فوق می‌تواند جلوی تولید پروستوگلاندین را گرفته و درد را کم کند.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی می‌تواند هم افسردگی عاطفی و هم افسردگی فیزیکی سندرم پیش از قاعدگی حاد را درمان کند.

داروهای ضد بارداری هورمونی

هورمون‌های داروهای جلوگیری با کم کردن یا جلوگیری از تولید پروستوگلاندین درد پریودی را کاهش می‌دهد. برای موارد حاد مثل آندومرتریوز و‌ فیبروم رحم، ممکن است پزشک با جراحی عامل درد را از بین ببرد. در موارد نادر، عمل هیستروکتومی یا برداشتن رحم انجام می‌شود.

بیشتر بدانید:

خونریزی شدید پریود (منوراژی) را چگونه درمان کنیم؟

11 دلیل برای پریود نشدن یا عقب افتادن آن

استحمام در دوران پریودی باعث خونریزی بیشتر می‌شود؟