شیردهی با شیشه

تردیدی وجود ندارد که شیر مادر بهترین و کاملترین غذا برای نوزاد است اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفته‌اید که به نوزاد خود شیر خشک بدهید احتمالا سوالات زیادی در مورد آماده‌کردن شیرخشک، تمیز و بهداشتی نگهداشتن شیشه شیر، وضعیت‌های شیردهی به کودک و غیره در ذهن دارید. در ادامه مطلب نکات مهمی برای انجام بهتر این کار ذکر شده است.

هیچ کس تردیدی ندارد که شیر مادر بهترین و کاملترین غذا برای نوزاد است اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفته‌اید که به نوزاد خود شیر خشک بدهید احتمالا سوالات زیادی در مورد آماده‌کردن شیرخشک، تمیز و بهداشتی نگهداشتن شیشه شیر، وضعیت‌های شیردهی به کودک و غیره در ذهن دارید. در ادامه مطلب نکات مهمی برای انجام بهتر این کار ذکر شده است.

شیشه شیر مناسب تهیه نمایید

اگر تصمیم گرفته‌اید به بچه خود با شیشه، شیر بدهید به تعداد لازم (حداقل دو عدد شیشه شیر) تهیه نمایید. جنس شیشه‌ای از جنس پلاستیکی بهتر است زیرا زمانی که داغ می‌شود مواد آن آزاد نمی‌شود. اما به دلیل آنکه وزن شیشه‌ای سنگین‌تر است زمانی که سن کودک افزایش یافته و حجم شیر مورد نیاز او بیشتر می‌شود شاید مجبور شوید آنرا کنار بگذارید. ضمنا نوع شیشه‌ای خطر شکستگی دارد.

اگر شیشه شیر پلاستیکی خریداری می‌کنید بهتر است به توضیحات شرکت سازنده توجه نمایید. بعضی از شیشه شیرهای پلاستیکی با مارک‌های معتبرتر BPA Free یا Zero BPA هستند یعنی مواد تشکیل‌دهنده آنها با داغ شدن آزاد نمی‌شود. علاوه بر خود شیشه لازم است برس شیشه شور نیز تهیه نمایید چون دهانه شیشه‌ها اغلب تنگ است و با دست نمی‌توانید به خوبی داخل آنرا تمیز نمایید.

مطمئن شوید شیشه شیر تمیز و استریلیزه باشد

شیشه شیر و سر شیشه را در سینک با مایع ظرفشویی بشویید و با آب گرم آبکشی نمایید. بهتر است هر چند وقت یکبار شیشه شیر را به مدت 10 دقیقه در آب بجوشانید. این کار را وقتی که می‌خواهید برای اولین بار شیشه را استفاده کنید نیز انجام دهید.

دستورالعمل مصرف شیر خشک را مطالعه نمایید

دستورالعمل مصرف شیر خشک مندرج بر روی قوطی شیر خشک را مطالعه نموده و همیشه مطابق آن به بچه شیر دهید. مقدار آب بیشتر از میزان مشخص شده موجب می‌شود که کودک نتواند به میزان لازم کالری و مواد مغذی را در بدن خود جذب نماید. همچنین کمی یا زیادی آب ممکن است باعث اسهال یا یبوست نیز شود.

شیر خشک را به شکل صحیح آماده نمایید

بگذارید آب جوش بیاید و حداقل به مدت یک دقیقه بجوشد. سپس به میزان لازم شیر خشک اضافه نمایید. اگر از قبل شیر خشک را آماده می‌کنید حتما آنرا در یخچال نگهداری کنید. اگر شیر خشک بیش از ۱ ساعت خارج از یخچال یا چند ساعت داخل یخچال مانده، حتما آن را دور بریزید.

شیر خشک داخل یخچال را گرم نمایید

نیازی نیست که حتما شیر خشکی که داخل یخچال بوده گرم شود اما اغلب کودکان ترجیح می‌دهند دمای آن دستکم به اندازه دمای اتاق باشد. آسان‌ترین راه برای گرم کردن شیر یخچالی آن است که شیشه شیر را در یک ظرف آب بر روی اجاق گاز قرار داده و زمانی که به دمای مناسب رسید، آن را برداشته و تکان دهید.

از مایکروفر نباید برای گرم کردن شیر استفاده کنید زیرا مرکز شیشه داغ و اطراف آن سرد می‌ماند و شما تصور می‌کنید دمای شیر مناسب است. این کار باعث می‌شود که دهان کودک تاول بزند. همچنین اگر شیشه شیر برای مدت طولانی در مایکروفر باقی بماند احتمال ترکیدن آن وجود دارد. وقتی که شیر را گرم کردید مطمئن شوید دمای آن مناسب باشد. برای اطمینان، چند قطره از شیر را روی مچ دست خود بچکانید.

کودک را در وضعیت مناسب شیردهی قرار دهید

بچه را در موقعیت نیمه نشسته قرار داده و زیر سر او بالش بگذارید. هرگز به حالت خوابیده به او شیر ندهید. زیرا ممکن است شیر وارد گوش میانی کودک شده و باعث عفونت گردد. برای جلوگیری از ورود هوا به دهان نوزاد شیشه شیر را در زاویه‌ای قرار دهید که شیر کاملا دهانه و سر شیشه را پر کند و هوا در انتهای شیشه قرار بگیرد.

میزان مصرف شیر کودک خود را یادداشت نمایید

پزشک اطفال حتما در مورد میزان شیری که کودک روزانه مصرف می‌کند از شما سوال می‌کند که لازم است به طور منظم آن را یادداشت نمایید. اغلب نوزادان معمولا هر 2 تا 3 ساعت یکبار احساس گرسنگی می‌کنند و حجم شیر مورد نیاز روزانه آنها به تناسب سن تغییر می‌کند.

بهتر است هر وقت که کودک تقاضای شیر می‌کند به او شیر بدهید. اگر کودک احساس سیری می‌کند به زور به او شیر ندهید. برعکس در صورتی که شیر تمام شده و شما می‌بینید که او هنوز مشتاقانه شیشه شیر را می‌مکد دوباره به او شیر بدهید. برای تعیین حجم مناسب شیر روزانه، دفعات شیردهی و نوع شیر خشک حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

آروغ کودک را بگیرید

زمانی که هوا وارد معده کودک می‌شود، او احساس ناراحتی می‌کند. این امر به خصوص برای کودکانی که با شیشه تغذیه می‌کنند اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از تجمع هوا درون معده کودک حتما باید پس از شیر خوردن آروغ او را بگیرید. وقتی که بچه با ولع زیادی شیشه را می‌مکد ممکن است هوای زیادی وارد معده او شده باشد؛ در این صورت، بهتر است بین شیردهی نیز آروغ او را بگیرید. برای گرفتن آروغ کودک می‌توانید:

بچه را به شانه‌های خود تکیه داده و به آرامی پشت او را ماساژ دهید.

بچه را در موقعیت تقریبا ایستاده روی یک دست خود قرار دهید به طوری که وزن او روی دستان شما بیفتد و به آرامی پشت او را ماساژ دهید.

بیشتر بدانید:

اصول شیردهی کودک از سینه مادر

معایب شیردهی کودک با شیشه شیر

امتناع کودک از خوردن شیر مادر

دوشیدن شیر مادر با استفاده از شیردوش