بستن کمربند ایمنی در بارداری

بر خلاف تصور، بستن کمربند ایمنی در بارداری خطرناک نیست بلکه نبستن آن خطرناک است! نتایج مطالعات نشان می‌دهد بهترین راه برای محافظت از جنین در حین رانندگی بستن کمربند ایمنی البته به طور صحیح و مناسب است.

بر خلاف تصور، بستن کمربند ایمنی خودرو در بارداری خطرناک نیست بلکه نبستن آن خطرناک است! نتایج مطالعات نشان می‌دهد بهترین راه برای محافظت از جنین در حین رانندگی بستن کمربند ایمنی البته به طور صحیح و مناسب است.

نحوه صحیح بستن کمربند ایمنی در بارداری چیست؟

برای جلوگیری از آسیب به جنین، کمربند ایمنی باید به طور مناسب بسته شود. کمربند ایمنی باید دارای نوار روی پا و نوار روی سینه بوده یعنی محافظت سه نقطه‌ای داشته باشد.

نوار روی پا باید زیر شکم و پایین و روی استخوان لگن خاصره قرار بگیرد. هرگز نوار روی پا را روی شکم یا به طور متقاطع روی شکم نبنیدید. اگر خدای نکرده تصادف رخ دهد فشار وارده در این حالت باعث پارگی جفت یا سایر آسیب‌ها می‌شود.
اگر به دلیل سرما کت زمستانی یا کاپشن، بارانی یا جیزی شبیه اینها پوشیده‌اید که باعث می‌شود کمربند ایمنی روی شکم شما بلغزد، وقتی که داخل ماشین گرم شد کت را از تن خود خارج نمایید.
همیشه نوار سینه را هم استفاده کنید. که باید به طور بین سینه‌های شما و کنار شکم قرار داشته باشد. اگر نوار سینه از کنار گردن شما عبور میکند صندلی یا کمربند ایمنی را طوری تغییر دهید که محل کمربند ایمنی بهتر شود. نوار سینه را زیر بازو یا پشت خود قرار ندهید.
در بازار وسایلی برای موقعیت‌دهی کمربند ایمنی در بارداری وجود دارد اما در مورد استفاده از آنها باید احتیاط کنید. این وسایل اصلا استاندارد نیستند و در شرایط تصادف، شما را در معرض خطر قرار می‌دهند. ایربگ هم باعث ایمنی بیشتر شما می‌شود اما جایگزین کمربند ایمنی نیست. اگر کمربند ایمنی نبسته باشید کیسه هوا می‌تواند خطرناک هم باشد.

تنظیم صندلی فرد باردار به چه صورت باید باشد؟

در حین رانندگی صندلی را به صورتی تنظیم کنید که تا حد ممکن و تا حدی که باعث خراب شدن رانندگی شما نشود از فرمان و داشبورد دور باشد. باید به راحتی بتوانید پدال‌ها را فشار دهید. اگر فرمان قابل تنظیم است کمی آنرا به سمت بالا و دور از شکم خود حرکت دهید. به این صورت کیسه هوا به سمت سینه (و نه به سمت شکم شما) حرکت خواهد کرد.

بیشتر بدانید:

ایمنی خودرو و رانندگی در دوران بارداری

مسافرت در بارداری