هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم است و شما وارد سه ماهه دوم دوران بارداری خود شده‌اید که راحت‌ترین و لذت‌بخش‌ترین مرحله در بارداری محسوب می‌شود. معمولا از این زمان به بعد رشد بچه‌ها با هم متفاوت می‌شود اما همه آنها مسیر رشد مشابهی را طی می‌کنند. در سه ماهه دوم بارداری، بسیاری از علائم سخت بارداری برطرف شده و شما احساس بهتری دارید.

13 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 11 هفته پس از لقاح

هفته سیزدهم است و شما وارد سه ماهه دوم دوران بارداری خود شده‌اید که راحت‌ترین و لذت‌بخش‌ترین مرحله در بارداری محسوب می‌شود.

رشد جنین

رشد جنین

معمولا از این زمان به بعد رشد بچه‌ها با هم متفاوت می‌شود اما همه آنها مسیر رشد مشابهی را طی می‌کنند. حالا دیگر سر بچه بزرگترین بخش بدن او نیست و اندازه آن حدود یک سوم بدنش است. در این هفته، تارهای صوتی جنین در حال تکامل هستند. این اولین قدم برای گفتن جمله عاشقانه «مامان دوستت دارم» است! اکنون بینی و گونه‌ها کاملا تکامل یافته‌اند. زمانی که چشم‌های جنین به هم نزدیک‌تر می‌شود چهره او بیشتر از قبل به یک انسان واقعی شباهت پیدا می‌کند. گوش‌ها نیز به محل اصلی خود جابجا شد‌ه‌اند.

اکنون می‌توان جنسیت جنین را با بررسی اندام‌های جنسی او از طریق سونوگرافی مشخص کرد. اما تشخیص دقیق‌تر آن در هفته شانزدهم انجام می‌شود. حالا، روده‌ها دستخوش تغییرات بزرگی شده‌اند و از بند ناف جنین به سمت مکان اصلی خود یعنی شکم در حال جابجایی هستند، برای تامین نیازهای رشد کودک، جفت نیز در حال رشد است. کبد شروع به ترشح صفرا کرده و لوزالمعده انسولین تولید می‌کند.

کلیه‌ها در حال تولید و دفع ادرار هستند و مایع آمنیوتیکی که جنین قورت داده را از بدن او خارج می‌نمایند. جنین مشغول کش و قوس دادن عضلات و مفاصل جدید خود در رحم است. مغز استخوان نیز همچنان در حال تولید گلبول‌های سفید است تا کودک را پس از تولد در مقابل عفونت‌ها مقاوم سازد. اکنون اثر انگشت منحصر به فرد جنین در نوک انگشتان او شکل گرفته است. در هفته سیزدهم بارداری، جنین به اندازه لیموترش سنگی است.

قد جنین: 7.4 سانتی متر

وزن جنین: 23 گرم

تغییرات بدن مادر

در سه ماهه دوم بارداری، بسیاری از علائم دشوار بارداری برطرف شده و حالا احساس بهتری دارید. احتمال سقط جنین هم در سه ماهه دوم بارداری کاهش پیدا می‌کند. اگر هنوز برخی از علائم بارداری همراه شما هستند نگران نباشید. حالت تهوع و خستگی بارداری برای برخی از خانم‌ها حتی تا ماه پنجم نیز ادامه پیدا می‌کند. با وجود آنکه سه ماهه دوم آسان‌ترین مرحله بارداری محسوب می‌شود اما مفهومش آن نیست که علائم خاص خود را نداشته باشد. ممکن است در این زمان ترشحات واژن افزایش یابد. این ترشحات رقیق، شیری رنگ و با بوی ملایم، نرمال هستند اما ممکن است با سپری شدن دوران بارداری بر میزان آنها افزوده شود.

اگر هنوز احساس خستگی می‌کنید به صدای بدن خود گوش دهید که سخت در تلاش است! با بزرگ شدن رحم احساس درد شکمی می‌کنید. رباط‌هایی که رحم را نگه می‌دارند منبسط می‌شوند تا شرایط را برای افزایش حجم رحم آماده سازند. اکنون رگ‌هایی که از زیر پوست سینه‌های شما می‌گذرند را به خوبی می توانید مشاهده کنید. جالب اینجاست که کلستروم (آغوز) در سه ماهه دوم بارداری ترشح می‌شود.

تغذیه بارداری: آب

آب در همیشه و در هر روز زندگی برای بدن حیاتی است. با وجود آنکه آب نمی‌تواند کالری به بدن شما اضافه کند، تامین آب بدن در بارداری یک ضرورت است.

ضرورت مصرف. خوردن آب باعث تامین سطح مایعات بدن می‌شود. همچنین باعث انتقال تمامی مواد غنی، ویتامین‌ها و املاح معدنی از غذایی که می‌خورید و ویتامین‌های بارداری که مصرف می‌کنید، به جنین می‌شود.

خوردن آب بیشتر همچنین به مادر هم کمک می‌کند. آب به تعادل هورمونی و دمای بدن و گوارش و جذب مواد غذایی کمک می‌کند. مایعات کافی در بدن از عفونت مجاری ادراری، عفونت مثانه، سردرد، خستگی، یبوست و بواسیر جلوگیری می‌کند.

میزان مصرف روزانه. آب مورد نیاز بدن از برای هر فرد متفاوت است. بهتر است از پزشک راهنمایی بخواهید. اما معمولا 8 تا 10 لیوان آب یا آبمیوه در روز یا اشکال دیگر آن مناسب است.

خوراکی‌های غنی.  آب، شیر، آب میوه یا سبزیجات مناسب هستند. اما مراقب میزان شکر و سدیم موجود در آبمیوه باشید.

توصیه‌های مهم در هفته سیزدهم بارداری

به سه ماهه دوم خوش آمدید. ماه‌های این دوره، آسان‌ترین ماه‌های دوران بارداری هستند. اکنون احساس بهتری دارید زیرا هورمون‌های بارداری آرام شده‌اند. بهتر است آغاز سه ماهه دوم را جشن بگیرید. اگر جنسیت فرزند خود را می‌دانید می‌توانید در مورد نام او فکر کنید.
ممکن است در این زمان میل جنسی شما افزایش یابد. با وجود آنکه جنین در کیسه آب و از طریق مایع آمنیوتیک اغلب محیطی ایمن دارد اما بهتر است در خصوص رابطه جنسی با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین اگر سابقه زایمان زودرس و سقط داشته‌اید یا خونریزی یا ترشحات غیر عادی واژینال دارید از آن به کلی صرف نظر نمایید.
اگر تصمیم دارید سیسمونی کودک را خریداری نمایید، سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای انجام این کار است. اما خود را بیش از حد برای خرید وسائل خسته نکنید زیرا سلامتی شما و فرزندتان از آن بسیار مهم‌تر است.

بیشتر بدانید:

هفته چهاردهم بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداری

نوزاد نارس و مراقبت‌های لازم