کراتینه مو در بارداری

بارداری یک دوران هیجان انگیز است که در آن مراقبت‌های فرد باردار به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند اما بعضی از زنان دوست دارند همیشه در زیباترین حالت خود باشند….

بارداری یک دوران هیجان انگیز است که در آن مراقبت‌های فرد باردار به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند اما بعضی از زنان دوست دارند همیشه در زیباترین حالت خود باشند. همانطور که می‌دانید یکی از روش‌های پرطرفدار آرایش و زیبایی کراتینه کردن است که مو را صاف و نرم کرده و فر آنرا از بین می‌برد. ماندگاری کراتینه مو تا چند ماه است.

کراتینه کردن مو چیست؟

بسته به نوع و بافت مو، کراتینه که با عنوان بلواوت برزیلی هم شناخته می‌شود فرایند شیمیائی است که فر و وز مو را برطرف و نرم می‌کند. اگر از موی خود خوب مراقبت کنید کراتینه تا چند ماه ماندگاری دارد. بسته به بافت و چگالی مو، انجام این روش در سالن آرایش و زیبائی 2 تا 4 ساعت طول می‌کشد.

کراتینه به جلوگیری از شکستگی مو کمک می‌کند چون کوتیکل مو را مسدود می‌کند. برای داشتن اثر مطلوب، ممکن است مواد شیمیایی قوی ممکن است استفاده شود.

 آیا کراتین درمانی در بارداری مجاز است؟

از آنجا که اغلب محصولات کراتینه دارای مواد شیمیائی هستند انجام آنها در بارداری توصیه نمی‌شود. کراتینه برای جنین خطرناک است چون دارای فرمالدهید است که به مرور زمان باعث مشکلات تنفسی می‌شود یا مواد دیگری مثل اتاندیول یا گلیوکسال دارد که سرطانزا هستند.

ببینید دقیقا چرا کراتین و روش‌های مشابه مو باید در بارداری انجام نشوند. بجای آن از روشهای مناسب‌تر خانگی استفاده کنید.

اگر چه مطالعات انجام شده در مورد اثرات تنفس جنین در محیط شیمیائی محدود است بهتر است احتیاط کرده و از این مواد دوری کنید.

علت منع کراتینه مو در بارداری چیست؟

کراتینه در بارداری نباید انجام شود چون مواد شیمیائی مورد استفاده در آن برای جنین خطر دارد. ضمن آنکه این روش زمانبر بوده و مفهومش آن است که زمان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیائی زیاد است.

بسیاری از محصولات کراتینه مو دارای فرمالدهید هستند که سرطانزا بوده و در بارداری کاملا ممنوع است. حتی کراتینه‌های با برچسب بدون فرمالدهید نباید در بارداری استفاده شود چون هنوز به انداره کافی در مورد بی خطر بودن آنها در بارداری مطالعه نشده است.

خانم‌های غیر بارداری که دنبال کراتینه مو هستد توصیه می‌شود از ماسک استفاده کنند، کنار پنجره بنشینند و مطمئن شوند سالن تهویه مناسب دارد. تهویه مناسب بهترین راه کم کردن خطر آن است.

خطر کراتینه مو در بارداری

هر چیزی که به پوست یا پوست سر مالیده شود ممکن است وارد جریان خون شده و به جنین در حال رشد اثر کند. به همین علت است که برخی مواد مثل رتینول در بارداری توصیه نمی‌شود.

علاوه بر تنفس در بخارات مضر، احتمال جوش (درماتیت تماسی) یا واکنش آلرژیک به مواد کراتینه مو وجود دارد. اگر قبل از آنکه بدانید باردار هستید مویتان را کراتینه کرده‎اید نباید خود را مقصر بدانید. هیچ کس تا چند هفته اول بارداری از آن باخبر نیست. اما از اینجا به بعد تمام کارهای لازم برای بارداری را انجام دهید. در این مورد با پزشک مشورت نمایید و گذشته را فراموش کنید.

چه زمانی دوباره می‌توانید مو را کراتینه کنید؟

حداقل تا بعد از زایمان، صبر کنید. اما پزشکان و متخصصان معتقدند در این زمان هم بی خطر نیست. حتی اگر روی بسته بندی مواد کراتینه «بدون فرمالدهید» نوشته شده باشد هنوز هم مواد شیمیائی قوی برای صاف کردن مو در آن وجود دارد.

کراتینه مو حتی برای آرایشگر شما هم خطر دارد چون او به طور طولانی در معرض مواد شیمیائی است.

جایگزین‌های مناسب کراتینه مو در بارداری

از آنجا که هیج نوع کراتینه یا روش‌های دیگر صاف کردن مو در بارداری توصیه نمی‌شود باید استانداردهای زیبایی خود را با شرایط تطبیق دهید. به زیبائی طبیعی موی خود اکتفا کنید و روش‌های راحت‌تر با مراقبت کمتر را پیدا کنید.

برای جلوگیری از فر،‌ مو را مرطوب نگهدارید. استفاده از محصولات خانگی مناسب کمک می‌کند زیباتر به نظر برسید و اعتماد به نفستان بیشتر شود.

از حالت دهنده مو و کلاه حمام استفاده کنید و اجازه دهید حالت دهنده 10 دقیقه روی مو بماند تا در آن نفوذ کند.

اگر واقعا تمایل دارید به سالن آرایش و زیبایی بروید هایلایت بهتر از کراتینه مو است. هایلایت از رنگ‌های سنتی هم بهتر است چون معمولا با پوست سر تماس مستقیم ندارد و فویل که برای پوشاندن آن استفاده می‌شود باعث کمتر شدن بخارات آن می‌گردد.

توصیه کلی آن است که برای هر نوع آرایش و زیبایی در بارداری تا هفته 20 بارداری (یا حداقل تا پایان سه ماهه اول) صبر کنید. چون در این زمان بیشتر اندام‌های جنین رشد کرده‌اند.

بیشتر بدانید:

رنگ کردن مو در بارداری

مصرف لوازم آرایش در دوران بارداری

استفاده از کرم، لوسیون و تخت برنزه کردن پوست در بارداری

رایحه درمانی در دوران بارداری