کولیک نوزاد

طبیعی است که نوزاد گریه کند. اما گاهی گریه نوزاد طولانی‌تر از حد معمول می‌شود و مشخص است که بچه درد زیادی را تحمل می‌کند. در این حالت، والدین احساس درمانگی می‌کنند. آنها مطمئن نیستند که درد بچه مربوط به کولیک باشد. خوشبختانه، کولیک بچه نشانه یک مشکل حاد نبوده و نیز به معنای آن نیست که شما کاری را اشتباه انجام داده‌اید.

طبیعی است که نوزاد گریه کند. اما گاهی گریه نوزاد طولانی‌تر از حد معمول می‌شود و مشخص است که بچه درد زیادی را تحمل می‌کند. در این حالت، والدین احساس درمانگی می‌کنند و نمی‌دانند چه کاری از دست آنها بر می‌آید. آنها مطمئن نیستند که درد بچه مربوط به کولیک باشد. خوشبختانه، کولیک بچه نشانه یک مشکل حاد نبوده و نیز به معنای آن نیست که شما کاری را اشتباه انجام داده‌اید. ضمن اینکه مشکل کولیک بچه بعد از چند ماه بر طرف می‌شود.

زمان شروع کولیک و تشخیص آن

همانگونه که متوجه شده‌اید کودکی که کولیک دارید، خیلی گریه می‌کند. کولیک بر 20 تا 25 درصد کودکان، اثر می‌گذارد. یک قانون سرانگشتی برای کولیک وجود دارد که به قانون 3 معروف است: اگر بچه زیر 3 ماه، بیش از 3 ساعت در روز، بیش از 3 روز در هفته، و بیش از 3 هفته پشت سر هم بدون دلیل مشخص گریه کند، احتمالا کولیک دارد.

قانون مذکور در شرایطی کاربرد دارد که روند رشد بچه طبیعی باشد یعنی او می‌تواند غذا را نگهدارد،‌ وزن کم نمی‌کند، استفراغ نمی‌کند و اسهال و تب ندارد. کولیک نوزاد معمولا از هفته 3 تا 6 آغاز می‌شود اما اوج آن در هفته 6 تا 8 است. معمولا کولیک تا 4 ماهگی و حداکثر تا 6 ماهگی برطرف می‌شود.

عوامل ایجاد کولیک در کودکان

هنوز پاسخ این پرسش معلوم نیست و حتی آزمایشی برای تشخیص کولیک نوزاد وجود ندارد. بدترین چیز برای پدر و مادر آن است که وقتی بچه سیر است، آروغ زده و پوشک او تعویض شده، همچنان به گریه خود ادامه دهد. بهتر است در مرحله اول عوامل احتمالی ایجاد کننده کولیک بررسی و سپس راه درمان آن مشخص گردد.

رژیم غذایی مادر

اگر بچه از شیر مادر تغذیه می‌کند این احتمال وجود دارد که کولیک واکنشی به رژیم غذایی او باشد. در این حالت، غذاها و نوشیدنی‌های خود را کم و زیاد نمایید تا با سعی و خطا مشخص گردد با حذف کدامیک گریه بچه کمتر می‌شود. ممکن است با حذف کافئین، ماهی، پسته، بادام، لبنیات، گندم، حبوبات و سایر غذاهای مساله‌ساز ببینید که وضعیت کولیک بچه رو به بهبود می‌رود. بهتر است با متخصص تغذیه در این خصوص مشورت نمایید.

پرخوری بچه

گاهی وقتی معده بچه خیلی پر است، شروع به گریه می‌کند. اگر کودک سیر باشد، قبل از پایان زمان نرمال شیردهی شروع به پیچ و تاب خوردن می‌کند. حتی ممکن است اضافه شیر را برگرداند. بین وعده‌های شیردهی باید چند ساعت فاصله باشد تا معده بچه خالی شود. بعضی اوقات وقتی که نوزاد به علت کولیک گریه می‌کند مادر او نمی‌داند چکار کند که بچه ساکت شود و به بچه شیر می‌دهد. در این حالت، کولیک بچه تشدید شده و گریه بچه ادامه پیدا می‌کند.

