دستشویی رفتن بعد از اقدام

اغلب خانم‌ها دوست دارند بعد از نزدیکی مثانه خود را خالی کنند. توصیه می‌شود حداکثر تا 30 دقیقه بعد از آمیزش دستشویی بروید تا از عفونت جلوگیری شود چون ادرار باکتری را از مجرای پیشاب دفع می‌کند…

اغلب خانم‌ها دوست دارند بعد از نزدیکی مثانه خود را خالی کنند. توصیه می‌شود حداکثر تا 30 دقیقه بعد از آمیزش دستشویی بروید تا از عفونت جلوگیری شود چون ادرار باکتری را از مجرای پیشاب دفع می‌کند. خوشبختانه ادرار بعد از نزدیکی در زمان اقدام به بارداری، مانع حاملگی نمی‌شود.

بدن زن‌ها به شدت در معرض عفونت مجاری ادراری قرار دارد و ادرار زودهنگام بعد از رابطه از این شکل عفونت جلوگیری می‌کند. اما ادرار از سایر بیماری‌های آمیزشی جلوگیری نمی‌کند. نگهداشتن ادرار برای مدت طولانی بعد از رابطه جنسی بدن را مستعد عفونت‌های ادراری می‌کند.

آیا دستشویی رفتن بعد از اقدام شانس بارداری را کم می‌کند؟

یک ترس غالب در زنان آنست که ادرار بعد از نزدیکی شانس بارداری را کم می‌کند که حقیقت ندارد. وقتی که بعد از رابطه احساس نیاز به ادرار می‌کنید دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. ضمن اینکه خطر عفونت مجاری ادراری هم کم می‌شود.

وقتی که ادرار می‌کنید مقداری فشار به کانال واژن و رحم وارد می‌شود. اگر چه مجرای خروج ادرار مجزا است اما ممکن است مقداری از منی را همراه خود خارج کند. در هر صورت هنوز هم منی زیادی برای بارور شدن باقی می‌ماند. همانطور که می‌دانید حتی یک اسپرم برای بارور کردن تخمک کافی است.

پزشکان توصیه می‌کنند 5 تا 15 دقیقه بعد از اقدام، به حالت دراز کش باقی بمانید. علت آنست که اسپرم زمان کافی برای شنا کردن و رسیدن به تخمک خواهد داشت. ادرار کردن بعد از رابطه تاثیر زیادی بر شانس باردار شدن ندارد و ادرار نکردن به میزان خیلی کمی شانس بارداری را افزایش می‌دهد.

آیا بعد از اقدام باید دستشویی رفت؟

احساس نیاز به ادرار کردن بعد از نزدیکی یک موضوع عادی و طبیعی است که به دلیل انقباضات رحم یا مثانه که بی ضرر و موقت هستند رخ می‌دهد. اگر مثانه شما فعال باشد باید به میزان و دفعات زیاد ادرار کنید که اصلا هیچ ربطی به نزدیکی ندارد. بلافاصله ادرار کردن بعد از رابطه جنسی باعث دفع باکتری از طریق ادرار می‌شود.

احتمالا فشار زیاد روی مثانه بعد از رابطه جنسی باعث ادرار می‌شود. این موضوع هم در مورد زنان و هم مردان وجود دارد و مردان هم بعد از انزال تمایل به ادرار کردن نشان می‌دهند. حس آن شبیه اسپاسم بعد از رابطه جنسی است. اگر مدتی یا به طور منظم این حس را داشته باشید ممکن است عامل آن بیماری‌های مجاری ادراری باشد. اسپاسم یا انقباض مثانه بعد از رابطه ممکن است شما را وادار به ادرار بیشتر کند. گاهی هم یک هشدار اشتباه است چون ممکن است حس کنید باید به دستشویی بروید اما مثانه واقعا خالی باشد. مثانه به فشار وارده در جریان نزدیکی حساس است.

