اسپری تنفسی در بارداری

بیشتر داروهای آسم در بارداری بی خطر هستند. اگر پزشک اجازه می‌دهد حتما باید بعضی از داروهای آسم و اسپری‌های استنشاقی را در بارداری ادامه دهید. تحت کنترل داشتن علائم به معنای آن است که جنین اکسیژن مورد نیاز برای رشد لازم را بدست می‌آورد.

بیشتر داروهای آسم در بارداری بی خطر هستند. اگر پزشک اجازه می‌دهد حتما باید بعضی از داروهای آسم و اسپری‌های استنشاقی را در بارداری ادامه دهید. تحت کنترل داشتن علائم به معنای آن است که جنین اکسیژن مورد نیاز برای رشد لازم را بدست می‌آورد.

اما به محض آنکه متوجه شدید باردار هستید باید در مورد آسم با پزشک خود مشورت نمایید. او با بررسی داروهایی که از قبل مصرف می‌کردید و شرایط‌تان بهترین داروها را برای بارداری به شما پیشنهاد می‌دهد. ممکن است او داروی شما را تغییر دهد یا دوز آنرا عوض نماید.

انواع اسپری تنفسی

سه نوع اسپری اسنششاقی برای کنترل آسم وجود دارد:

اسپری جلوگیری کننده

این نوع دارو از ورم و التهاب ریه‌ها جلوگیری می‌کند. اثر اسپری جلوگیری کننده فوری نیست و به مرور زمان اثر میکند تا جلوگیری کند و علائم آسم را بهبود دهد. اسپری‌های جلوگیری کننده زیر معمولا برای درمان آسم استفاده می‌شوند و در صورت تایید پزشک در بارداری بی خطر هستند:

  • کورتیکو استروئیدها مثل بکلومتازون، بودزونتید، فلوتیکازون و مومتازون
  • برای آسم شدید کرومونس، مثل کروموگلیکات سدیم و ندوکرومیل سدیم

اسپری تسکین دهنده

این نوع اسپری می‌تواند به سرعت حمله‌های آسم را با آرام کردن و باز کردن راه‌های هوایی متوقف کرده و تنفس را آسانتر سازد. وقتی که علائم آسم وجود دارد باید از این نوع اسپری استفاده کنید که برونکودیلاتور (bronchodilator) هم نامیده می‌شود. سالبوتامول معروفترین انواع آن بوده که با تایید پزشک در بارداری قابل مصرف است.

اسپری ترکیبی

وقتی که آسم با داروهای قبلی قابل کنترل نباشد از اسپری ترکیبی استفاده می‌شود. ترکیب داروهای استنشاقی در یک اسپری استفاده می‌شود و با مجوز پزشک در بارداری قابل استفاده است:

  • داروی با اثر بلند مدت که برای تسکین علائم آسم استفاده می‌شود
  • داروی جلوگیری کننده (کورتیکواستروئید) که برای کاهش تدریجی التهاب راه‌های هوایی استفاده می‌شود

داروی تسکین دهنده که در ترکیب استفاده می‌شود به مرور زمان اثر کرده و اثر فوری و اورژانسی ندارد. بنابراین اگر علائم دارید باید اسپری آبی رنگ استفاده کنید مگر اینکه پزشک به هر دلیل داروی دیگری تجوی نماید. اگر به طور روزانه از اسپری ترکیبی استفاده می‌کنید نیازی کمتری به اسپری تسکین دهنده خواهید داشت.

سایر داروهای آسم

اگر دچار آسم شدید هستید که با اسپری به تنهایی درمان نمی‌شود ممکن است پزشک سراغ قرص یا کپسول می‌رود که باید همراه اسپری مصرف کنید. داروی تجویزی بستگی دارد به:

  • میزان خطر برای شما در اثر کنترل نشدن علائم آسم در بارداری
  • اگر دچار سایر مشکلات جسمی هستید
  • داروهای آسم که قبل از بارداری مصرف می‌کردید

با وجود آنکه اغلب داروهای آسم در بارداری مجاز هستند پزشک با بررسی مزایا و معایب هر کدام بهتر می‌تواند نوع مناسب را برای شما انتخاب کند

کنترل آسم در بارداری

اگر باردار هستید یا برای بارداری اقدام کردهاید در مورد داروهای خود با پزشک زنان و زایمان یا متخصص بیماری‌های مشورت کنید. تا زمانی که پزشک نگفته نباید داروهای خود را قطع کنید.

آیا بارداری علائم آسم را تشدید می‌کند؟

نمیتوان گفت بارداری چه اثری بر علائم آسم خواهد داشت. بعضی از خانم‌های بارداری هیچ تغییری مشاهده نمی‌کنند یا حتی ممکن است علائم آنها بهتر شود. اما گاهی هم علائم تشدید می‌شود به خصوص اگر قبل از بارداری آسم شدید بوده باشد. این حالت معمولا در نیمه دوم بارداری اتفاق می‌افتد. خیلی مهم است که هر گونه تغییری که در تنفس خود حس می‌کنید را به پزشک اطلاع دهید به طوری که او بتواند داروهای شما را بر طبق شرایط تغییر دهد.

خوشبختانه اکثر خانم‌هایی که قبل از بارداری دچار آسم بوده‌اند بارداری‌های عادی و بدون مشکلی را سپری کرده‌اند.

با کنترل صحیح علائم آسم می‌توان از حمله‌های شدید آن و اختلالات زیر جلوگیری کرد:

مراجعه به پزشک در زمان مناسب سبب می‌شود درمان درست برای مراقبت از شما و بچه انتخاب شود.

بیشتر بدانید:

وقفه تنفسی خواب در بارداری

آیا تنگی نفس از علائم اولیه بارداری است، درمان آن چیست؟