هفته بیستم بارداری

اکنون وارد هفته بیستم شده‌اید و در نیمه راه قرار دارید. نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید! با وجود آنکه بچه خیلی رشد کرده اما هنوز فضای کافی برای حرکت و چرخش در رحم را در اختیار دارد. حالا میزان خواب و بیداری او به اندازه یک نوزاد است. در هفته بیستم بارداری،‌ ارتفاع رحم به اندازه ناف و همراستا با آن است. اکنون، تکان‌های جنین را به خوبی حس می‌کنید.

20 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 18 هفته پس از لقاح

اکنون وارد هفته بیستم شده‌اید و در نیمه راه قرار دارید. نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید! با وجود آنکه بچه خیلی رشد کرده اما هنوز فضای کافی برای حرکت و چرخش در رحم را در اختیار دارد.

رشد جنین

رشد جنین

حالا، زمان خواب و بیداری او به اندازه یک نوزاد است. ممکن است مو روی سر او روییده باشد اگر چه هنوز سفید و فاقد رنگدانه است و نمی‌توان رنگ آنرا تشخیص داد. بدن بچه اکنون سخت در تلاش است. زمانی که به وسیله دستگاه سونوگرافی صدای قلب جنین را می‌شنوید متوجه می‌شوید که قلب او خیلی سریع‌تر از قلب شما می‌تپد. مغز جنین در حال تکامل است و نواحی خاص بویایی، چشایی، شنوایی، بینایی و لامسه در حال شکل‌گیری است.

جنین اکنون می‌تواند صدای شما را بشنود. در این مرحله، جنسیت جنین با استفاده از سونوگرافی قابل تعیین است. جنین حالا مکونیوم تولید می‌کند که از ترشحات گوارشی و مایع آمنیوتیکی که قورت داده، به وجود آمده است. قورت دادن مایع آمنیوتیک تمرین مناسبی برای دستگاه گوارش او است. اگر فرزند شما دختر باشد رحم او تکامل یافته و تخمک‌های اولیه در تخمدان به وجود آمده است. اگر بچه پسر باشد بیضه‌های او شروع به پایین آمدن از شکم می‌کنند تا در هفته‌های آتی در جای اصلی خود قرار بگیرند.

پوست جنین با ورنیکس کازئوزا پوشیده که او را در مقابل مایع آمنیوتیک محافظت کرده و به عبور او از مجرای زایمان کمک می‌کند. در هفته بیستم بارداری، جنین به اندازه یک آرتیشو یا موز کوچک است.

قد جنین: 25.6 سانتی متر

وزن جنین: 300 گرم

تغییرات بدن مادر

در هفته بیستم بارداری،‌ ارتفاع رحم به اندازه ناف و همراستا با آن است. اکنون، تکان‌های جنین را به خوبی حس می‌کنید. حرکات جنین شما بیش از قبل به مانند یک ضربه به نظر می‌رسد و هر از چندی شما را به تعجب وا می‌دارد! همسر شما نیز از احساس این حرکات مشعوف شده و بیش از قبل با جنین ارتباط برقرار می‌کند. اگر این اولین بارداری شما باشد،‌ تکان‌های جنین برای شما مانند یک حرکت یک پروانه یا تولید حباب است.

افزایش هورمون‌های بارداری ممکن است گاهی باعث تنگی نفس شما شود. این اتفاق معمولا نرمال است اما اگر واقعا تنفس برای شما مشکل شده حتما با پزشک خود مشورت نمایید. بعضی از مادران در این مرحله از بارداری، دچار تاری دید می‌شوند که بعد از زایمان خود به خود حل می‌شود. اکنون ناخن‌های شما محکم‌تر شده و رشد موهای شما افزایش یافته است.

تغذیه بارداری: آهن

بدن شما در دوران بارداری به آهن نیاز دارد اما در هفته بیستم بارداری خیلی مهم است که میزان آهن دریافتی شما به اندازه کافی باشد. آهن بخشی از پروتئین هموگلوبین است که در سلول‌های قرمز یافت می‌شود. آهن مسئول انتقال اکسیژن از ریه‌ها به بافت‌ها و برگردان دی اکسید کربن از بافت‌ها به ریه‌ها است. علاوه بر آن، آهن در رشد بدن، عملکرد سلول‌ها، و تولید هورمون‌ها و بافت‌های ارتباطی نقش دارد.

ضرورت مصرف. در دوران بارداری، تقاضای بدن برای آهن به دلیل افزایش حجم سلول‌های قرمز خون افزایش پیدا می‌کند. این ماده معدنی همچنین کمک می‌کند اکسیژن در بدن جابجا شود که هم برای مادر و هم برای جنین مهم است. در حدود هفته 20 بارداری، ذخیره آهن بدن خیلی کاهش پیدا کرده و فرد را در خطر کم خونی یا کمبود آهن قرار می‌دهد. به همین دلیل دریافت آهن در این هفته بسیار اهمیت دارد.

احتمالا پزشک علاوه بر ویتامین بارداری، مکمل آهن هم تجویز کرده و خوراکی‌های غنی از آهن را به شما معرفی می‌کند. وقتی که آهن که با خوراکی‌های دارای ویتامین C مثل مرکبات و گوجه میل شود بهتر جذب می‌شود.

میزان مصرف روزانه. 27 میلی گرم روزانه کافی است اما از قبل در مورد آن از پزشک خود مشورت بگیرید.

خوراکی‌های غنی. گوشت ماکیان، گوشت گوساله،‌ اسفناج و حبوبات سرشار از آهن هستند.

توصیه‌های مهم در هفته بیستم بارداری

شما حسابی به خرید سیسمونی برای کودک آینده خود و پر کردن کمدها و کشوهای اتاق او مشغول هستید. در مورد برخی از وسائل به خصوص نوع پوشاک کودک، همیشه میان پدر و مادر کودک و نیز مادر کودک با مادربزرگ بحث وجود دارد. اما بهتر است اینها را پس از تولد نوزاد با آزمون و خطا، با توجه به فیزیولوژی کودک و نیز بودجه خود انتخاب نمایید و در حال حاضر خیلی وسواس به خرج ندهید!
بسیار مهم است که مراقب رژیم غذایی خود باشید. به خصوص میزان آهن را در برنامه غذایی خود کنترل نمایید زیرا این ماده به تولید هموگلوبین در بدن بچه کمک کرده و از کم خونی، وزن کم در زمان تولد و تولد نوزاد نارس جلوگیری می‌کند. یکی از منابع مهم تامین آهن مورد نیاز بدن، گوشت قرمز است. البته در گوشت برخی ماکیان، کشمش و اسفناج نیز آهن زیادی وجود دارد. برای تعیین میزان آهن مورد نیاز بدن با پزشک خود مشورت نمایید.

بیشتر بدانید:

هفته بیست و یکم بارداری

صدای قلب جنین و تکامل دستگاه گردش خون

لیست سیسمونی نوزاد