ناباروری

اگر مدتی است که برای بارداری اقدام کرده‌اید و هنوز باردار نشده‌اید بهتر است بدانید با انجام برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی می‌توانید تغییراتی ایجاد کنید. ناباروری با ترکیبی از عوامل مختلف ایجاد می‌شود. متاسفانه در خصوص 25 درصد زوج‌ها نمی‌توان دلیل آنرا دقیقا مشخص کرد. در ادامه تعدادی از متداول‌ترین علت‌های کاهش باروری مردان و زنان ذکر شده است.

اگر مدتی است که برای بارداری اقدام کرده‌اید و هنوز باردار نشده‌اید بهتر است بدانید با انجام برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی می‌توانید تغییرات عمده‌ای ایجاد کنید. ناباروری با ترکیبی از عوامل مختلف ایجاد می‌شود. متاسفانه در خصوص 25 درصد زوج‌ها نمی‌توان دلیل ناباروری را دقیقا مشخص کرد. در ادامه تعدادی از شایع‌ترین علت‌های کاهش باروری مردان و زنان به همراه راه‌های درمان آنها ذکر شده است.

اندام خود را متناسب نگه دارید

داشتن وزن مناسب برای هر کدام از زوجین تاثیر زیادی بر باروری آنها دارد. اگر شاخص توده بدنی (بر مبنای NHS) 29 یا بیشتر باشد، استروژن اضافی (هورمون جنسی زنانه) در سلول‌های چربی تجمع نموده و باعث عدم تعادل هورمون‌ها می‌شود که نتیجه آن کاهش فعالیت تخمک گذاری است. خوشبختانه با 5 تا 10 درصد کاهش وزن می‌توانید فرایند تخمک گذاری را دوباره فعال سازید.

کمبود وزن نیز بر میزان باروری اثر می‌گذارد. زنانی که شاخص توده بدنی آنها 19 یا کمتر باشد قاعدگی نامنظم دارند. برای مردان نیز وضع به همین منوال است. اگر آنها اضافه وزن داشته باشند هورمون مردانه تستوسترون به هورمون جنسی زنانه استروژن تبدیل شده و تعداد اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین تعداد اسپرم‌های مردان با شاخص توده بدنی زیر 20 نیز کم است. بنابراین بهتر است هر دوی زوجین اندام خود را متناسب نگه دارند.

مراقب عفونت‌های آمیزشی باشید

برخی عفونت‌های آمیزشی و بیماری‌های مقاربتی ممکن است موجب کاهش میزان باروری شوند. مثلا کلامیدیا می‌تواند به لوله فالوپ زنان آسیب برساند و باعث حساس شدن و متورم شدن کیسه بیضه در مردان گردد.

سیگار را ترک نمایید

همه می‌دانند که ترک سیگار کاری بسیار مشکل است اما ارزش امتحان کردن را  دارد. سیگار بر کیفیت تخمک‌ها اثر می‌گذارد و یکی از دلایل کمبود وزن نوزادان در زمان تولد است. همچنین می‌تواند به تخمدان‌ها صدمه وارد سازد. علاوه بر آن، سیگار کشیدن هم بر کمیت و هم کیفیت اسپرم‌ها اثر می‌گذارد.

از محیط‌های مسموم در محل کار یا نقاط دیگر دوری نمایید

قرار داشتن در معرض برخی سموم، فلزات و حلال‌ها می‌تواند بر باروری زنان و مردان اثر بگذارد. بنابراین باید دنبال راه‌هایی بگردید که از محیط‌های مشکل‌ساز مثل موارد بالا،‌ بتوان فاصله گرفت.

استرس خود را کاهش دهید

اگر یکی از زوجین یا هر دوی آنها دچار استرس باشد رابطه جنسی آنها از آن متاثر خواهد شد. داشتن 2 یا 3 مرتبه رابطه جنسی در هفته برای باردار شدن مناسب است اما استرس می‌تواند هم بر کمیت و هم بر کیفیت رابطه جنسی تاثیر بگذارد. استرس شدید، همچنین بر تخمک گذاری و تولید اسپرم در مردان اثر می‌گذارد. اگر چیزهایی در زندگی هست که به شما استرس وارد می‌کند باید تمام تلاش خود را معطوف بر طرف کردن آنها نمایید.

به دنبال راه حل بگردید

پیدا کردن عامل به حل مساله بسیار کمک می‌کند. خوشبختانه، با انجام اقداماتی ساده مثل مواردی که در بالا ذکر شد شانس باروری شما به شدت افزایش می‌یابد. اگر در این خصوص نگرانی دارید با پزشک خود یا متخصص بارداری مشورت نمایید.

درمان ناباروری را آغاز نمایید

اگر مدتی است که برای بارداری اقدام کرده‌اید اما هنوز باردار نشده‌اید می‌توانید از برخی روش‌های درمان ناباروری استفاده کنید که سالانه به هزاران زوج کمک می‌کند حس زیبای پدر یا مادر شدن را تجربه نمایند.

بیشتر بدانید:

دلایل عمده ناباروری در مردان

پنج علامت باروری و آمادگی برای بارداری

راه‌های افزایش قدرت باروری مردان

راه‌های افزایش قدرت باروری زنان