درد پریودی و بارداری

شاید از خود بپرسید که دردهای پریودی چه ارتباطی با باردار شدن دارد. با وجود آنکه گرفتگی عضلات پریودی به خودی خود نمی‌تواند بر قدرت باروری اثر بگذارد اما عامل ایجاد کننده آن بر قدرت باروری موثر است.

شاید از خود بپرسید که دردهای پریودی چه ارتباطی با باردار شدن دارد. با وجود آنکه گرفتگی عضلات پریودی به خودی خود نمی‌تواند بر قدرت باروری اثر بگذارد اما عامل ایجاد کننده آن بر قدرت باروری موثر است.

علت ایجاد گرفتگی عضلات پریودی چیست؟

گرفتگی عضلات توسط پروستاگلاندین ایجاد می‌شود. پروستاگلاندین ماده‌ای شیمیایی است که در بافت‌های سرتاسر بدن از جمله رحم وجود دارد. این ماده نقش مهمی در تنظیم دمای بدن، التهاب، رشد سلول‌ها، و انقباض و ارتجاع ملایم عضلات ایفا می‌کند.

اینها باعث می‌شوند عضلات رحم منقبض شده پوشش رحم در قاعدگی دفع شود. پروستاگلاندین همچنین در القای انقباضات زایمان نقش دارد.

اگر سطح پروستاگلاندین خیلی بالا باشد گرفتگی عضلات رحم شدیدتر می‌شود. وقتی که انقباضات رحم خیلی قوی باشند اکسیژن برای بخش‌هایی از عضلات موقتا قطع شده و سبب گرفتگی عضلات و دردهای پریودی می‌گردد.

از آنجا که پروستاگلاندین اغلب دختران نوجوان بالا است گرفتگی عضلات پریودی آنها شدید است. همزمان با افزایش سن، میزان این ماده و شدت گرفتگی عضلات کمتر می‌شود. معمولا بعد از زایمان، دردهای پریودی کمتر می‌شود.

دیسمنوره اولیه و ثانویه چیست؟

انقباض پریودی که توسط فعالیت معمول پروستاگلاندین ایجاد می‌شود دیسمنوره اولیه نام دارد. این نوع درد پریودی بر قدرت باروری اثر منفی ندارد. اما انقباض پریودی که در اثر بیماری‌های یا اختلالات دیگر دستگاه تناسلی ایجاد یا تشدید می‌شود دیسمنوره ثانویه نامیده می‌شود. درد دیسمنوره ثانویه بر قرت باروری فرد موثر است.

انقباض بد پریودی و ارتباط آن با باروری

همانطور که گفته شد گرفتگی عضلات دیسمنوره ثانویه بر قدرت باروری اثر دارد. بعضی از این بیماری‌ها به مرور زمان ایجاد شده و علائم آنها ناگهانی نیست. گاهی علائم به مرور زمان تشدید می‌شود. چندین بیماری دستگاه تناسلی وجود دارد که می‌تواند بر پریودی و باروری اثر بگذارد:

آندومتریوز

آندومتریوز بدنام‌ترین عامل ایجاد دردهای پریودی و ناباروری است. این بیماری موجب می‌شود یک بافت مشابه با آندومتر (بافتی که سطح رحم را می‌پوشاند) بیرون رحم رشد کند. این بافت در اثر تنوع هورمنی ماهیانه، باعث خونریزی و زخم و درد می‌شود.

تخمین زده می‌شود حدود 50 درصد کسانی که برای بارداری اقدام می‌کنند دچار آندومتریوز هستند. این بیماری گاهی سال‌ها و حتی دهه‌ها پنهان مانده و فرد مبتلا از آن بی خبر است.

آدنومیوز

آدنومیوز (Adenomyosis) زمانی است که آندومتر در بافت رحم رشد می‌کند و از این جهت با آندومتریوز که بیرون رحم رشد می‌کند، تفاوت دارد. همچنین با فیبروم که تجمع بافت است متفاوت می‌باشد.

آدنومیوز می‌تواند سبب پریودی شدید و دردناک شود. هنوز در مورد اثر این بیماری بر باروری توافق کلی وجود ندارد اما نتایج بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که باعث کاهش قدرت باروری می‌شود.

فیبروم

فیبروم رشد عضلانی است که در رحم، سرویکس و حتی رباط‌های لگن اتفاق می‌افتد. فیبروم معمولا خوش خیم بوده و اغلب در سال‌های باروری رشد می‌کند.

