باروری

شما تصمیم به بارداری گرفته‌اید و می‌خواهید صاحب فرزند شوید. اما آیا بدن شما برای این کار آماده است؟ چند نشانه‌ وجود دارد که با توجه به آنها بهترین زمان برای بارداری قابل تشخیص است. همچنین با انجام برخی کارها می‌توانید شانس بارداری خود را افزایش دهید. در ادامه در خصوص این موارد بحث شده است.

شما تصمیم به بارداری گرفته‌اید و می‌خواهید صاحب فرزند شوید. اما آیا بدن و رحم شما برای این کار آماده است؟ چند نشانه وجود دارد که با توجه به آنها بهترین زمان برای بارداری قابل تشخیص است. همچنین با انجام برخی کارها می‌توانید شانس بارداری خود را افزایش دهید. در ادامه در خصوص این موارد بحث شده است.

علائم باروری

حس بویایی شما خیلی قوی شده است. آیا بوی بدن همسر شما وقتی که از محل کار به منزل بر می‌گردد بیش از قبل شما را به دردسر می‌اندازد؟ مشکل از همسر شما نیست. برخی مطالعات نشان می‌دهد حس بویایی زنان در نیمه دوم چرخه قاعدگی و نزدیک به زمان تخمک‌گذاری تقویت می‌شود. زنان در این دوره باروری، بیشتر جذب بوی بدن مردان می‌شوند.

غلظت ترشحات واژن تغییر می‌کند

در زمانی که تخمک‌گذاری انجام نمی‌شود ترشحات واژن چسبناک و غیر شفاف است و حتی ممکن است اصلا نتوانید آنها را مشاهده کنید. اما در زمان تخمک‌گذاری بدن استروژن بیشتری تولید کرده و ترشحات واژن افزایش یافته و شفاف، کشسان و شبیه سفیده تخم‌مرغ می‌شود. زمانی که حس می‌کنید غلظت ترشحات کاملا تغییر کرده، نقطه اوج باروری است.

تمایل شما به رابطه جنسی افزایش می‌یابد

در این زمان، بدن شما برای همسرتان جذاب‌تر می‌شود. درست در زمان تخمک‌گذاری لب‌های شما به دلیل استروژن حجم‌دارتر و برجسته‌تر می‌شود. همچنین، مردمک چشم بازتر و ناصافی‌های پوست کمتر می‌گردد. این تغییرات نه تنها شما را به سمت رابطه جنسی می‌کشاند بلکه ظاهر شما را برای همسرتان جذاب‌تر می‌سازد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که در زمان تخمک‌گذاری، حتی صداهای خانم‌ها نیز تغییر می‌کند.

آب دهان شما تغییر می‌کند

نزدیک به زمان تخمک‌گذاری، پوششی روی بزاق دهان شما نمایان می‌شود که شبیه مه روی شیشه است.

سینه‌های شما حساس‌تر می‌شود

روزهایی هست که احساس می‌کنید سینه‌ها حساس و دچار درد شده است. دلیل این امر آن است که بدن درست قبل و بعد از تخمک‌گذاری مورد هجوم هورمون‌ها قرار می‌گیرد.

عوامل موثر بر احتمال باروری

چرخه قاعدگی منظم

برای خانم‌هایی که چرخه قاعدگی نامنظم دارند تشخیص زمان دقیق تخمک گذاری کمی مشکل است. (تخمک‌گذاری 14 روز قبل از اولین روز قاعدگی بعدی اتفاق می‌افتد). در مقابل، اگر چرخه قاعدگی منظم باشد به راحتی می‌توانید زمان تخمک‌گذاری را مشخص کنید.

لثه‌های سفید و سالم

مطالعات نشان می‌دهد زنانی که بیماری لثه مبتلا هستند دیرتر باردار می‌شوند. بهتر است به توصیه‌های دندانپزشک عمل کنید و هر روز دستکم یکبار نخ دندان و دو بار مسواک بزنید. علاوه بر این، لثه‌های سالم باعث می‌شود احتمال سقط جنین کاهش یابد.

رژیم غذایی متعادل

در رژیم غذایی شما باید انواع مواد غذایی غنی و مفید موجود باشد. ویتامین‌ها، روی (زینک)، فیبر و کلسیم برای رسیدن به این هدف به شما کمک می‌کنند.

شاخص توده بدنی (BMI) نرمال

کمبود وزن و اضافه وزن هر دو بر احتمال بارداری تاثیر منفی می‌گذارند. محدوده نرمال شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 24.5 واحد است. مقادیر کمتر از این باعث عدم تعادل هورمونی شده که بر تخمک‌گذاری تاثیر گذاشته و ممکن است زمان باردار شدن را تا 4 برابر افزایش دهد. همچنین اگر دچار اضافه وزن باشید برای قاعدگی دچار مشکل خواهید شد. بنابراین اگر بدن شما خارج از محدوده نرمال BMI قرار دارد، با پزشک خود در مورد راه‌های افزایش یا کاهش وزن صحبت نمایید.

بیشتر بدانید:

رژیم غذایی قبل از بارداری برای افزایش باروری

راه‌های افزایش قدرت باروری مردان

راه‌های افزایش قدرت باروری زنان