هفته بیست و نهم بارداری

سر بچه اکنون متناسب با سایر اجزای بدن او است. اگر چه او مثل یک کودک کامل به نظر می‌رسد اما تا زمان تولد بسیار رشد خواهد کرد. جالب است بدانید وزن کودک در طول 11 هفته باقیمانده، حدود دو برابر و گاهی نزدیک به سه برابر خواهد شد. در این مرحله خارش پوست، تنگی نفس، سوزش معده، سوء هاضمه و درد عضلات به سراغ شما می‌آید.

29 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 27 هفته پس از لقاح

سر بچه اکنون متناسب با سایر اجزای بدن او است. اگر چه او مثل یک کودک کامل به نظر می‌رسد اما تا زمان تولد بسیار رشد خواهد کرد.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 1153 گرم وزن دارد و تقریبا 38.6 سانتی‌متر قد کشیده است. جالب است بدانید که وزن جنین در طول 11 هفته باقیمانده، حدود دو برابر و گاهی نزدیک به سه برابر خواهد شد. چربی همچنان در حال شکل‌گیری زیر پوست است. با گذشت هر هفته و حتی هر روز از بارداری، احتمال تولد بچه سالم بسیار افزایش می‌یابد.

مغز جنین حالا می‌تواند زمان تنفس و دمای بدن را تنظیم نماید اما همچنان در حال تکامل است و برای زندگی در جهان بیرون آماده می‌شود. حساسیت جنین به نور، صدا، مزه و بو در حال افزایش است.

صدای قلب جنین آنقدر قوی شده که همسر شما از روی شکم، می‌تواند آن را بشنود. اکنون صدای قلب جنین با دستگاه‌های معمولی در مطب پزشکان نیز قابل شنیدن است و نیازی به دستگاه سونوگرافی نیست. بچه شما اکنون می‌تواند پلک بزند و قدرت بینایی او تا حد زیادی افزایش یافته است. در هفته های قبل گفته شد که جوانه‌های دندان‌های شیری کودک رشد می‌کنند. حالا جوانه‌های دندان‌های دائم او نیز در لثه در حال شکل‌گیری هستند. در هفته بیست و نهم بارداری جنین به اندازه یک بادمجان است.

تغییرات بدن مادر

در این مرحله، علائم بارداری شامل خارش پوست، تنگی نفس، سوزش سر معده، سوء هاضمه، یبوست و درد عضلات است. به خاطر داشته باشید که این دردها موقتی هستند. تمرکز خود را بر جنبه‌های مثبت و زیبایی‌های دوران بارداری قرار دهید. با افزایش سطح پرولاکتین در بدن، ممکن است سینه‌ها کلستروم (آغوز) ترشح کنند. فشار رحم به مثانه باعث می‌شود که مانند سه ماهه اول بارداری دچار تکرر ادرار شوید.

تغذیه بارداری: ویتامین B5

بدن شما در دوران بارداری به ویتامین ب5 نیاز دارد. این ویتامین از نوع محلول در آب است که در منابع گیاهی و حیوانی یافت می‌شود. ویتامین ب5 برای تجزیه کربوهیدارت‌ها،‌ پروتئین و چربی لازم است. ضمنا فعالیت آدرنال بدن را تنظیم می‌کند، در تولید آنتی بادی‌ها نقش دارد و باعث بهبود زخم می‌شود در نتیجه تضمین کننده سلامت پوست و مو است.

ضرورت مصرف. از آنجا که نقش مهمی در سنتز ویتامین، کلسترول، آمینواسید، اسید چرب، این ماده غذایی توسط جنین برای رشد مصرف می‌شود.

میزان مصرف روزانه. میزان مورد نیاز روزانه 6میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی. نخود، لوبیا، گوشت قرمز لخم و گوشت مرغ،‌ ماهی، شیر، آووکادو، غلات کامل و دانه آفتابگردان سرشار از ویتامین ب5 هستند.

توصیه‌های هفته بیست و نهم بارداری

اکنون شما بیش از پیش به تولد نوزاد خود می‌اندیشید و ممکن است حتی خواب آنرا ببینید. طبیعی است که در خصوص زایمان کمی ترس داشته و نگران باشید اما یقینا شما می‌توانید از عهده آن برآیید. صحبت با دوستان و نزدیکانی که اخیرا بچه‌دار شده‌اند بسیار مفید است. پزشک شما نیز بسیار خوشحال می‌شود به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهد. بهتر است تمامی سوالات خود را از او بپرسید.
به دلیل رشد سریع جنین در این مرحله از بارداری حتما باید از مواد غذایی غنی مصرف نمایید. پروتئین، ویتامین C، اسید فولیک، آهن و کلسیم را در برنامه غذایی خود بگنجانید. مصرف کلسیم بسیار مهم است زیرا استخوان‌های بدن جنین در حال سفت‌شدن هستند.
آیا تا بحال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌خواهید لحظات تولد نوزاد خود را ثبت نمایید. آیا  عکس‌گرفتن و ضبط ویدئو توسط همسر شما انجام می‌شود یا فرد دیگری این کار را به عهده می‌گیرد؟ آیا دوربین و باطری‌های آن آماده هستند؟ بهتر است از همراهانتان بخواهید از لحظات اولیه تولد نوزاد عکس و ویدئو بگیرند چون شما در آن لحظات آنقدر سرگرم و هیجان‌زده هستید که ممکن است به کلی آنرا فراموش کنید!
ممکن است درد پا در شب‌ها به سراغ شما بیاید. متاسفانه کسی دلیل آنرا نمی‌داند. اما بهتر است در رژیم غذایی خود مقدار کافی آهن بگنجانید و در طول روز به اندازه کافی فعالیت داشته باشید.
در سه ماهه سوم بارداری، احتمال ابتلا به عفونت ادراری بیشتر از قبل است. اگر در هنگام ادرار کردن احساس سوزش دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
سعی کنید تعداد ضربه‌ها و لگدهایی که جنین به شکم شما می‌زند را بشمارید. در حالی که پای شما روی سطح بلندتری قرار داده‌اید ببینید چقدر طول می‌کشد که بچه 10 ضربه به شکم شما بزند. اگر بیش از 1 تا 2 ساعت طول کشید به پزشک خود اطلاع دهید.
همان گونه که گفته شد ممکن است دچار یبوست شوید. برای جلوگیری از یبوست، مصرف خوراکی‌های فیبردار را در برنامه غذایی خود قرار دهید، زیاد آب بنوشید، فعالیت بدنی و تمرینات سبک و منظم داشته باشید.

بیشتر بدانید:

هفته سی‌ام بارداری

آزمایش‌های سونوگرافی و غربالگری در بارداری

تنگی نفس در بارداری

تکان‌ها و لگدزدن‌های جنین در دوران بارداری