رنگ مو در بارداری

گرفتگی عضلات، ترک پوست، حالت تهوع و سایر علائم، در طول دوران بارداری برای هر خانم باردار اتفاق می‌افتد و خانم باردار ضرورتا باید به دنبال راه چاره باشد. اما آیا رنگ مو هم ضرورت دارد؟ پاسخ منفی است. بهتر است در دوران بارداری برای حفظ سلامت جنین مصرف لوازم آرایش را به حداقل برسانید.

گرفتگی عضلات، ترک پوستی، حالت تهوع و سایر علائم، در طول دوران بارداری برای هر خانم باردار اتفاق می‌افتد و خانم باردار ضرورتا باید به دنبال راه چاره باشد. اما آیا رنگ مو هم ضرورت دارد؟ پاسخ منفی است. بهتر است در دوران بارداری برای حفظ سلامت جنین مصرف لوازم آرایش را به حداقل برسانید. اما اگر به هر صورت پس از مشورت با پزشک تصمیم گرفتید موهای خود را رنگ کنید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

تا سه ماهه دوم بارداری صبر نمایید

بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که رنگ مو و ابرو نباید در سه ماهه اول بارداری انجام شود. در دوران بارداری، رشد موها و حتی بافت و رنگ آن ممکن است تغییر کند. بعضی از مادران تمایل دارند از همان زمانی که متوجه می‌شوند باردار هستند برای عکس گرفتن، شرکت در مهمانی و غیره موهای خود را رنگ کنند.

اما 12 هفته اول بارداری اتفاقات مهمی برای جنین رخ می‌دهد: اندام‌ها شکل می‌گیرند، عضلات و تارهای صورتی تکامل پیدا کرده و فولیکول موها رشد می‌کنند. با وجود آنکه همه مواد شیمیایی موجود در رنگ مو در بدن جذب نمی‌شود و نیز مضر بودن رنگ مو در بارداری به اثبات نرسیده اما بهتر است احتیاط کنید.

از شیوه‌های مطمئن تر استفاده کنید.

وقتی که پزشک به شما اجازه رنگ کردن مو را می‌دهید و شما به دنبال رزرو سالن آرایش هستید، باید در مورد نوع رنگ مو دقت نمایید. در شیوه‌های تک مرحله‌ای رنگ کردن ریشه مو یعنی (Root touch-up) و (Root to tip) رنگ به مو و پوست سر مالیده می‌شود و منافذ پوستی مواد شیمیایی را جذب می‌کند.

برای اطمینان بیشتر از روش‌های هایلایت و لولایت استفاده کنید که در آنها رنگ، مستقیما به موها مالیده می‌شود. اگر در زمان رنگ کردن یک پوشش زیر موها بگذارید و بعد از آن موها را رنگ کنید این پوشش از ورود مواد شیمایی به پوست سر جلوگیری می‌کنند.

از رنگ‌های ملایم استفاده کنید

نوع رنگ مویی که استفاده می‌کنید اهمیت دارد. از آرایشگر بخواهید رنگ موی ملایم و فاقد آمونیاک، استفاده نماید. اگر ترجیح می‌دهید خودتان مویتان را رنگ کنید از رنگ موهای نیمه دائمی استفاده کنید که فاقد مواد دکلره هستند و بعد از حدود 1 ماه محو می‌شوند.

برخی رنگ‌های گیاهی مثل حنا نیز فاقد مواد سمی بوده و به صورت خانگی قابل استفاده هستند اما اگر از شکل تجاری آن استفاده می‌کنید حتما برچسب محصول را مطالعه نمایید. فراموش نکنید که رنگ موهای موجود در بازار که روی برچسب آنها ادعا شده «طبیعی» هستند، مثل بقیه محصولات تجاری به همان میزان دارای مواد شیمیایی هستند.

به آرایشگاه دارای تهویه مناسب بروید

تهویه آرایشگاه باید به خوبی کار کرده و بدن شما هم به خوبی پوشیده شده باشد. در زمان رنگ کردن موی خود باید مراقب باشید و احتیاط خود را دوچندان کنید. اگر در آرایشگاه موی خود را رنگ می‌کنید از آرایشگر بخواهید شما را نزدیک پنجره قرار دهد. اگر در منزل هستید پنجره‌ها را باز کنید تا هوای آزاد وارد خانه شده و مواد سمی را از آنجا خارج نماید.

اگر خودتان مویتان را رنگ می‌کنید حتما از دستکش استفاده کنید. برای احتیاط بیشتر پیراهن آستین بلند بپوشید. دستورالعمل شرکت سازنده رنگ مو را به دقت مطالعه نمایید و در انتهای کار، دست‌ها و پوست سر را به دقت بشویید.

ابتدا فقط قسمتی از مو را رنگ کنید

به خاطر داشته باشید که تغییرات هورمونی ممکن است باعث شود موهای شما به رنگ به طرزی متفاوت واکنش نشان دهد. بنابراین حتی در خصوص یک رنگ موی معمولی که قبلا خیلی استفاده کرده‌اید ممکن است نتیجه با آنچه که انتظار دارید متفاوت باشد. بهتر است ابتدا قمستی از موی سر را رنگ کرده و چند روز صبر کنید.

بیشتر بدانید:

بوتاکس و سایر درمانهای پوستی در بارداری

برنزه کردن پوست در دوران بارداری