نوزاد نارس در NICU

زایمان زودرس به معنای تولد نوزاد قبل از هفته 37 بارداری است. به نظر می‌رسد تعداد تولدهای نارس در حال افزایش باشد از سوی دیگر، در صد نوزادانی نارسی که زنده می‌مانند با پیشرفت‌های روزافزون پزشکی در حال افزایش است. اغلب والدینی که با تولد نارس مواجه می‌شوند از خود می‌پرسند چرا این اتفاق افتاده است.

وقتی که کیسه آب دارسی مایدلر در ساعت 4 صبح ششم می سال 2003 پاره شد او و همسرش رندی مثل همه کسانی که قرار است صاحب فرزند شوند خود را برای تولد بچه در هفته چهلم بارداری آماده می‌کردند. آنها در آن زمان سرآسیمه لباس‌ها وسائل بیمارستان خود را جمع کردند و همراه دو پسر کوچک خود سوار ماشین شده و به سرعت راهی بیمارستان گشتند. دارسی در آن زمان در هفته 28 بارداری بود و اصلا آمادگی لازم برای تولد فرزند خود را نداشت.

52 ساعت پس از ورود به بیمارستان، لوگان مایلدر به دنیا آمد. او در آن زمان تنها حدود 1 کیلوگرم وزن و 35 سانتی‌متر قد داشت. لوگان بلافاصله به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (‌NICU) انتقال داده شد. ریه‌‌های او هنوز برای تنفس کامل نشده بود و معده او نمی‌توانست شیر را هضم نماید. لوگان آنقدر ضعیف و شکننده بود که حتی والدینش نمی‌توانستند او را به راحتی لمس کنند.

مژه‌هایش آنقدر نازک بود که برای مراقبت از چشمان کوچک او در مقابل نور توان لازم را نداشت و گوش‌های او به قدری به صدا حساس بود که به ناچار مجبور بودند آنها را بپوشانند. در طول سه ماه زندگی در بخش NICU، لوگان کوچولو چالش سختی را برای تکامل دستگاه تنفسی خود پشت سر گذاشت.

سرانجام در ماه جولای که باید به طور طبیعی به دنیا می‌آمد از بیمارستان مرخص شد. از آنجا که هنوز او به اکسیژن نیاز داشت و در مقابل عفونت آسیب‌پذیر بود حفظ سلامتی او دردسرهایی داشت. والدین او مجبور بودند تنها برای ملاقات با پزشک از خانه بیرون بروند. آنها حتی در مراسم کریسمس، شکرگزاری و غیره هم شرکت نمی‌کردند. خوشبختانه، وضعیت لوگان بعد از چند ماه خیلی بهتر شد. حالا تنها تفاوت او با کودکان هم سن خودش، وزن کمترش بود.

برگرفته از سایت www.parents.com

زایمان زودرس چیست و چه کسانی در معرض زایمان زودرس هستند؟

حدود 10 درصد از خانم‌های باردار با زایمان زودرس مواجه می‌شوند. زایمان زودرس به معنای تولد نوزاد قبل از هفته سی و هفتم بارداری است. اگر بخواهیم بر مبنای ماه‌های بارداری زایمان زودرس را مشخص کنیم با توجه به آنکه 8 ماه تمام بارداری، 34 هفته و 2 روز و 9 ماه تمام 38 هفته و 4 روز است، نوزادی که هفت ماهه یا هشت ماهه به دنیا بیاید و نوزاد نه ماهه قبل از هفته 37 بارداری، نارس محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد تعداد تولدهای نارس در حال افزایش باشد از سوی دیگر، در صد نوزادانی نارسی که زنده می‌مانند با پیشرفت‌های روزافزون پزشکی در حال افزایش است.

اغلب والدینی که با تولد نارس مواجه می‌شوند از خود می‌پرسند چرا این اتفاق افتاده است. آنها می‌گویند نه سیگار کشیده‌ا‌ند، نه مشروبات الکلی خورده‌اند و تمامی کارهایی که در کتاب‌ها و مقالات ذکر شده و پزشک گفته اجرا کرده‌اند. در بعضی از موارد، عامل تولد نارس کودک مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی است که نشانه‌های آن فشار خون بالا، ورم و دفع پروتئین از ادرار است. اما در اغلب موارد، دلیل خاصی برای آن پیدا نمی‌شود. به هر حال، در حالت‌های زیر، ریسک تولد نارس نوزاد وجود دارد:

اگر یک یا چند مورد از نشانه‌های زیر را دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

  • انقباض هر 10 دقیقه یکبار یا زودتر
  • خونریزی یا ترشح واژینال
  • درد در ناحیه لگن
  • درد خفیف کمر
  • گرفتگی عضلانی شبیه پریود
  • گرفتگی عضلات شکم با اسهال و بدون اسهال

مسائل نوزادان نارس

از آنجا که نوزادان نارس از مزایای زندگی در رحم تا هفته 40 بارداری برخوردار نبوده‌اند نسبت به نوزادان کامل آسیب‌پذیرتر هستند. مهمترین مساله در خصوص آنها این است که سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند به خوبی در مقابل عفونت از آنها محافظت نماید. هر چه نوزاد زودتر به دنیا آمده باشد این مساله حادتر است. خوشبختانه، بالای 90 درصد کودکانی که از هفته 32 تا 35 به دنیا می‌آیند زنده می‌مانند.

مرخص شدن از بیمارستان و حضور در منزل

در زمان مرخص‌شدن از بیمارستان تمامی سوالات خود را از پزشک بپرسید. بهتر است پس از ترخیص، پزشکی را پیدا کنید که در زمینه نوزادان نارس تجربه و اطلاعات کافی دارد. انتخاب صندلی ماشین نیز در زمان ترخیص اهمیت دارد زیرا اکثر صندلی‌های ماشین برای کودکان با وزن خیلی کم مناسب نیستند.

از آنجا که سرعت رشد نوزادان نارس بیشتر از نوزادان کامل است آنها نیازهای تغذیه‌ای خاصی دارند. شیر خشک می‌تواند نیازهای غذایی آنها را تامین کند اما شیر مادر یک مزیت مهم دارد: شیر مادر حاوی آنتی بادی‌های لازم برای ایمن ساختن کودک در برابر عفونت‌هایی است که دستگاه ایمنی بدن او توان انجام آن را هنوز ندارد.

حتما باید هوای خانه را پاکیزه نگهدارید. مطالعات نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض دود سیگار ممکن است جلوی رشد مناسب ریه را بگیرید. مانع ورود افراد سیگاری به منزل خود شوید حتی اگر آنها در خانه شما سیگار نکشند. در جاهایی که ممکن است نوزاد در معرض دود سیگار قرار بگیرد حاضر نشوید. همچنین، محیط خانه باید آرام باشد. نور شدید و صداهای بلند نوزاد نارس را آزار می‌دهد.

بیشتر بدانید:

تست آمنی شور برای تشخیص پارگی زودرس کیسه آب جنین

پارگی یا نشت کیسه آب جنین