پایین آمدن جنین

یکی از علائم نزدیک شدن زمان زایمان پایین آمدن جنین است. اما زیاد عجله نکنید ممکن است هنوز هم چند هفته تا زایمان باقی مانده باشد! ادامه مطلب را بخوانید تا مطالب مهمی در این زمینه را برای شما تشریح نماییم.

یکی از علائم نزدیک شدن زمان زایمان پایین آمدن جنین است. اما زیاد عجله نکنید ممکن است هنوز هم چند هفته تا زایمان باقی مانده باشد! ادامه مطلب را بخوانید تا مطالب مهمی در این زمینه را برای شما تشریح نماییم.

پایین آمدن جنین چیست؟

پایین آمدن جنین به معنای قرار گرفتن جنین در لگن جهت آماده شدن برای زایمان است. این حالت گاهی سبک شدن (Lightning) هم نامیده می‌شود. در این صورت پایین آمدن علامتی است که بخش نمایان شونده جنین ( معمولا سر) وارد حفره لگن شده است.

چه زمانی جنین پایین می‌آید؟

این حالت برای هر فرد با دیگری متفاوت است اما زمان آن معمولا 2 تا 4 هفته قبل از زایمان، در بارداری اول است.

در بارداری‌های بعدی اغلب جنین تا زمان زایمان پایین نمی‌آید. نظریه‌ای برای توضیح این اتفاق وجود دارد: در بارداری دوم بدن بهتر می‌داند چکار کند بنابراین لگن زمان کمتری برای آماده شدن نیاز دارد.

آیا همیشه بچه قبل از زایمان پایین می‌آید؟

خیر چه بارداری اول شما باشد چه بارداری دوم یا غیره، همیشه این طور نیست که بچه قبل از زایمان در لگن پایین بیاید. اگر این حالت برای شما اتفاق نیفتاد جای نگرانی نیست. اینکه چه زمانی جنین پایین بیاید و اینکه اصلا پایین بیاید یا نه تاثیری بر زایمان ندارد. خیلی از خانم‌های باردار بدون آنکه جنین پایین بیاید زایمان می‌کنند.

احساس پایین آمدن جنین و وارد شدن در لگن چیست؟

همیشه پایین آمدن جنین در لگن را نمی‌توان حس کرد. چون پایین آمدن یک فرایند ناگهانی نیست و به مرور زمان اتفاق می‌افتد. احساس پایین آمدن تا حدود زیادی به نحوه حاملگی بستگی دارد. مثلا اگر جنین در بارداری پایین بوده باشد وقتی که وارد لگن می‌شود نمی‌توانید تفاوت را حس کنید اما اگر جنین در طول بارداری بالا بوده باشد با پایین آمدنش بهتر می‌توانید آنرا حس کنید چون ظاهر شکم تغییر می‌کند، فشار جنین به ریه‌ها کمتر و به مثانه بیشتر می‌شود.

علامت‌های پایین آمدن جنین

چه علائمی نشان می‌دهد جنین پایین آمده است؟

پایین بودن شکم

اگر بچه پایین بیاید برآمدگی شکم پایین‌تر و زاویه‌دارتر به جلو به نظر می‌آید.

تنفس بهتر

وقتی که بچه پایین می‌آید فشار رو به بالای کمتری از رحم به دیافراگم وجود دارد و نفس‌های شما حجیم‌تر، عمیق‌تر و راحت‌تر از قبل می‌شود.

غذا خوردن راحت‌تر

فشار کمتر به شکم از طرف رحم به آن معنا است که خوردن یک وعده کامل غذا آسان‌تر و سوزش سر دل و سوء هاضمه کمتر از قبل می‌شود.

افزایش نیاز به ادرار

فشار به مثانه به دلیل ورود جنین به لگن یا به دلایل دیگر باعث می‌شود بیشتر از قبل به دستشویی بروید.

درد لگن

با پایین آمدن جنین فشار بیشتری در پایین بدن حس می‌کنید که حالت درد تیز متناوب را دارد و به همراه آن فشار وارده به ناحیه پرینه بیشتر می‌شود.

تغییر در قدم‌ها

با فشار جنین به مفاصل لگن،‌ قدم زدن سخت‌تر شده و راه رفتن اردکی تشدید می‌شود. در این حالت به دلی جابجایی مجدد مرکز ثقل تعادل بدن شما کمتر می‌شود.

کمر درد

با پایین آمدن جنین، بیشتر از آنکه فشار رو به پایین افزایش یابد کمردرد شما افزایش می‌یابد.

هموروئید

فشار بیشتری که به رگ‌های مقعدی وارد میشود هموروئید را تشدید کرده یا برای اولین بار در این زمان نمایان می‌شود.

نکات مهم برای پایین آمدن جنین

هنوز هیچ راه اثبات شده علمی برای به پایین کشاندن جنین وجود ندارد اما چند راه حل برای داشتن احساس راحتی بیشتر وجود دارد:

قدم زدن

قدم زدن سبب می‌شود عضلات لگن آرام شوند و کفل‌ها باز شوند. قدم زدن به همراه اثر نیروی جاذبه به پایین آمدن جنین و سبک شدن کمک می‌کند.

چمباتمه زدن

اگر قدم زدن به باز شدن کفل کمک می‌کند اثر چمباتمه زدن از آن هم بیشتر است. اگر پزشک اجازه می‌دهد از توپ زایمان برای کمک به پوزیشن چمباتمه کمک بگیرد.

زاویه دادن به لگن

حرکت گهواره‌ای از طریق زاویه دادن لگن قابل انجام است. یک راه حل بسیار مناسب در انتهای بارداری قرار گرفتن روی دست و زانو است. اگر پزشک ورزش را در بارداری منع نکرده،‌ به آرامی لگن را به سمت جلو حرکت دهید و همزمان عضلات پشت را آرام کنید. چند بار این حرکت را تکرار کنید.

پایین آمدن جنین در لگن یکی از نشانه‌های نزدیک شدن زمان زایمان است. نی نی تالار پیشاپیش به شما تبریک می‌گوید!

بیشتر بدانید:

زمان پایین آمدن سر جنین در لگن چیست؟

برای چرخش جنین بریچ چه باید کرد؟