پیشاب مرد

پیشاب مایع شفافی است که در حالت تحریک اما قبل از ارگاسم از آلت تناسلی مرد خارج می‌شود. این مایعِ روان معمولا دارای اسپرم نیست. اما ممکن است از قبل در مجرای پیشاب اسپرم وجود داشته باشد که وقتی پیشاب در حال خروج است داخل آن می‌شود.

پیشاب مایع شفافی است که در حالت تحریک اما قبل از ارگاسم از آلت تناسلی مرد خارج می‌شود. این مایعِ روان معمولا دارای اسپرم نیست. اما ممکن است از قبل در مجرای پیشاب اسپرم وجود داشته باشد که وقتی پیشاب در حال خروج است داخل آن می‌شود. اگر پیشاب داخل واژن ریخته شود ریسک بارداری قبل از انزال وجود دارد.

پیشاب شبیه مایع منی است. علاوه بر کاهش اصطکاک در آمیزش، به خروج اسپرم از بدن کمک می‌کند.

در این مطلب در مورد چیستی و عملکرد پیشاب و همچنین میزان نرمال پیشاب و احتمال بارداری از آن صحبت می‌کنیم.

تفاوت پیشاب و منی چیست؟

پیشاب یکی از چندین ترشح جنسی است که توسط بدن مرد تولید می‌شود. معمول‌ترین ترشح، منی است که اسپرم داخل آن قرار دارد. وقتی که مرد به ارگاسم می‌رسد انزال مایع منی اتفاق می‌افتد.

اسپرم در بیضه‌ها تولید شده و به کمک منی از بدن خارج می‌شود.

پیشاب در غدد کوپر تولید می‌شود. یک جفت غده به اندازه نخود که پشت آلت و داخل بدن قرار دارند. اندازه آنها کمتر از 1 سانت و نیم بوده که از طریق یک لوله به مجرای پیشاب وصل هستند. علت نامگذاری پیشاب آن است که قبل از منی آزاد می‌شود.

در حالیکه داخل منی پر از اسپرم است، پیشاب معمولا دارای اسپرم نیست. اما دارای مواد غنی و سایر موادی است که به سلامت مایع منی کمک می‌کند. اگرچه پیشاب دارای اسپرم نیست اما در جریان خروج از آلت ممکن است اسپرم‌های قبلی را همراه خود ببرد.

پیشاب چه کاری انجام می‌دهد؟

ممکن است سلول‌های اسپرم توسط ادرار از بین برود چون سطح پی هاش ادرار بیشتر است از حدی است که اسپرم بتواند زنده بماند. از آنجا که اسپرم و ادرار از مجرای مشترکی خارج می‌شوند ممکن است اسپرم‌ها از بین بروند. پیش انزال می‌تواند حالت اسیدی مجرا را خنثی کرده و مسیر را برای سفر سالم اسپرم، فراهم کند.

پیشاب همچنین روانساز خنثی برای آمیزش جنسی است. مشابه مایعی است که توسط بدن زنان در زمان برانگیختگی تولید می‌شود.

میزان نرمال پیشاب چقدر است؟

عدد خاصی برای میزان نرمال پیشاب وجود ندارد. حجم تولید پیشاب در افراد مختلف متفاوت است. بدن مردها به طور میانگین تا 4 میلی لیتر از این مایع تولید می‌کند. فرد بر میزان و زمان خروج این مایع کنترل ندارد.

فرد معمولا در جریان آمیزش متوجه خروج پیشاب نمی‌شود. ضمنا راهی برای تشخیص وجود اسپرم در آن وجود ندارد.

آیا امکان بارداری با پیشاب وجود دارد؟

احتمال بارداری با پیشاب بسیار کم است اما غیر ممکن هم نیست. حتی اگر پیشاب بیرون واژن ریخته شود امکان بارداری وجود دارد.

معمولا پیشاب دارای اسپرم نیست اما ممکن است در جریان رحکت در مجرای ادرار اسپرم را همراه خود ببرد. اگر فردی بعد از یک رابطه جنسی خیلی زود رابطه جنسی دیگری داشه باشد ممکن است پیشاب او حاوی اسپرم باشد.

در پیشاب حدود 40 درصد افراد اسپرم وجود دارد که در نتیجه احتمالا رسیدن به تخمک و بارور کردن آن وجود دارد. به همین علت است که بیرون کشیدن آلت به منظور جلوگیری از بارداری روش مطمئنی نیست. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد احتمال شکست روش بیرون کشیدن آلت 20 درصد، کاندوم 13 درصد و روش‌های جلوگیری هورمونی 6 درصد است.

بارداری با پیشاب تحت تاثیر همان عواملی است که بر بارداری با منی موثر هستند: فرد در چه مقطعی از سیکل قاعدگی قرار دارد، ‌آیا به تازگی تخمک گذاری کرده، روش جلوگیری او چیست؟

پیشاب بعد از وازکتومی چه تغییری می‌کند؟

اگر یک مرد وازکتومی کرده باشد، انزال و و پیشاب او دیگر دارای اسپرم نخواهد بود.

