وان داغ و سونا در بارداری

وقتی که خانم باردار درد زیادی را در عضلات خود حس می‌کند تمایل دارد با استحمام در وان داغ یا قرار گرفتن در سونا آنرا تسکین دهد. اما هر دوی این کارها برای او خطرناک هستند. خانم‌های باردار نسبت به سایرین بیشتر در معرض کم‌شدن آب بدن، سرگیجه و فشار خون پایین قرار دارند و تمامی این موارد در آب داغ تشدید می‌شود.

وقتی که خانم باردار درد زیادی را در عضلات خود حس می‌کند تمایل دارد با استحمام در وان داغ یا قرار گرفتن در سونا آنرا تسکین دهد. اما هر دوی این کارها برای او خطرناک هستند. خانم‌های باردار نسبت به سایرین بیشتر در معرض کم‌شدن آب بدن، سرگیجه و فشار خون پایین قرار دارند و تمامی این موارد در آب داغ تشدید می‌شود. هر چیزی که باعث شود دمای بدن شما به بیش از 38.5 درجه برسد به طور بالقوه برای جنین به خصوص در ماه‌های اولیه بارداری که بدن و مغز جنین در حال رشد هستند،‌ خطرناک است.

نتایج مطالعات همچنین نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض دماهای بالا، ریسک ابتلا به اسپینا بیفیدا را افزایش می‌دهد. این بیماری، نوعی اختلال مادرزادی و ناشی از بسته‌نشدن کامل لوله عصبی جنین است. بعضی از مهره‌هایی که روی نخاع را می‌پوشانند، درست تشکیل نشده و باز باقی می‌مانند.

اگر این حفره خیلی بزرگ باشد، بخشی از نخاع از این حفره بیرون می‌زند. ممکن است کیسه پر از مایعی وجود داشته باشد که نخاع را در بر بگیرد و ممکن است این کیسه وجود نداشته باشد. اسپینا بیفیدا را می‌توان پس از تولد از طریق جراحی بست، ولی این باعث نمی‌شود که کارکرد نرمال بخش آسیب دیده نخاعی ترمیم شود. سایر مطالعات از ارتباط بین بالا رفتن شدید دمای بدن فرد باردار و سقط جنین حکایت دارد.

قرار گرفتن در وان داغ یا سونا

بهتر است تا بعد از زایمان که پزشک به شما چراغ سبز نشان می‌دهد قید وان داغ، سونا یا آب معدنی را کاملا بزنید. اما اگر به هر دلیل نمی‌توانید این کار را انجام دهید دستکم موارد زیر را رعایت کنید:

دمای اغلب وان‌های حمام مطابق تنظیمات اولیه کارخانه سازنده، روی 40 درجه سانتیگراد تنظیم شده است. بهتر است دمای وان را به حدود 36 درجه کاهش داده و از یک دماسنج استفاده کنید تا مطمئن شوید دمای آب از 36 درجه بالاتر نمی‌رود؛
زمان قرار گرفتن در وان یا سونا را به حداکثر 10 دقیقه کاهش دهید؛
حواستان را جمع کنید تا در صورت مشاهده نشانه‌های دمای بیش از حد در بدن مثل سرگیجه یا تعریق شدید، به سرعت از وان حمام یا سونا خارج شوید؛
کنار دریچه ورود آب که در آنجا آب گرم‌تر است دراز نکشید؛
بهتر است بجای آنکه تمام بدن خود را در آب داغ قرار دهید فقط نیم‌تنه پایینی را داخل آب کنید. آب هم باید ولرم باشد.

اگر قبلا از وان داغ یا سونا استفاده کرده‌اید جای نگرانی نیست. معمولا خود فرد قبل از آنکه دمای بدنش به بیش از 38.5 درجه سانتیگراد برسد از آب خارج می‌شود زیرا تحمل این دما سخت است، بنابراین شما نیز احتمالا همین کار را به طور خودکار انجام داده‌اید. با این حال اگر باز هم نگرانی دارید حتما در این خصوص با پزشک مشورت نمایید. ممکن است او برای شما آزمایش سونوگرافی یا سایر تست‌های بارداری را تجویز نماید تا مطمئن شود همه چیز روبراه است و جنین مسیر رشد نرمال خود را طی می‌کند.

بیشتر بدانید:

برنزه کردن پوست در بارداری

مصرف لوازم آرایش در دوران بارداری