نوزاد-در-بخش-NICU

بخش NICU تجهیزاتی دارد که خاص مراقبت از نوزادان طراحی شده و پرسنل آن نیز برای این کار آموزش دیده‌اند. همه والدین دوست دارند پس از تولد نوزاد، هر چه سریع‌تر او را به خانه ببرند. آنها اغلب از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده و آماده هستند تا حضور کودک در منزل را جشن بگیرند. اما وقتی به آنها گفته می‌شود بچه باید مدتی در بخش NICU بماند دچار ناراحتی و اضطراب می‌شوند.

بعضی از بیمارستان‌ها مجهز به بخشی به نان بخش مراقبت های ویژه نوزادان یا NICU هستند. بخش مراقبتهای ویژه نوزادان تجهیزاتی مثل دستگاه انکوباتور دارد که خاص مراقبت از نوزادان طراحی شده و پرسنل آن نیز برای این کار آموزش دیده‌اند.

در این بخش نوزادانی که در زمان تولد به مراقبت‌های خاص نیاز دارند نگهداری می‌شوند. معمولا نوزادان در 24 ساعت اول بعد از تولد به این بخش منتقل می‌شوند. انتقال به NICU به دلایل زیر انجام می‌شود:

  • نوزاد نارس یا زودرس متولد شده باشد؛
  • نوزاد در زمان زایمان با مشکلاتی مواجه شده باشد؛
  • در چند روز اول بعد از تولد، مسائلی راجع به سلامتی نوزاد مشاهده شود.

همه والدین دوست دارند پس از تولد نوزاد، هر چه سریع‌تر او را به خانه ببرند. آنها اغلب از مدتها قبل برنامه‌ریزی کرده و آماده هستند تا حضور کودک در منزل را جشن بگیرند. اما وقتی گفته می‌شود بچه باید مدتی در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بماند دچار ناراحتی و اضطراب می‌شوند. وقتی که بچه به بخش NICU منتقل می‌شود والدین نمی‌دانند در آنجا چه اتفاقی قرار است بیفتد.

در ابتدا، بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، برای آنها کاملا غریبه است اما با درک اینکه آنجا مکانی مناسب برای بچه است ترس آنها تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. در زیر نکاتی برای داشتن حفظ آرامش در این بخش بیان شده است.

عواطف خود را نمایان کنید

شاید فکر می‌کنید اگر احساسات خود را بروز دهید دیگر نمی‌توانید بر خود مسلط شوید. اما مسلما این گونه نیست. سعی کنید عواطف خود را بروز دهید. اکثر دوستان و آشنایان از شما انتظار دارند که قوی و محکم باشید. اما کاملا طبیعی است که گاهی احساس ناراحتی بر شما غلبه کرده و حتی شما را به گریه بیاندازد.

با کودک ارتباط عاطفی برقرار کنید

حتی زمان که نوزاد در دستگاه NICU قرار دارد می‌توانید با او ارتباط برقرار کنید. از مسئولین بیمارستان بخواهید در صورت امکان، پوشک بچه را خودتان عوض کرده یا حمام کنید. برای او کتاب بخوانید. با وجود آنکه ایام حضور شما در NICU زیاد جذاب نیست اما در زندگی کودک نقش مهمی دارد.

توصیه می‌شود از این لحظات زندگی کودک عکس بگیرید. اگر قوانین بیمارستان اجازه می‌دهد از عکس‌های مورد علاقه خود در کنار کودک بچینید، پتو و عروسک‌های او را از خانه به بیمارستان بیاورید و لباس‌های زیبا تن او نمایید.

برنامه روزانه خود را تنظیم کنید

والدین در این زمان تمایل دارند تا حد ممکن بیشتر در کنار نوزاد بمانند. اما تنظیم یک برنامه برای حضور در محل کار، خانه و بیمارستان ضروری است. زمانی که حالتان بهتر شد برای مدتی بیمارستان را ترک نمایید. مسلما نوزاد به شما نیاز دارد اما به منظور حفظ سلامتی، باید زمانی را به خود، همسر و سایر فرزندان اختصاص دهید. توصیه می‌شود فعالیت ورزشی نیز داشته باشید. با این کار انرژی لازم برای رسیدگی به فرزندتان را نیز خواهید داشت.

با سایر والدین در بخش NICU مشورت کنید

خیلی سخت است که بخواهید با والدینی که هرگز با چنین مشکلی مواجه نشده‌اند در این خصوص صحبت کنید و از آنها مشورت بگیرید. اما والدین سایر نوزادان در بخش NICU، احساسات و عواطف مشترکی با شما دارند. تجارب خود را با آنها در میان بگذارید. کتاب‌های مفید در این زمینه، سایت‌ها، انجمن‌های گفتگو و وبلاگ‌ها را برای کسب اطلاعات لازم مرور نمایید.

خاطرات خود را ثبت نمایید

ثبت احساسات، تجارب و خاطرات به شما کمک می‌کند با مشکلات خود بهتر روبرو شوید. زیرا با مرور وقایع گذشته، مسیر سخت و طولانی‌ای که پشت سر گذاشته‌اید را یادآوری می‌کنید و این به شما امید و قوت قلب می‌دهد.

از کمک دیگران استفاده کنید

هر چند ممکن است کمک دیگران بر وضعیت بچه تاثیری نداشته باشد اما بر روحیه شما موثر است. شما با داشتن روحیه بالا، بهتر می‌توانید از کودک مراقبت نمایید. از دوستان و آشنایان خود بخواهید برای پخت غذا، شستشوی لباس‌ها، رسیدگی به سایر فرزندان و غیره به شما کمک کنند.

با همسرتان و سایر افراد صحبت نمایید

با همسرتان در این خصوص و در مورد اتفاقات گذشته صحبت نمایید. توصیه می‌شود با شخصیت‌های مذهبی نیز دیدار نمایید. با این کار آرامش بیشتری پیدا کرده و قدرت و امید لازم را بدست می‌آورید.

در مواقع مقتضی جشن بگیرید

زمانی که وضعیت بچه تا حدودی بهبود پیدا کرد، به همراه اطرافیان خود جشن بگیرید.

بیشتر بدانید:

نوزاد نارس و مراقبت‌های لازم

هفته اول بعد از تولد نوزاد

تست آپگار در بدو تولد نوزاد

مراقبت از خود پس از زایمان