اما گاهی زنان بعد از وازکتومی همسرشان باردار می‌شوند. علت آنست که چند ماه طول می‌کشد که اسپرم به طور کامل از منی حذف شود. در یک رابطه جنسی محافظت نشده که بعد از وازکتومی انجام می‌شود احتمال بارداری وجود دارد.

حدود یک هزارم زنانی که همسر آنها وازکتومی کرده در سال اول باردار می‌شوند.

راه جلوگیری از بارداری با پیشاب چیست؟

تنها راه جلوگیری از بارداری با پیشاب روش‌های جلوگیری شناخته شده است. توصیه می‌شود در مورد روش مناسب خود با همسرتان مشورت نمایید.

بعد از قرار گرفتن در معرض اسپرم 10 روز طول می‌کشد تا تخمک بارور شده در رحم لانه گزینی کند. در صورتی که رابطه جنسی محافظت نشده داشته و نگران بارداری با پیشاب هستید می‌توانید صبر کنید و در صورت تاخیر افتادن پریود تست بارداری انجام دهید. راه دیگر مصرف داروهای ضد بارداری اورژانسی است:

قرص مورنینگ افتر پیل (پلن بی)

قرص پلن بی در بعضی از کشورها بدون نسخه قابل تهیه بوده و اگر تا 3 روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده شود بیشترین تاثیر را دارد.

قرص الاوان

قرص ضد بارداری اورژانسی الاوان اگر تا 5 روز بعد از رابطه محافظت نشده مصرف شود بهتر از پلن بی جواب می‌دهد. ولی باید پزشک آنرا تجویز نماید.

وسایل داخل رحمی

پارا گارد، میرنا و لیلتا تا 5 روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده برای جلوگیری از بارداری قابل کاشت هستند. سپس می‌توان آی یو دی را باقی گذاشت چون تاثیر آن بلند مدت و بین  7 تا 10 سال است.

آیا پیشاب می‌تواند بیماری‌های آمیزشی را منتقل نماید؟

حتی اگر نگران بارداری نیستید، قرار گرفتن در معرض پیشاب ریسک‌های دیگر خود را دارد. پیشاب می‌تواند حامل باکتری،  ویروس و ارگانیسم‌هایی باشد که باعث بیماری‌های آمیزشی می‌شود.

برای محافظت از خود در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید و به طور منظم نزد پزشک چکاپ کنید.

بیماری آمیزشی همیشه علامت ندارد. اگر ترشح سبز یا زرد یا علائمی مثل درد و خارش در ناحیه واژن دارید به پزشک مراجعه نمایید چون اینها علائم بیماری آمیزشی است.

HIV

بیماری اچ آی وی می‌تواند از طریق پیشاب، خون، ترشح واژن، شیر مادر و منی منتقل شود.

اگر هر نوع رابطه جنسی با فرد اچ آی وی مثبت دارید با استفاده از کاندوم از خود محافظت کنید.

علائم اچ آی وی، تب، چاییدن، سردرد، گلودرد، خستگی، درد مفاصل، تورم غدد لنفاوی و آفت دهان.

کلامیدیا

باکتری کلامیدیا در پیشاب، ترشح واژن و منی زنده می‌ماند. ممکن است فرد مبتلا به کلامیدیا علامت نداشته باشد. علائم کلامیدیا عبارت است از ترشح واژن، خارش، سوزش، درد در حین رابطه جنسی و ادرار دردناک.

با مصرف آنتی بیوتیک میتوان کلامیدیا را درمان کرد اما باید بعد از معاینه توسط پزشک تجویز شود.

سوزاک

عفونت باکتریایی دیگر که می‌تواند از طریق پیشاب، ‌منی، و ترشح واژن منتقل شود سوزاک است.

علائم سوزاک به شرح زیر است اما گاهی فرد هیچ علامتی ندارد:

  • ترشح زرد واژینال
  • خارش
  • سوزش
  • قرمز شدن ناحیه تناسلی
  • درد در حین رابطه جنسی

سوزاک با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است اما قبل از آن آزمایش لازم است.

هپاتیت بی

بیماری عفونی است که بر کبد اثر می‌گذارد و تنها نوع هپاتیت است که از طریق پیشاب منتقل شود. علائم هپاتیت بی معمولا چند ماه بعد از انتقال عفونت نمایان می‌شود و شامل درد مفاصل، تب، تهوع، خستگی، ضعف و زرد شدن پوست و چشم است.

اگر فکر می‌کنید به هپایت بی مبتلا شده‌اید به پزشک مراجعه نمایید. با استفاده از دارو می‌توان نسبت به مداوا یا کم کردن آسیب به کبد اقدام کرد. برای مصون سازی خود در مقابل هپاتیت بی واکسن بزنید.

بیشتر بدانید:

احتمال بارداری ناخواسته با پیشاب بدون دخول

اسپرم تازه و تعداد انزال مرد بر بارداری چه تاثیری دارد؟

تاثیر پوشیدن شورت اسلیپ مردانه بر تعداد اسپرم و قدرت باروری