ماساژ کودک

ماساژ دادن راهکار مناسبی برای ابراز عشق شما به کودک است. ماساژ می‌تواند بچه را آرام کرده و کمک موثری برای به خواب رفتن او باشد. ماساژ مزایای دیگری نیز دارد: وزن گرفتن کودک، تسهیل هضم غذا، بهبود گردش خون و تسکین درد دندان در آوردن. همچنین باعث نزدیک شدن شما و همسرتان به کودک شده و آرامش او به شما نیز منتقل می‌گردد.

ماساژ دادن راهکار مناسبی برای ابراز عشق شما به کودک است. اما ماساژ فواید دیگری نیز دارد. ماساژ می‌تواند بچه را آرام کرده و کمک موثری برای به خواب رفتن او باشد. ماساژ مزایای دیگری نیز دارد: وزن گرفتن کودک، تسهیل هضم غذا، بهبود گردش خون و تسکین درد دندان در آوردن. همچنین باعث نزدیک شدن شما و همسرتان به کودک و رابطه عاطفی با او می‌شود؛ حتی ممکن است وقتی که کودک خود را ماساژ می‌دهید آرامش او به شما نیز منتقل گردد.

ماساژ چیست؟

ماساژ، نوازش آرام و ریتمیک بدن کودک با دست‌ها است. می‌توانید از روغن‌ها یا مرطوب‌کننده‌های مناسب که پزشک توصیه کرده برای ماساژ کودک استفاده کنید. بهتر است در زمان ماساژ دادن کودک به آرامی با او صحبت کنید، آواز بخوانید یا چیزی را در گوش او زمزمه نمایید. نوازش آرام بدن کودک، باعث تولید هورمون آرام‌بخش اُکسی‌توسین در کودک، خود شما و اگر همسرتان نیز در حال تماشا باشد، در بدن او می‌شود!

فواید ماساژ کودک چیست؟

ماساژ کودک به دلایل مختلفی می‌تواند برای او مفید باشد:

  • او را به لحاظ ذهنی، ‌اجتماعی و فیزیکی رشد می‌دهد؛
  • به او آرامش می‌دهد و جلوی ناراحتی‌اش را می‌گیرد؛
  • باعث می‌شود کودک کمتر گریه و نق نق کند؛
  • کودک بهتر می‌خوابد.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد ماساژ دادن کودک در روزهای اول تولد باعث می‌شود زردی نوزاد زودتر بهبود یابد. همچنین به شما به عنوان والدین احساس بهتری القاء می‌کند و به انرژی می‌دهد. آن زمانی که به ماساژ کودک اختصاص می‌یابد زمانی خاص برای با هم بودن شما است.

وقتی که کودک را ماساژ می‌دهید به طور ناخودآگاه با او صحبت کرده و با او تماس چشمی برقرار می‌نمایید. به همین دلیل است که ماساژ دادن می‌تواند به مادرانی که به افسردگی پس از زایمان مبتلا هستند در جهت بهبود آن کمک نماید. ماساژ دادن همچنین برای نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند بسیار مفید است.

چه زمانی برای ماساژ دادن مناسب‌تر است؟

سعی کنید زمان بین وعده‌های شیردهی نوزاد را انتخاب نمایید زیرا در آن زمان بچه نه گرسنه و نه خیلی سیر است. همچنین بلافاصله بعد از خواب، او را ماساژ ندهید. بهترین زمان برای ماساژ دادن کودک زمانی است که بیدار است و همانطور که گفته شد نه گرسنه است و نه سیر. اگر بچه کاملا هوشیار است و به محیط اطراف علاقه نشان می‌دهد برای ماساژ آماده است.

اگر بچه زیاد شیر می‌خورد و زیاد می‌خوابد ممکن است دچار این تردید شوید که چه زمانی برای ماساژ مناسب‌تر است. نگران نباشید! به مرور زمان متوجه خواهید شد که این زمان طلایی دقیقا چه موقعی است. ممکن است این زمان قبل از خوابیدن باشد یا بعد از حمام کردن کودک. ماساژ قبل از خواب به کودک کمک می‌کند آرام شده و آماده خواب گردد.

چه چیزی برای ماساژ نیاز است؟

خیلی مهم است که برای ماساژ کودک اتاقی را انتخاب نمایید که شما و فرزندتان در آن احساس راحتی می‌نمایید. مطمئن شوید که اتاق به اندازه کافی گرم است (در حدود 24 درجه سانتیگراد) و هوا از بیرون وارد نمی‌شود. بچه را آرام روی حوله بخوابانید و تشک تعویض را زیر او قرار دهید.

مطمئن شوید که هیچ نوع وسیله بهم زننده آرامش مثل تلفن همراه در اتاق نباشد. می‌توانید از موسیقی آرامبخش با صدای کم استفاده نمایید به صورتی که کودک بتواند صدای شما را بشنود. وسایل لازم مثل حوله، تشک تعویض، لباس‌های تمیز برای بعد از ماساژ، مرطوب‌کننده و غیره را در دسترس قرار دهید.

چگونه کودک خود را ماساژ دهید؟

برای دفعات اول پاهای او را ماساژ دهید تا کودک به ماساژ عادت کند. پاهای کودک برای شروع ماساژ بسیار مناسب است زیرا کودک عادت کرده در زمان تعویض پوشک، پاهایش لمس شود. سعی کنید از یک الگوی منظم پیروی نمایید مثلا کار را با ماساژ پاها آغاز کنید وسپس بازوها،‌ دست‌ها و بدن را نوازش کنید. کودک از نظم در ماساژ لذت می‌برد. او دوست دارد مراحل متوالی ماساژ را از قبل بداند. برای ماساژ دادن می‌توانید از الگوی زیر استفاده کنید:

  • کمی روغن یا مرطوب کننده مناسب را کف دست ریخته و با مالش دو دست آن را گرم کنید؛
  • خیلی آرام آن را به پوست کودک بمالید؛ کار را از پاهای او آغاز نمایید؛
  • به آرامی به سمت ناحیه بالای پای او رفته و ران پا را کمی فشار دهید؛
  • برای ماساژ سینه و شکم کودک، به آرامی دست‌های خود را روی مرکز بدن او قرار داده به سمت پهلوها
  • حرکت دهید؛
  • این کار را تا زمانی انجام دهید که کودک از انجام آن لذت می‌برد.

مهترین نکته در این زمینه، ایما و اشارات خود کودک است. باید دقت کنید که چه زمانی کودک از ماساژ خسته می‌شود و چه نوع ماساژی را بیشتر دوست دارد. اگر کودک شروع به گریه کند در واقع به شما می‌گوید که دیگر تمایلی به ماساژ ندارد.

بیشتر بدانید:

مراقبت از پوست نوزاد

حمام کردن نوزاد