هفته هجدهم بارداری

ظاهر جنین به ظاهر یک انسان کامل بسیار نزدیک شده است. اندازه او به حدی رسیده که چرخش، ضربه زدن، پشتک‌زدن و جابجا شدن‌اش را حس کنید. اگر بچه دختر باشد رحم و لوله های فالوپ او شکل گرفته و در جای خود قرار گرفته‌اند. اگر بچه پسر باشد اندام جنسی او قابل تشخیص است. افزایش اشتها در این هفته، یک موضوع عادی است.

18 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 16 هفته پس از لقاح

ظاهر جنین به ظاهر یک انسان کامل بسیار نزدیک شده است. اندازه او به حدی رسیده که چرخش، ضربه زدن، پشتک‌زدن و جابجا شدن‌اش را حس کنید. او اکنون فضای کافی را برای انجام این کارها در اختیار دارد.

رشد جنین

رشد جنین

اکنون، انحنای نوک انگشتان دست و پا کوچولوی شما در حال شکل‌گیری است. مکونیوم در روده او تجمع کرده است. او اکنون خمیازه می‌کشد. چیزی که سونوگرافی نمی‌تواند نشان دهد سیستم عصبی جنین است که به سرعت در حال تکامل بوده و اعصاب مغز او، حواس پنجگانه را خیلی بهتر از قبل بکار می‌گیرد. رگ‌های جنین، از درون پوست نازک او قابل تشخیص است.

اگر در هفته هجدهم بارداری به عکس جنین نگاه کنید می‌بینید که چشم‌ها، از جوانب صورت به سمت جلوی آن و گوش‌ها به موقعیت نهایی خود جابجا شده‌اند. ماده‌ای به نام پیه غلاف عصب، در حال پوشاندن اطراف اعصاب است و این فرایند تا یک سال بعد از تولد نوزاد نیز ادامه پیدا می‌کند.

اکنون جنین خیلی بهتر از قبل به صداها واکنش نشان می‌د‌هد. سعی کنید صداهای بلند تولید نکنید چون جنین را می‌ترساند. اگر بچه شما دختر باشد رحم و لوله‌های فالوپ او شکل گرفته و در جای خود قرار گرفته‌اند. اگر بچه پسر باشد غده پروستات او شروع به تکامل می‌کند و اندام جنسی او قابل تشخیص است. اما ممکن است در زمان سونوگرافی آن را پنهان کرده باشد! در هفته هجدهم بارداری، جنین به اندازه یک فلفل دلمه‌ای درشت است.

قد جنین: 14.2 سانتی متر

وزن جنین: 190گرم

تغییرات بدن مادر

افزایش اشتها در این هفته، یک موضوع عادی است. سعی کنید بجای غذاهای فاقد کالری، از خوراکی‌های مغذی مصرف نمایید. احساس سرگیجه و حالت غش‌رفتن نیز بسیار شایع است. این علائم به سلامت بارداری آسیب نمی‌رساند مگر آنکه خیلی زیاد و با شدت اتفاق بیفتد. رحم شما همچنان در حال افزایش حجم است و اکنون به نزدیکی ناف رسیده است.

معمولا پ‍زشک  بین هفته 16 تا هفته 20، سونوگرافی تجویز می‌کند که بر مبنای آن می‌توان جنسیت جنین را تعیین کرد. در این تست شما می‌توانید دست‌ها و پاها، مکیدن انگشت شست و سایر جزئیات هیجان‌برانگیز خلقت را مشاهده نمایید. پزشک نیز بر اساس اطلاعات سونوگرافی وضعیت جفت، بند ناف و رشد جنین را بررسی می‌کند. دستگاه قلبی-عروقی دستخوش تغییرات زیادی شده و فشار خون پایین‌تر از حد معمول قرار دارد.

تغذیه بارداری: ویتامین A

دو نوع ویتامین A در رژیم غذایی انسان دارد. رتینول که در منابع حیوانی مثل لبنیات،‌ گوشت حیوانات و ماهی پیدا می‌شود. اما کارتنوئیدها معمولا در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند. سالم‌ترین و آسان هضم‌ترین نوع پروویتامین A بتاکاروتن است.  سایر پرو ویتامین‌های A، آلفا کاروتن و بتا کریپتوکسانتین هستند. بدن شما مسئولیت دو نوع ویتامین A و تبدیل آن به رتینال و رتینوئید اسید را بر عهده دارد.

ضرورت مصرف. این آنتی اکسیدان‌ها برای محافظت از بینایی و مراقبت در مقابل آسیب سلولی لازم هستند.

میزان مصرف روزانه. اگر کمتر از 18 سال سن دارید 75 میکروگرم و اگر بیش از 18 سال سن دارید 770 میکروگرم روزانه کافی است.

خوراکی‌های غنی. هویج، گوجه فرنگی، زردآلو،‌ سیب زمینی شیرین،‌ کلم بروکلی، طالبی و کدو تنبل سرشار از ویتامین A هستند.

توصیه‌های مهم در هفته هجدهم بارداری

معمولا خانم‌ها در دوران بارداری خود بسیار زودرنج می‌شوند. در این زمان بهترین کاری که همسر  او می‌تواند انجام دهد آن است که بجای حل‌کردن مسائل فقط به حرف‌هایش خود گوش دهد. از هر 10 خانم، 9 نفر تنها انتظاری که از همسر خود دارند آن است که که به حرف‌های آنها گوش دهد و انتظار اقدام را ندارند. این بهترین هدیه از جانب همسر است.
برخی اوقات نمی‌توان جلوی نگرانی را گرفت و نگرانی بخشی جدایی‌ناپذیر از بارداری می‌شود. با گذشت دوران بارداری احساس می‌کنید بعضی از مسایل حل شده اما مسایل دیگری جای آنها را می‌گیرد که کاملا نرمال است. اما اگر نگرانی سرتاسر وجود شما را فرا گرفته حتما باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

همیشه در خصوص نگرانی‌ها و بیم‌های خود با پزشک مشورت نمایید، زیرا بسیاری از این موارد در تمامی مادران مشترک است. اجازه ندهید نگرانی‌های زیاد، دوران شیرین بارداری شما را خراب کند.
وقتی که دراز کشیده‌ یا نشسته‌اید، به سرعت سرپا نشوید چون ممکن است سرگیجه بگیرید. حتما باید به پهلو دراز بکشید. بهتر است یک بالش را پشت خود یا زیر کمر یا زیر پا قرار دهید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

بیشتر بدانید:

هفته نوزدهم بارداری

آزمایش‌های غربالگری و سونوگرافی در بارداری