هفته دهم بارداری

اگر چه هنوز نمی‌توانید تپش قلب جنین را در بدن خود حس کنید اما صدای قلب کوچک او با دستگاه سونوگرافی قابل تشخیص است. رشد جنین در این زمان بسیار سریع و ظاهر او به ظاهر انسانی خود بسیار نزدیکتر شده است. در طول دوران حاملگی حجم خون شما 40 تا 50 درصد افزایش می‌یابد. در نتیجه می‌توانید رگ‌های شکم، سینه‌ها و پاها را ببینید.

10 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 8 هفته پس از لقاح

اگر چه هنوز نمی‌توانید تپش قلب جنین را در بدن خود حس کنید اما صدای قلب کوچک او با دستگاه سونوگرافی قابل تشخیص است.

رشد جنین

رشد جنین

در هفته دهم بارداری، بسیاری از مفاصل جنین تکامل یافته‌اند: آرنج، زانو، مچ، کتف، قوزک پا، دست‌ها و انگشتان دست، پاها و انگشتان پا. بیشتر اندام‌های حیاتی جنین مثل مغز، کلیه‌ها، کبد و ریه ها حالا در حال فعالیت هستند اما تا پایان بارداری به تکامل خود ادامه می‌دهند. رشد جنین در این زمان بسیار سریع بوده و ظاهر او به حالت انسانی خود بسیار نزدیک‌تر شده است. استخوان‌ها در حال شکل‌گیری هستند. شگفت‌آور است که در این هفته جوانه‌های دندان زیر لثه جنین شکل می‌گیرند اما تا حدود 6 ماهگی کودک نمایان نخواهند شد.

معده جنین شیره‌های گوارشی، کلیه‌ها ادرار بیشتر و اگر بچه پسر باشد بدن تستوسترون تولید می‌کند. جنین اکنون برخی از حرکات تنفسی را انجام می‌دهد هر چند که اکسیژن مورد نیاز بدن او از بند ناف تامین می‌شود. حالا شفافیت پوست او کمتر شده و اندام‌های جنسی او در حال شکل‌گیری هستند. سر جنین به اندازه نصف بدن او است. ناخن‌های دست و پا و مو این هفته نمایان می‌شوند و انگشتان جنین دیگر مشبک نیستند. کوچولوی شما حالا با شور و حرارت زیادی مایع آمنیوتیک را قورت داده و شروع به تکان دادن پاهایش می‌کند. در هفته دهم بارداری، جنین به اندازه یک کامکوات است.

قد جنین: 3.1 سانتی متر

وزن جنین: 4 گرم

تغییرات بدن مادر

در هفته 10 بارداری حالت تهوع و ناخوشی صبحگاهی شما کمی برطرف شده است. در این هفته هورمون‌های بارداری باعث دمدمی مزاجی، بدخلقی و کک‌مکی‌شدن صورت می‌شوند. اما اینها موقتی هستند. در عین حال رنگ پوست شما بسیار زیباتر از قبل شده است زیرا ترشح پروژسترون و هورمون‌های بارداری در بدن، غدد چربی پوست را تحریک کرده و پوست شما را صاف و براق می‌سازد. در طول دوران حاملگی حجم خون شما 40 تا 50 درصد افزایش می‌یابد. در نتیجه می‌توانید رگ‌های شکم، سینه‌ها و پاها را ببینید. رحم شما حالا به میزان زیادی رشد کرده است اما هنوز خیلی نمایان نشده است. شاید هنوز برای تعیین جنسیت جنین خیلی زود باشد اما ممکن است ظرف چند هفته آینده بتوانید پسر یا دختر بودن کوچولوی خود را مشخص کنید!

تغذیه بارداری: فیبر

بدن شما و جنین در طول دوران بارداری به فیبر نیاز دارد. فیبر از مهمترین مواد غذایی است که باید در رژیم غذایی فرد باردار قرار بگیرد. این ماده غذایی گیاه‌پایه برای حرکت مواد غذایی در بدن و رساندن مواد غذایی مفید دیگر به اندام‌ها لازم است.

ضرورت مصرف. غذاهای غنی از فیبر در بارداری ضروری هستند. فیبر از عارضه‌ای به نام «عدم تحمل گلوکز» که باعث دیابت بارداری می‌شود، جلوگیری می‌کند. همچنین احتمال فشار خون، مسمومیت بارداری و به خصوص یبوست بارداری را کاهش می‌دهد.

میزان مصرف روزانه. میزان فیبر مورد نیاز روزانه 25 تا 35 گرم است.

خوراکی‌های غنی. عدس، کلم بروکلی، لوبیا و نخود سرشار از فیبر هستند.

توصیه‌های مهم در هفته دهم بارداری

ممکن است گاهی شما و همسرتان در این روزها خیلی خوشحال باشید و گاهی استرس مربوط به دوران بارداری و نیز آینده فرزند شما را دچار ناراحتی سازد. تغییر حالت و احساسات یکی از ویژگی‌های بارز این مرحله از بارداری است. بهتر است با همسر خود در این خصوص صحبت کرده و نگرانی را از خود دور نمایید.
اگر چه شاید هنوز خبر شادی‌بخش بارداری خود را به دیگران نگفته باشید اما اگر شاغل هستید بهتر است موضوع را با مسئول منابع انسانی شرکت یا مدیر خود در میان بگذارید. اگر احساس می‌کنید کار شما مشکل و یا طاقت‌فرسا است حتما با مدیر خود در این خصوص صحبت نمایید.
با توجه به اینکه در این هفته اولین جوانه‌های دندان جنین زیر لثه‌ها شکل می‌گیرد اگر سطح ویتامین D در بدن شما پایین باشد دندان‌های فرزند شما در آینده آسان‌تر دچار پوسیدگی می‌شوند. بهتر است از پزشک خود مشورت بگیرید.
با وجود آنکه شما باردار هستید اما فعالیت‌های بدنی زیادی وجود دارد که می‌توانید در دوران بارداری انجام دهید. اگر قبلا با پزشک خود در این خصوص صحبت نکرده‌اید بهتر است در اولین ملاقات این مساله را مطرح نمایید. اغلب پزشکان پیاده‌روی و شنا را برای دوران بارداری توصیه می‌کنند.

بیشتر بدانید:

هفته یازدهم بارداری

تکانها و لگد زدن‌های جنین در دوران بارداری

آزمایش‌های سونوگرافی و غربالگری در بارداری