آرایش در بارداری

اغلب خانم‌های باردار خیلی راحت می‌توانند نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارند یا دیگر سیگار نکشند. اما آنها فراموش می‌کنند که مصرف لوازم آرایشی ممکن است بر بارداری و سلامت جنین موثر باشد. آنها به خصوص از لوازم آرایشی برای پوشاندن تغییرات اتفاق افتاده در بدن و پوست خود و بازگشت به شکل قبل از بارداری استفاده می‌کنند.

اغلب، خانم‌های باردار خیلی راحت می‌توانند نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارند یا دیگر سیگار نکشند. اما آنها فراموش می‌کنند که مصرف لوازم آرایشی ممکن است بر بارداری و سلامت جنین موثر باشد. آنها به خصوص از لوازم آرایشی برای پوشاندن تغییرات اتفاق افتاده در بدن و پوست خود و بازگشت به شکل قبل از بارداری استفاده می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد مواد موجود در لوازم آرایشی ممکن است در بدن جنین و جفت نفوذ کرده و شانس داشتن فرزند سالم را به خصوص در سه ماهه اول بارداری،‌ کاهش دهد. هر چند که تاثیر برخی لوازم آرایشی بر سلامت جنین هنوز به اثبات نرسیده، اما بهتر است احتیاط کنید. در حال حاضر، سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان بهداشت اتحادیه اروپا تعداد زیادی از مواد آرایشی را ممنوع اعلام کرده‌اند. در ادامه مطالبی در مورد تاثیر لوازم مختلف آرایشی بر بارداری ذکر شده است.

کرم‌های ضد آکنه

آکنه یکی از عوارض بارداری است. به دلیل تغییرات هورمونی، این عارضه در زمان بارداری بیشتر مشاهده می‌شود. اغلب کرم‌ها و لوسیون‌های ضد آکنه، دارای بتا هیدروکسی اسیدهایی (beta hydroxy acid) چون اسید سالیسیلیک هستند. همچنین ماده فعال بسیاری از کرم‌های ضد جوش صورت، رتینوئید آ (Retinoid A) است. آکوتان (Accutane) و رتین آ (Retin A) در زمان بارداری ممنوع هستند چون ممکن است باعث نقص مادرزادی شوند. بهتر است در زمان بارداری قید تمامی کرم‌های ضد جوش صورت را بزنید و خیال خود را راحت کنید. با این حال اگر آکنه خیلی شما را اذیت می‌کند حتما برای درمان آن با پزشک خود مشورت نمایید.

لوازم آرایش موی سر

احتمال جذب اغلب محصولات مربوط به مو موقعی که روی پوست سر مالیده می‌شوند، پایین است. اما رنگ موها و اسپری‌های مو، دارای پارافنیلین دی آمین (p-phenylenediamine) هستند که علاوه بر آنکه خطر سمیت تناسلی دارد ممکن است مخدر اعصاب نیز باشد. بهتر است از مواد طبیعی مثل حنا و تخم مرغ برای سلامت و شادابی موی خود استفاده نمایید.

رژ لب‌ها

اغلب رژها دارای سرب هستند که برای جنین خطرناک محسوب می‌شود. در طول دوران بارداری و به خصوص در سه ماهه اول، باید مراقب کالاهایی که دارای سرب و جیوه (Mercury) هستند، باشید.

عطرها، ادکلن‌ها و مواد معطر

در اکثر ادکلن‌ها از مواد معطری استفاده می‌شود که بوی بد ترکیبات شیمیایی را بپوشاند. اینها ممکن است نقش هورمون‌هایی که مسئول رشد جنین هستند را تقلید نموده و مقدار هورمون‌ها را به طور غیر طبیعی افزایش دهند. نکته جالب آن است که حتی اگر ادکلن حاوی ماده خطرناکی مثل فتالات (Phthalate) باشد به منظور حفظ اسرار شرکت، روی بسته‌بندی و پوشش محصول درج نمی‌شود.

مصولات جوان‌کننده پوست

محصولاتی مثل کرم ضد چین و چروک صورت دارای رتینوئیدهایی هستند که جلوی شکستن کلاژن‌ها را می‌گیرند (کلاژن نوعی پروتئین است که ساختار اصلی پوست را تشکیل می‌دهد). سطوح بالای رتینوئید به همراه ویتامین A، میزان ویتامین A را تا میزان خطرناکی بالا می‌برد. محصولات جوان‌کننده پوست، همچنین حاوی پارابن‌هایی (Paraben) هستند که می‌توانند سیستم هورمونی بدن را مختل نمایند. متیل پارابن (Methylparaben) در اتحادیه اروپا ممنوع اعلام شده است.

اسپری‌های برنزه‌کننده پوست

اگر چه دی هیدروکسی استن (Dihydroxy Acetone) که در برنزه‌کننده‌های شیمیایی موجود است مورد تایید قرار گرفته و از ضد آفتاب بهتر است اما هنوز معلوم نیست خطر تنفس ذرات اسپری به چه صورت است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد دی هیدروکسی استن می‌تواند به DNA آسیب بزند. ضمنا تخت‌های برنزه کردن در زمان بارداری کلا ممنوع هستند زیرا حرارت موجود در آنها به جنین آسیب جدی وارد می‌سازد. بهتر است در زمان بارداری، به رنگ طبیعی پوست خودتان ببالید که به دلیل شادی درونی می‌د‌رخشد!

لوازم آرایش ناخن

بسیاری از مانیکورها، لاک‌های ناخن‌ و لاک پاک‌کن‌ها، در ترکیبات خود دارای تولوئن (Toluene) و فرمالدهید (Formaldehyde) هستند. تولوئن یک حلال صنعتی است که باعث سمیت تناسلی شده و به سلول‌های مغز آسیب می‌زند. فرمالدهید نیز موجب سرطان و سمیت رشد می‌شود. لوازم آرایش ناخن ممکن است منجر به سقط جنین و ختم بارداری شوند زیرا ناخن‌ها مستقیما با چیزی که می‌خورید و وارد جریان خون شما می‌شود، در تماس هستند. همچنین این مواد ممکن است از راه تنفس وارد بدن شوند. بهتر است در طول دوران بارداری ناخن‌ها را به حالت طبیعی خود حفظ نمایید.

خالکوبی و تاتو

به ندرت می‌توانید کسی را پیدا کنید که قبول کند بدن بک خانم باردار را تاتو نماید. این موضوع، دلیل مشخصی دارد. حتی اگر ابزار تاتو کاملا استریل باشد، جوهر مورد استفاده در تاتو جذب بدن می‌شود. با وجود آنکه اثر این مواد بر جنین هنوز به اثبات نرسیده، اما شکی نیست که اینها آلرژی‌زا هستند. اگر دفعه اول است که تاتو می‌کنید درد و شوک ناشی از آن ممکن است باعث فشار خون شود که برای بچه اصلا خوب نیست. علاوه بر آن، در طول دوران بارداری و پس از زایمان، پوست شما زیاد تغییر می‌کند و ممکن است بعد از زایمان شکل تاتو کاملا خراب شود.

بیشتر بدانید:

رنگ مو در بارداری

وان داغ و سونا در دوران بارداری

برنزه کردن پوست در دوران بارداری

رایحه درمانی در دوران بارداری