آیا ادرار بعد از اقدام، اسپرم‌ها را از واژن دفع می‌کند؟

واقعیت آنست که با ادرار کردن اسپرم کمی از واژن خارج می‌شود. ادرار از مجرای پیشاب بیرون می‌آید که ربطی به واژن ندارد. واژن و مجرای پیشاب دو مسیر مجزا هستند. اسپرم از طریق کانال واژن وارد رحم می‌شود.

آیا ادرار بعد از نزدیکی باعث سوزش ناحیه تناسلی می‌شود؟

وجود ناراحتی در ناحیه واژن باعث حس سوزش در حین ادرار بعد از نزدیکی می‌شود. سوزش همیشه اتفاق نمی‌افتد و همیشه به معنای عفونت مجاری ادراری و ناراحتی جدی نیست.

اگر ترشحات واژن در زمان نزدیکی کم باشد باعث درد می‌شود و در زمان ادرار بعد از رابطه هم حس سوزش خواهید داشت و خطر عفونت‌هایی مثل عفونت قارچی یا واژینوز باکتریال وجود دارد. خشکی واژن، ترک‌های کوچک پوست که حین یا بعد از رابطه اتفاق می‌افتد و بعضی از واکنش‌های آلرژیک به کاندوم‌ها باعث حس سوزش در حین ادرار بعد از رابطه می‌شود.

وسایل جلوگیری هورمونی، یائسگی، زایمان و شیردهی ترشحات طبیعی واژن را کاهش داده و باعث حس سوزش ادرار بعد از رابطه می‌شوند. در صورت داشتن سوزش حین ادرار حتما باید تحت مداوا قرار بگیرید تا لذت نزدیکی هم کم نشود.

اگر بعد از رابطه جنسی ادرار کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی که سیگنال پر بودن مثانه را از بدنتان دریافت می‌کنید باید آنرا تخلیه کنید. در حین نزدیکی، احتمال ورود باکتری به مجرای پیشاب وجود دارد و ادرار بعد از نزدیکی باکتری را دور کرده و از بروز عفونت اداری جلوگیری می‌نماید. به همین علت بهتر است حداکثر تا 30 دقیقه بعد از نزدیکی ادرار کنید. در صورتی که بعد از رابطه احساس نیاز به ادرار نمی‌کنید باز هم نرمال است.

ادرار کردن بعد از نزدیکی برای زنان نسبته به مردان بیشتر توصیه می‌شود چون ورود میکرب به مجرای پیشاب آنها آسان‌تر است.

چه زمانی بعد از اقدام به بارداری ادرار کنید؟

این نگرانی همه زنانی است که برای بارداری اقدام کرده‌اند. ضرری ندارد که بلافاصله بعد از رابطه ادرار کنید و شانس بارداری خیلی کم نمی‌شود. مطالعات نشان می‌دهد تصور اینکه ادرار بعد از رابطه شانس بارداری را کاهش می‌دهد واقعیت ندارد. در عین حال 5 تا 10 دقیقه دراز کشیدن بعد از نزدیکی هیچ ضرری ندارد و شانس بارداری را تا حدودی افزایش می‌دهد.

با وجود آنکه ادرار مقداری منی را دور می‌کند اما تاثیری بر اسپرم در کانال واژن ندارد. برای آنکه نگرانی‌تان برطرف شود 5 دقیقه بعد از نزدیکی صبر کنید و بعد ادرار کنید.

سوالات پرتکرار

چه دقیقه بعد از رابطه جنسی باید ادرار کرد؟

زمانی خاصی برای ادرار بعد از نزدیکی وجود ندارد اما بهتر است تا 30 دقیقه بعد از رابطه ادرار کنید که خطر عفونت کم شود. در حالتی که اقدام به بارداری کرده‌اید بهتر است 5 تا 10 دقیقه بعد از نزدیکی ادرار کنید.

آیا ادرار بعد از رابطه جنسی از بارداری جلوگیری می‌کند؟

اینکه ادرار بعد از نزدیکی از بارداری جلوگیری می‌کند یک افسانه است.

بیشتر بدانید:

برفک واژن در بارداری، علائم و درمان دارویی و خانگی

ریختن مایع منی در واژن در بارداری خطر دارد؟

باردار شدن بعد از جلوگیری طولانی