هفته پنجم بارداری

حالا وارد هفته پنجم بارداری شده‌اید. عادت ماهیانه شما عقب افتاده اما هنوز تردید دارید که باردار هستید یا نه. احتمالا میزان هورمون بارداری به اندازه‌ای باشد که جواب تست بارداری مثبت شود. نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید. نشانه‌های خاصی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید متوجه شوید که باردار هستید یا نه. اکثر خانم‌ها بین هفته پنجم تا هفتم متوجه بارداری خود می‌شوند.

5 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 3 هفته پس از لقاح

شما وارد هفته پنجم بارداری شده‌اید. عادت ماهیانه شما عقب افتاده اما هنوز تردید دارید که باردار هستید یا نه.

رشد جنین

رشد جنین

رویانِ در حال رشد هنوز خیلی شبیه انسان نیست و از یک سر شکل نیافته و یک دم تشکیل شده است! بدن او سه لایه دارد. در لایه بیرونی، لوله عصبی در حال شکل‌گیری است که بعدها سیستم عصبی را به وجود می‌آورد (مغز، نخاع، پوست و مو). در لایه میانی، قلب و دستگاه گوارش خون، استخوان‌ها، عضلات، کلیه و اندام‌های تناسلی در حال رشد هستند. دستگاه گردش خون و همراه همیشگی آن یعنی قلب اولین اندامی است که نقش خود را ایفا می‌نماید. در لایه داخلی، روده‌ها، کبد، لوزالمعده و مثانه شکل گرفته‌اند. در این مرحله، ساختارهایی که بعدا چشم و گوش را به وجود می‌آورند و نیز اسکلت رویان شروع به تکامل می‌کنند. در هفته پنجم بارداری، جنین به اندازه دانه سیب است.

قد جنین: 3 میلی متر

وزن جنین: کمتر از 1 گرم

تغییرات بدن مادر

عادت ماهیانه شما عقب افتاده اما هنوز تردید دارید که باردار هستید یا نه. احتمالا میزان هورمون بارداری به اندازه‌ای باشد که جواب تست بارداری مثبت شود. ضمن آنکه نشانه‌های خاصی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید متوجه شوید که باردار هستید یا نه. تغییرات هورمونی که به همراه بارداری اتفاق می‌افتد باعث حساس شدن سینه‌ها و به خصوص نوک سینه‌ها می‌شود. ممکن است احساس خستگی، گرسنگی یا تهوع داشته باشید. رشد رحم باعث وارد شدن فشار به مثانه شده و شما را بیش از قبل وادار به دستشویی رفتن می‌کند.

حدود 50 درصد خانم‌های باردار ناخوشی صبحگاهی را تجربه می‌کنند. نه تنها این علامت حاملگی برای خانم‌های مختلف به اشکال مختلفی بروز می‌کند بلکه در مورد بارداری‌های یک خانم نیز ممکن است تغییر کند. اگر در این هفته متوجه شده‌اید که باردار هستید توصیه می‌شود مطالب مربوط به هفته اول تا هفته چهارم بارداری را نیز مطالعه نمایید. اگر در هفته پنجم بارداری سونوگرافی کنید احتمالا آنکه بتوانید ساک حاملگی را مشاهده کنید، وجود دارد.

تغذیه بارداری: پتاسیم

به آسانی می‌توانید این ماده را در میوه‌ها پیدا کنید. پتاسیم در دوران بارداری اهمیت زیادی برای سلامت مادر و جنین دارد. این ماده معدنی که در بسیاری از خوراکی‌های خوشمزه یافت می‌شود به همراه کلسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، کلراید و فسفر هفت ماده ضروری برای بدن هستند. وظیفه این ماده حفظ عملکرد مناسب اندام‌های بدن است.

ضرورت مصرف. پتاسیم به همراه سدیم تعادل مایعات در سلول‌ها را حفظ می‌کند. حالا که بدن شما برای دو نفر فعالیت می‌کند سطح مایعات باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد. ضمنا پتاسیم در تنظیم فشار خون (جلوگیری از مسمومیت بارداری) و حفظ تون عضلانی (درد و گرفتگی عضلانی کمتر) نقش دارد.

میزان مصرف روزانه. میزان کلسیم مورد نیاز روزانه 4700 میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی. موز،‌ سبوس گندم، آووکادو، زردآلو خشک،‌ پرتقال، گلابی، آلو بخارا،‌ عدس، هویج، بادام زمینی، نخود فرنگی دارای مقادیر فراوانی از کلسیم هستند.

توصیه‌های مهم در هفته پنجم بارداری

وقتی که متوجه بارداری خود می‌شوید به طور ناخودآگاه احساساتی باورنکردنی و گاه متضاد بر شما غلبه می‌کند! لحظه‌ای هیجان‌زده و لحظه‌ای دیگر دچار ترس می‌شوید. حتی ممکن است همسر شما نیز مثل شما احساساتی دوگانه را تجربه نماید. همه این عواطف، طبیعی هستند و جای نگرانی نیست.
درست در لحظه‌ای که متوجه می‌شوید باردار هستید دوست دارید به هر کسی به هر وسیله‌ای که در اختیار دارید خبر بارداری اطلاع دهید! اما بهتر است این راز را تا پایان سه ماهه اول نزد خود نگهداشته و فقط به نزدیکترین اطرافیان خود بگویید.
حالا باید غذاهای ناسالم، غیر پاستوریزه و گوشت نیم‌پخته را از برنامه غذایی خود حذف کنید تا احتمال آسیب به جنین کم شود.
تردیدی نیست که دوران بارداری یکی از زیباترین دوران زندگی است اما مسائل و دشواری‌هایی را نیز به همراه دارد. باید در خصوص تغییرات شیوه زندگی مثل جابجایی به منزل بزرگتر، تغییر خودروی شخصی و تجدید نظر در برنامه‌های کاری بلندمدت فکر کنید. طبیعتا بچه‌ها بار مالی سنگینی را به دوش والدین تحمیل می‌کنند بنابراین بهتر است از همین حالا به فکر بودجه‌بندی مخارج خود باشید. کسی را پیدا کنید که می‌توانید در این سفر نسبتا طولانی به او اعتماد نمایید.

بیشتر بدانید:

هفته ششم بارداری

تکرر ادرار در بارداری

آزمایش‌های سونوگرافی و غربالگری در بارداری