رفلاکس نوزاد

اغلب نوزادان چندین بار در روز غذای خود را بالا می‌آورند. اما زمانی که استفراغ مسائل دیگری نیز برای نوزاد به وجود آورده و به همراه علائم دیگری مشاهده می‌شود ممکن است عامل آن رفلاکس معدی-مروی یا به زبان ساده رفلاکس باشد. در متن زیر راهکارهای آسان اما موثر برای درمان یا دستکم بهبود رفلاکس ارائه شده است.

اغلب نوزادان چندین بار در روز غذای خود را بالا می‌آورند. اما زمانی که استفراغ مسائل دیگری نیز برای نوزاد به وجود آورده و به همراه علائم دیگری مشاهده می‌شود ممکن است عامل آن رفلاکس معدی-مروی یا به زبان ساده رفلاکس باشد. در متن زیر راهکارهای آسان اما موثر برای درمان یا دستکم بهبود رفلاکس ارائه شده است.

تا حد ممکن از شیر خود به کودک بدهید

بهترین راه برای درمان رفلاکس شیردهی به کودک از سینه مادر است زیرا شیر مادر دارای مواد ضد حساسیت است و دو برابر نسبت به شیر خشک سریع‌تر هضم می‌شود. اگر نمی‌توانید از شیر خود به بچه بدهید از پزشک بخواهید شیر خشک مناسب کودک شما را تعیین کند. گاهی مصرف شیر خشک‌های ضد آلرژی یا شیر خشک‌های بدون لاکتوز باعث می‌شود رفلاکس معده نوزاد کاهش یافته یا حتی به طور کامل درمان شود.

غلظت غذای کودک را افزایش دهید

برخی از متخصصان نوزادان اعتقاد دارند اضافه کردن کمی سرلاک برنج به شیر خشک نوزاد به هضم آن کمک می‌کند. (مراقب باشید بچه به سرلاک برنج آلرژی نداشته باشد). همچنین باید زمان غذا دادن به کودک را افزایش داده و سرعت آنرا را کم نمایید. در ترکیبات برخی شیر خشک‌ها مقداری برنج وجود دارد. این شیرخشک‌ها اغلب با نام‌هایی با پسوند AR به معنای ضد رفلاکس (Anti Reflux) به بازار عرضه می‌شوند.

بچه را بنشانید

اگر بچه را در زمان شیردهی به حالت تقریبا نشسته قرار دهید و 20 دقیقه به از غذا دادن هم به همین حالت نگهدارید ناراحتی مربوط به رفلاکس معده کودک کم می‌شود.

تعداد وعده‌های غذای را افزایش و حجم آنها را کاهش دهید

اگر تعداد وعده‌ها زیاد و حجم وعده های غذایی کم شود، فشار وارد شده به معده و رفلاکس کاهش می‌یابد زیرا غذای کمتری در معده نوزاد وجود دارد. برخی از کودکان مبتلا به رفلاکس به طور طبیعی به این شیوه غذا خوردن تمایل دارند. برخی دیگر اگر غذای خود را سریع دریافت نکنند بدخلق می‌شوند. مهم است که این شیوه را ادامه دهید زیرا بعد از مدتی به آن عادت می‌کنند.

آروغ نوزاد را بگیرید

در حین غذا دادن به کودک هر از چندی غذا دادن را متوقف کرده و سعی کنید آروغ او را بگیرید. با این کار، گاز موجود در بدن او خارج شده و علائم رفلاکس کمتر می‌گردد.

زمان بازی با کودک را به تاخیر بیندازید

به خاطر داشته باشید که بعد از غذا دادن به نوزاد به هیچ وجه نباید با او بازی کنید. در غیر این صورت احتمال بالا آوردن کودک افزایش می‌یابد.

بچه را به حالت شیب‌دار بخوابانید

سر بچه را در زمان خواب کمی بالاتر نگهدارید. به همین منظور، زیر سر او بالشت‌های مناسب قرار دهید تا بدن او به حالت شیب‌دار باشد. با این کار بچه احساس راحتی بیشتری خواهد داشت به خصوص اگر قبل از خواب غذا خورده باشد.

پوشک و لباس تنگ به تن نوزاد نکنید

اگر پوشک و لباس تنگ به تن بچه کنید فشار وارده به ناحیه شکم او افزایش می‌یابد. این کار باعث ناراحتی معده او و رفلاکس می‌شود.

به فکر درمان باشید

اگر با انجام کارهای بالا رفلاکس بچه بهبود پیدا نکرد، یا بدتر شد،‌ با پزشک کودک خود در این خصوص مشورت نمایید. داروهای خاصی برای درمان رفلاکس وجود دارد که پزشک می‌تواند آنها را تجویز نماید.

بیشتر بدانید:

اسهال شدن نوزاد و نوپا

کولیک نوزاد،‌ عوامل ایجاد کننده و راه‌های درمان

تب کودک، علائم و میزان جدی بودن