خیلی از افراد نمی‌دانند فیبروم دارند. اما رشد آن توام با درد، کم شدن باروری و افزایش خطر سقط جنین است.

بیماری التهابی لگن

یکی دیگر از علت‌های انقباضات بد قاعدگی که بر باروری هم اثر دارد بیماری التهابی لگن است. این بیماری در اثر عفونت درمان نشده یا در حال درمان دستگاه تناسلی اتفاق می‌افتد.

درد لگن و باروری

گاهی درد لگن در زمانی که منتظر پریودی نیستید حس می‌شود. بعضی از افراد در زمان تخمک گذاری درد دارند. درد تخمک گذاری خیلی شایع است. حدود 50 درصد خانم‌ها حداقل یکبار در زندگی خود و حدود 20 درصد هر ماه دچار آن می‌شوند.

درد زمان تخمک گذاری اگر با زندگی روزمره تداخل داشته و باعث رابطه جنسی توام با درد شود و همچنین اگر ناگهانی و شدید باشد غیر نرمال است.

درد تخمک گذاری شدید باعث عدم تمایل فرد به رابطه جنسی و در نتیجه کاهش احتمال باردار شدن در زمانی می‌شود که قدرت باروری فرد بیشتر است.

اما بعضی از خانم‌ها در زمان‌های مختلفی از ماه در زمان آمیزش درد را حس می‌کنند. اگر در جریان آمیزش جنسی یا زمان تخمک گذاری درد تکرار شونده، ادامه دار یا شدید دارید حتما با پزشک مشورت نمایید.

درد تخمک گذاری و درد رابطه جنسی علامت بیماری‌های دستگاه تناسلی مثل آندومتریوز است.

آیا درمان دردهای پریودی می‌تواند باعث ناباروری شود؟

اگر دچار درد پریودی یا لگنی هستید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند علت و درمان مناسب را تعیین کند.

مداوای دارویی

گاهی روش‌های هورمونی جلوگیری از بارداری برای درمان علائم دردهای قاعدگی تجویز می‌شود. اما اینها برای زمانی که قصد باردار شدن دارید مناسب نیست.

متداول‌ترین شیوه درمانی برای پریودهای دردناک، داروهای مسکن بدون نسخه است. مسکن‌ها باید زمانی که درد دارد شروع می‌شود مصرف گردد.

بعض از پزشکان معتقدند این داروها به خصوص داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی با تخمک گذاری و باروری تداخل دارد.

در بعضی از مطالعات اثر منفی مصرف ایبوپروفن در مراحل اولیه قاعدگی مشخص شده است. اما مطالعات دیگری نشان می‌دهد بعضی از مسکن‌ها تا حدود ی باروری را حتی افزایش می‌دهد. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.

در یک مطالعه با بیش از 1000 شرکت کننده خانم مشخص شد ناپروکسن زمان لقاح کسانی که قصد بارداری داشتند را طولانیتر می‌کند. به طور کلی، اثر دارو کم اما از نظر آماری معنادار بود.

جراحی

گزینه دیگر برای درمان پریود دردناک ناشی از آندومتریوز، فیبروم و چسبندگی جراحی است. توصیه می‌شود قبل از جراحی با متخصص اندوکرینولوژی تناسلی مشورت نمایید. او می‌تواند بررسی کند که آیا باروری شما به حالت قبل باقی می‌ماند یا خیر. در بعضی از موارد، بهتر است درمان‌های ناباوری قبل از جراحی انجام شود.

در موارد درد پریودی شدید که درمان‌های دیگر موثر نبوده گزینه بعدی‌ برداشتن رحم (و احتمالا تخمدان و لوله‌های فالوپ) است. اگر هنوز قصد باردار شدن دارید این گزینه برای شما مناسب نیست.

به خاطر داشته باشید که برداشتن اندام‌های تناسلی همیشه نمی‌تواند درد لگن را از بین ببرد. اگر پزشک هیستروکتومی نسبی یا کامل را تجویز کرده بهتر است از یک پزشک دیگر هم قبل از جراحی نظر بخواهید.

بیشتر بدانید:

درمان دل درد پریودی در خانه، راه‌های آسان کاهش درد

11 دلیل برای پریود نشدن یا عقب افتادن آن

استحمام در دوران پریودی باعث خونریزی بیشتر می‌شود؟

پریود نامنظم و حالت‌های مختلف آن چیست؟