الکترولیز موهای زائد در بارداری

خطری برای الکترولیز موهای زائد در بارداری مشاهده نشده است، اما بهتر است با انواع مختلف الکترولیز آشنا شده و بهترین نوع آنرا انتخاب نمایید.

خطری برای الکترولیز موهای زائد در بارداری مشاهده نشده است، اما بهتر است با انواع مختلف الکترولیز آشنا شده و بهترین نوع آنرا انتخاب نمایید.

روش‌های الکترولیز موهای زائد

سه نوع الکترولیز برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد: گالوانیک، ترمولیز و الکترولیز ترکیبی.

روش گالوانیک

در نوع گالوانیک جریان مستقیم برق از طریق سوزنی که وارد فولیکول مو شده عبور می‌کند. این فرایند واکنشی شیمیایی ایجاد می‌کند که فولیکول مو را نابود می‌نماید. گالوانیک یک روش قدیمی و وقت‌گیر است که دیگر زیاد کاربرد ندارد.

روش ترمولیز (امواج کوتاه یا انرژی رادیو فرکانس)

این روش به صورت عبور دادن جریان متناوب است که باعث ارتعاش مولکول‌های اطراف سوزن شده و این ارتعاش سوزن را گرم کرده و فولیکول مو را از بین می‌برد. این روش امروزه خیلی مرسوم است.

روش ترکیبی

همانگونه که از اسمش پیداست ترکیب دو روش قبلی است.

خطر الکترولیز در بارداری و شیردهی و انتخاب روش مناسب

ما هنوز شواهد کافی برای ایمن بودن الکترولیز در بارداری در اختیار نداریم اما چون در روش گالوانیک جریان مستقیم از بدن عبور می‌کند در بارداری توصیه نمی‌شود. به دلیل مشابه، روش ترکیبی هم مناسب نیست.

اگر بعد از استفاده از روش گالوانیک یا ترکیبی متوجه شدید باردار هستید نگران نباشید. احتمال آسیب به شما یا جنین خیلی کم است. به خصوص اگر الکترولیز روی صورت انجام شده باشد.

روش ترمولیز به دلیل آنکه در آن از جریان الکتریکی استفاده نمی‌شود کمترین خطر را در بارداری دارد.

از آنجا که پوست در بارداری دچار ترک شده و حساس می‌شود بهتر است از هر سه نوع الکترولیز در بارداری چشم پوشی شود (به خصوص در ناحیه سینه‌ها و شکم). حتما در دوران بارداری برای انجام هر گونه اقدامی با پزشک مشورت نمایید.

اگر تصمیم دارید به نوزاد شیر مادر بدهید در انتهای بارداری یا در دوره شیردهی نباید الکترولیز کنید (به خصوص اطراف هاله سینه) چون سینه‌ها در بارداری و بعد از آن حساس می‌شود. ضمن اینکه کودک پوست اطراف نوک سینه‌ها را می‌مکد  که اگر به تازگی الکترولیز کرده باشید برای شما ایجاد درد خواهد کرد.

اگر چه اطلاعات علمی در مورد ایمنی الکترولیز در بارداری وجود ندارد اما این روش حدود 100 سال است که استفاده شده و هیچ گزارشی در مورد آسیب جدی به زنان باردار وجود نداشته است. بنابراین اگر موی زائد زیادی روی صورت شما هست و واقعا می‌خواهید از دست آنها راحت شوید خطر آن خیلی زیاد نیست.

اگر در هر صورت تصمیم به این کار دارید بعد از مجوز پزشک به مرکز معتبر مراجعه نمایید. مطمئن شوید فرد دارای مجوز و گواهینامه باشد. از متخصص پوست مشورت بگیرید.

در صورتی که حس می‌کنید در حین بارداری موهای زائد شما بیشتر شده توصیه عمومی آن است که تا بعد از بارداری صبر کنید. احتمالا موی زائد به دلیل افزایش میزان هورمون‌های بارداری ایجاد شده و خودبخود بعد از بارداری کم می‌شود. اگر واقعا شما را اذیت می‌کند راه‌های دیگری مثل تراشیدن یا بند انداختن هم وجود دارد.