نفخ معده

نفخ معده، احتمالا مسبب اصلی کولیک باشد. مشکل آن است که دقیقا نمی‌توان گفت نفخ عامل کولیک است یا کولیک باعث می‌شود بچه گریه کرده و هوا را وارد معده خود کند.

رفلاکس معده

رفلاکس نوعی اختلال است که در آن هر چه در معده بچه از جمله اسید وجود دارد به دهان او باز می‌گردد. همه بچه‌ها غذا را بر می‌گردانند اما وقتی وضعیت نگران‌کننده می‌شود که کودک خوب وزن نمی‌گیرد و غذا خوردن برای او خیلی عذاب‌آور است. همچنین ممکن است استفراغ سبز داشته باشد.

دود سیگار

بچه‌های مادرانی که در طول دوران بارداری یا بعد از زایمان سیگار کشیده‌اند یا بچه‌هایی که در خانه در معرض دود سیگار قرار دارند، احتمال کولیک داشتن آنها بیشتر است.

راه‌های درمان کولیک

داروهای ضد نفخ

داروهای ضد نفخ مثل کولیکز، کولیک پد و غیره می‌توانند کولیک را تا حدودی کاهش دهند. بجز موارد خاص، این داروها فاقد عوارض هستند اما نوع آنها باید توسط پزشک تعیین شود.

محصولات پروبیوتیک

در مورد بعضی از بچه‌های مبتلا به کولیک، تعادل باکتری‌های مفید در سیستم گوارشی آنها وجود ندارد. گاهی پزشکان برای بچه‌هایی که به شیر گاو آلرژی ندارند و سیستم ایمنی بدن آنها دچار اختلال نیست محصولاتی مثل ماست پروبیوتیک را تجویز می‌کنند. فراموش نکنید که به هیچ وجه نباید بدون مشورت پزشک به کودک خود از این محصولات بدهید.

مالیدن یا ماساژ شکم بچه

از قدرت لامسه برای آرام کردن بچه استفاده کنید. ماساژ در اغلب حالات، کارساز است.

استفاده از پستانک

بچه‌ها دوست دارند همیشه چیزی مثل پستانک را بمکند. می‌توانید برای آرام کردن بچه به او شیر بدهید اما مراقب باشید بیش از اندازه نخورد.

ایستاده نگهداشتن بچه

وقتی که به بچه شیر می‌دهید بهتر است به حالت تقریبا عمودی او را نگهدارید. آروغ بچه را بگیرید تا نفخ بدن او خارج شود.

تغییر شیر خشک یا شیشه شیر بچه

اگر به بچه شیر خشک می‌دهید، می‌توانید با نظر پزشک نوع شیر خشک را عوض کنید. ضمنا در بازار انواع مختلف شیشه شیر وجود دارد. برخی از آنها طوری طراحی شده‌اند که در زمان شیر خوردن هوای کمتری وارد معده کودک شود.

تکان‌دادن بچه

تماس پوستی یک راه حل مناسب و موثر برای آرام کردن بچه است. نوزادان از زمانی که در رحم مادر بوده‌اند با حرکت و تکان‌خوردن انس گرفته‌اند. بچه را در آغوش خود نگهداشته، یا در کریر و گهواره قرار داده و خیلی آهسته تکان دهید تا آرام شود. می‌توانید او را در کالسکه گذاشته و اگر هوا مناسب است در اطراف خانه قدم بزنید یا اینکه با خودروی شخصی خود بیرون ببرید.

موسیقی پس‌زمینه

موسیقی پس‌زمینه آرام و یکنواخت، فضای داخل رحم مادر را برای کودک تداعی کرده و به او آرامش می‌دهد. جالب است که صدای سشوار، جاروبرقی و موتور ماشین همین کار را انجام می‌دهد.

حمام گرم

یک حمام گرم برای ایجاد آرامش و تسکین درد کولیک بسیار مفید است.

بیشتر بدانید:

رفلاکس نوزاد و راه‌های درمان

رژیم غذایی مناسب برای مادران شیرخواران

اصول شیردهی کودک از سینه مادر