هفته سی و دوم بارداری

اکنون، حواس پنجگانه جنین می‌توانند فعالیت خود را انجام دهند. حالا بجای ضربه‌های جنین، هل‌دادن و پیچ و تاب خوردن او را حس می‌کنید زیرا فضای اطراف او در حال تنگ‌شدن است. همچنین چرخش خود به وضعیت سر پایین و باسن بالا را آغاز و خود را برای تولد آماده می‌کند. اما حدود 5 درصد از بچه‌ها به همان حالت سر بالا و باسن پایین (وضعیت بریچ) باقی می‌مانند.

32 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 30 هفته پس از لقاح

حالا، حواس پنجگانه جنین می‌توانند فعالیت خود را انجام دهند. ناخن‌های پا کاملا شکل گرفته‌اند و رشد موهای سر جنین همچنان ادامه دارد.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 1702 گرم وزن دارد و تقریبا 42.4 سانتی‌متر قد کشیده است. اما کرک روی بدن او در حال ناپدید شدن است. اسکلت بدن جنین کاملا شکل گرفته ولی استخوان‌ها هنوز نرم هستند. جنین اکنون می‌داند چه زمانی روشن و چه زمانی تاریک است. اما متناسب با شب و روز بیدار نمی‌شود و نمی‌خوابد. در این هفته‌های باقیمانده، کودک شما نظم خاصی برای حرکت‌های خود برقرار کرده است. هر دفعه خواب او مانند یک نوزاد حدود 20 تا 40 دقیقه به طول می‌انجامد.

حالا بجای تکان‌ها، هل‌دادن و پیچ و تاب خوردن او را حس می‌کنید زیرا فضای اطراف او در حال تنگ‌شدن است. همچنین در این زمان جنین چرخش خود به وضعیت سر پایین و باسن بالا را آغاز و خود را برای تولد آماده می‌کند. اما حدود 5 درصد از بچه‌ها به همان حالت سر بالا و باسن پایین (وضعیت بریچ) باقی می‌مانند. اگر بچه شما نچرخیده نگران نباشید. ضمن اینکه او هنوز هم تا زمان تولد، برای چرخیدن فرصت دارد. در هفته سی و دوم بارداری جنین به اندازه جیکاما است.

تغییرات بدن مادر

رحم حدود 12.5 سانتی متر بالای ناف قرار دارد و به اندام‌های مختلف فشار وارد می‌کند که نتیجه آن سوزش معده، سوء هاضمه، یبوست و تنگی نفس است. بهتر است آب زیاد بنوشید و غذاهای فیبردار مصرف کنید تا یبوست کاهش یابد. همچنین حجم وعده‌های غذایی خود را کاهش دهید تا سوزش معده و سوء هاضمه کم شود. ممکن است بیش از پیش احساس خستگی نمایید. با توجه به آنکه زمان زایمان خیلی نزدیک شده مهم است که بیشتر از قبل استراحت نمایید و هر زمان که امکانش هست بخوابید، به ویژه اگر خواب شبانه برای شما مشکل است. از این هفته به بعد، پزشک هر دو هفته یکبار شما را معاینه می‌کند.

حالا انقباضات برکستون هیکس بیشتر حس شده و سفت‌شدن نامنظم شکم خود را احساس می‌نمایید. این انقباضات رحم را برای زایمان آماده می‌سازند. انقبضات برکستون هیکس از اواسط دوران بارداری آغاز و با پیشرفت بارداری هم بر تعداد و هم بر شدت آنها افزوده می‌شود. اکر قبلا نیز باردار بوده‌اید ممکن است آنها را زودتر و با شدت بیشتری احساس نمایید.

انقباضات، ابتدا از بالای رحم احساس می‌شود و به تدریج در سرتاسر رحم پخش می‌شود. سوال مهم این است که چگونه می‌توان انقبضات برکستون هیکس را از انقباضات واقعی زایمان تشخیص داد؟ مهمترین نشانه آن است که اگر شما وضعیت خود را تغییر دهید انقباضات برکستون هیکس قطع می‌شوند. مثلا اگر دراز کشیده‌اید و سپس برخیزید یا اگر نشسته‌اید و بلند شوید و راه بروید، متوقف می‌شوند.

از حالا تا انتهای بارداری هر هفته حدود 450 گرم افزایش وزن خواهید داشت. نیمی از این افزایش وزن مربوط به رشد جنین و نیمی از آن مربوط به حجم خون است. در طول 32 هفته گذشته،‌ حجم خون بدن شما 40 تا 50 درصد افزایش یافته است. افزایش حجم خون برای بدن بسیار مهم است زیرا میزان خونی که در طول زایمان از دست می‌رود را جبران می‌کند.

تغذیه بارداری: پروتئین

پروتئین در کل بارداری به خصوص در نیمه دوم بارداری اهمیت زیادی دارد. پروتئین شالوده تمام بافت‌های بدن بوده که به تعمیر و ساخت عضلات،‌ استخوان، پوست، مو، ناخن و خون کمک می‌کند. همچنین در تولید و تنظیم هورمون‌ها،‌ آنزیم‌ها و واکنش‌های شیمیایی در بدن نقش دارد.

ضرورت مصرف. پروتئین از آمینواسیدها تشکیل شده که عنصر سازنده سلول‌ها و مسئول ایجاد زیبایی صورت و بدن کوچک جنین هستند. از میانه تا انتهای بارداری، پروتئین حتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون اندام جنین شروع به تبدیل شدن می‌کنند. باید مطمئن شوید میزان مورد نیاز روزانه ویتامین B6 که به تجزیه پروتئین و تبدیل آن به آمینواسید کمک می‌کند را دریافت نمایید.

میزان مصرف روزانه. میزان پروتیئن مورد نیاز روزانه 75 گرم است.

خوراکی‌های غنی. گوشت گوساله و مرغ، تخم مرغ، شیر، پنیر، حبوبات، مغزها و ماست سرشار از پروتئین هستند.

توصیه‌های هفته سی و دوم بارداری

اگر فرزند دیگری نیز دارید مسلما او نیز برای دیدار با برادر یا خواهر لحظه‌شماری می‌کند. تلاش کنید او را متقاعد سازید که ورود فرزند جدید لطمه‌ای به روابط شما و همسرتان با او وارد نمی‌سازد.
اگر هر گونه تغییری در حرکت‌ها و تکان‌های جنین حس می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
خیلی نگران ترک‌های پوستی خود نباشید. بیشتر از 90 درصد خانم‌های باردار با این مشکل مواجه هستند. همچنین وجود ترک‌های پوستی به معنی آن است که بچه شما به خوبی در حال رشد است!
مراقب نشانه‌های زایمان زودرس باشید. در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک خود حتما اطلاع دهید: پارگی یا نشت کیسه آب، گرفتگی عضلانی مثل پریود، خونریزی واژینال، اسهال و سفت شدگی رحم.
با افزایش حجم رحم به ناگاه اشتهای شما کاهش می‌یابد. سعی کنید حجم غذای هر وعده را کم و تعداد وعده‌ها را افزایش دهید.
اگر احساس می‌کنید صورت یا دست‌های شما ورم کرده، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است اینها نشانه مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی باشد.

بیشتر بدانید:

احساس خستگی در بارداری

افزایش وزن در بارداری

ترک پوستی در بارداری