امتناع کودک از خوردن شیر مادر

قبل از هر چیز باید به شما به خاطر تصمیم درستی که برای شیردهی به بچه از شیر خودتان گرفته‌اید و جدیت‌تان برای انجام آن آفرین گفت! اما همانطور که متوجه شده‌اید حتی دقیق‌ترین برنامه‌های والدین برای مراقبت و تربیت کودک ممکن است در عمل به خوبی پیش نرود. شیر نخوردن کودک ممکن است به طور غیر منتظره و به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد.

قبل از هر چیز باید به شما به خاطر تصمیم درستی که برای شیردهی به بچه از شیر خودتان گرفته‌اید و جدیتتان برای انجام آن آفرین گفت! اما همانطور که متوجه شده‌اید حتی دقیق‌ترین و فکرشده‌ترین برنامه‌های والدین برای مراقبت و تربیت کودک ممکن است در عمل به خوبی پیش نرود.

علت های شیر نخوردن کودک

شیر نخوردن کودک که اعتصاب شیر نیز نامیده می‌شود، ممکن است به طور غیر منتظره و به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. ممکن است بچه درحال دندان در آوردن باشد (که باعث می‌شود مکیدن شیر برای او ناراحت‌کننده باشد)، کودک دچار گوش درد بوده، یا به سرماخوردگی و گلودرد مبتلا شده باشد (در اثر سرماخوردگی کودک نمی‌تواند به راحتی از بینی تنفس نماید).

اگر غذای تند خورده باشید یا اگر دارو مصرف کرده باشید ممکن است او به آن واکنش نشان دهد زیرا اینها، مزه شیر را تغییر می‌دهد. یا استرسی که شما دارید به کودک نیز دچار منتقل شود. اگر نظم شیرخوردن کودک نیز به هر دلیلی (مثلا حضور در مهمانی‌های شلوغ) بهم بخورد نتیجه می‌تواند سینه نگرفتن و امتناع کودک از شیر خوردن باشد.

دلایل دیگری مثل تغییر رایحه بدن مادر (مثلا در اثر تغییر شامپو بدن یا سایر لوازم بهداشتی) هم می‌تواند موثر باشد. گاهی اعتصاب شیر، بدون هیچ دلیل مشخصی اتفاق می‌افتد. در هر حال، وقتی که کودک شیر نمی‌خورد می‌خواهد بگوید مشکلی وجود دارد (هرچند که ممکن است مادر و پدر در این زمینه مقصر نباشند). خبر خوب آن است که این مساله معمولا موقتی بوده و به مرور زمان حل می‌شود.

چگونه می‌توان جلوی شیر نخوردن کودک را گرفت؟

بهتر است نگران وضعیتی که در آن قرار گرفته‌اید نباشید و تمرکز خود را برای خروج از آن قرار دهید. اما چگونه؟ اگر کودک در یکی از وعده‌های شیردهی از خوردن شیر امتناع می‌کند می‌توانید شیر خود را دوشیده و آنرا با استفاده از شیشه شیر به او بدهید با وجود آنکه ممکن است کودک به شیشه شیر عادت کند اما حداقل از شیرخشک بهتر است. چون اگر شیر خشک به بچه بدهید به مرور شیر شما کم می‌شود و مساله برای شما پیچیده‌تر خواهد شد.

اگر بچه حس کند شیری که از پستان‌های شما خارج می‌شود کم است شروع به بهانه‌گرفتن می‌کند. اگر غذای جامد را شروع کرده‌اید، حجم آن را کمی کاهش دهید زیرا بچه از غذای جامد بیشتر خواهد خورد و اشتهایش برای خوردن شیر کم خواهد شد. نکته مهم آن داشتن استمرار و جدیت است. ممکن است کودک بعد از گذشت چند روز همه را شگفت زده کرده و مجددا شروع به خوردن شیر از سینه‌های شما بنماید (به خصوص شب‌ها و در زمانی که می‌خواهد بخوابد).

اگر شیر نخوردن کودک بیشتر از چند روز طول کشید حتما با پزشک کودک مشورت نمایید. اگر کودک واقعا تصمیم گرفته که شیر مادر را کنار بگذارد خودتان را ملامت نکنید. فراموش نکنید حتی اگر یک ماه هم به بچه شیر داده باشید بدن او به میزان زیادی نسبت به زمان تولد تقویت شده و این یک تجربه شگفت انگیز برای هر دوی شما بوده است!

بیشتر بدانید:

اصول شیردهی کودک از سینه مادر

معایب شیردهی کودک با شیشه شیر

شیردهی کودک با شیشه شیر