هفته چهلم بارداری

شاید این آخرین هفته دوران بارداری شما باشد. اکنون فرزند شما کاملا رشد کرده و بی‌صبرانه منتظر دیدار مادر و پدر است! نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید. حتما به نوزاد خوش‌آمد بگویید چون او به خوبی صدای شما را می‌شناسد! به خاطر داشته باشید که زمان زایمان که در آزمایش‌های بارداری اعلام می‌شود تخمینی است و هر بچه‌ای در زمان خاص خود متولد می‌شود.

40 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 38 هفته پس از لقاح

شاید این آخرین هفته دوران بارداری شما باشد. اکنون فرزند شما کاملا رشد کرده و بی‌صبرانه منتظر دیدار مادر و پدر است! نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 3462 گرم وزن دارد و تقریبا 51.2 سانتی‌متر قد کشیده است. حالا، 15 درصد بدن او را چربی تشکیل می‌دهد. استخوان‌های جنین بجز جمجمه سفت شده‌اند تا فرایند عبور او از مجرای زایمانی راحت‌تر باشد.

اگر به عکس جنین در هفته چهلم بارداری نگاه کنید می‌بینید که بیشتر ورنیکس کازئوزا از بین رفته است. جنین ورنیکس را پخش می‌کند و این ماده با مایع آمنیوتیک ترکیب شده و توسط بچه بلعیده می‌شود.

حالا بدن شما از طریق جفت در حال انتقال آنتی‌بادی به بدن جنین برای جنگیدن با عفونت‌ها در 6 ماه آینده است. اگر تصمیم دارید از سینه به بچه شیر بدهید بدن او از طریق کلستروم (شیر آغوز) آنتی‌بادی‌های بیشتری نیز دریافت خواهد کرد.

فرزند شما حالا منتظر اولین تماس پوستی و نخستین غذای مادر است. وقتی که به دنیا می‌آید هنوز روی پوست او مقداری خون، کرک، ورنیکس کازئوزا و مایع آمنیوتیک مشاهده می‌شود. او در زمان تولد شما را تار می‌بیند اما حتما به نوزاد خوش‌آمد بگویید چون صدای شما را به خوبی می‌شناسد! در هفته چهلم بارداری جنین به اندازه یک کدو حلوایی است.

تغییرات بدن مادر

هفته‌های آخر بارداری معمولا خیلی طولانی‌تر از هفته‌های قبل به نظر می‌رسد. به خاطر داشته باشید که تاریخ زایمان که در آزمایش‌های بارداری اعلام می‌شود تخمینی است و هر بچه‌ای در زمان خاص خود متولد می‌شود. درصد زیادی از بچه‌ها، بعد از هفته چهلم بارداری متولد می‌شوند. اگر تاریخ تقریبی زایمان شما گذشته اما بچه هنوز به دنیا نیامده زایمان شما دیررس محسوب می‌شود.

احتمالا الان نگران آن هستید که نکند کیسه آب پاره شود و شما فرصت کافی برای رفتن به بیمارستان را نداشته باشید. اما بهتر است بدانید در اغلب موارد، پس از شروع نشت کیسه آب تا زمان زایمان فرصت کافی برای مراجعه به بیمارستان وجود دارد. اما چگونه می‌توان متوجه شد که این ترشحات مربوط به پاره شدن کیسه آب جنین است؟

مایع آمنیوتیک، ماده‌ای بی‌رنگ و بی‌بو است. اگر ترشحی دارید که زرد رنگ است و بوی آمونیاک می‌دهد، احتمالا ادرار است. اگر ترشحات شما سبز یا قهوه‌ای است در اسرع وقت به پزشک خود یا ماماهای بیمارستان اطلاع دهید چون شاید جنین در رحم مکونیوم دفع کرده باشد. در این هفته پزشک شما وضعیت دیلاتاسیون و افاسمان رحم را بررسی می‌کند تا بتواند حدس بزند زایمان چه زمانی آغاز خواهد شد.

تغذیه بارداری: فیبر

فیبر در تمام بارداری برای بدن لازم است اما در انتهای بارداری اهمیتش بیشتر می‌شود چون یبوست بارداری و سایر علائم بارداری که بر دستگاه گوارش اثر می‌کنند حالا با قدرت بیشتری نمایان می‌شوند! فیبر باعث می‌شود حرکت مواد غذایی در بدن بهتر انجام شده و مواد غذایی به اندام‌های مورد نظر برسد.

ضرورت مصرف. خوراکی‌های دارای فیبر در بارداری برای تنظیم قند خون خیلی اهمیت دارند. علاوه بر آن، فیبر از فشار خون و دیابت بارداری و مسمومیت بارداری جلوگیری می‌کند.

میزان مصرف روزانه. میزان مس مورد نیاز روزانه فیبر در بارداری 25 تا 35 گرم است.

خوراکی‌های غنی. غلات کامل (سبوس دار) و نان غلات کامل، سبزیجات، میوه‌های تازه، عدس، ساقه کاهو، کلم بروکلی و نخود فرنگی سرشار از فیبر هستند.

توصیه‌های هفته چهلم بارداری

در این هفته، برای شما خیلی سخت است که به مساله‌ای بجز تولد نوزادتان فکر کنید. بسیاری از زنان باردار با مشاهده کوچکترین علائم، به گمان نزدیک شدن به زایمان به بیمارستان می‌روند اما متوجه می‌شوند زایمان هنوز شروع نشده است. در صورت صلاحدید پزشک خوب است پیاده‌روی سبک داشته باشید. این کار به زایمان شما کمک می‌کند.
سعی کنید از این روزهای باقیمانده لذت ببرید و استرس را از خود دور کنید. پزشک شما حتما در مورد اینکه اگر بارداری بیش از 40 هفته طول بکشد با شما صحبت کرده است. حتی در صورتی که زایمان شما تا هفته 42 انجام نشود اتفاقی غیر طبیعی رخ نداده است.
روند وزن گرفتن در ماه نهم بارداری کاهش می‌یابد. حتی اگر در هفته‌های آخر کمی وزن کم کردید هم جای نگرانی نیست.
در صورتی که تاریخ تقریبی زایمان گذشته اما هنوز بچه به دنیا نیامده است، با پزشک در خصوص گزینه‌های دیگر مثل القای زایمان یا سزارین گفتگو کنید.
بلافاصله بعد از تولد فرزند، پرستاران آزمایش آپگار را روی فرزند شما انجام می‌دهند. اگر نمره آپگار نوزاد شما کامل نشد نگران نباشید. به ندرت، نمره نوزاد کامل می‌شود و نمره بین 7 تا 10 نرمال است. این آزمایش اولین آزمایش جنین است و نمی‌تواند رفتار آینده یا هوش او را پیش‌بینی نماید.

بیشتر بدانید:

تاریخ تقریبی زایمان

هفته اول تولد نوزاد

خونریزی بعد از زایمان

مراقبت‌های لازم بعد از سزارین