رانندگی در بارداری

زمانی که باردار هستید جنین در شکم جای راحتی دارد اما یک تصادف هر چند کوچک ممکن است برای او خطراتی را به وجود آورد. در این مطلب نکاتی در خصوص افزایش ایمنی خودرو برای خانم‌های باردار ذکر شده است. همچنین مشخص شده چرا وقتی خدای ناکرده در بارداری تصادف می‌کنید باید به پزشک معالج اطلاع دهید.

زمانی که باردار هستید جنین در شکم جای راحتی دارد اما یک تصادف هر چند کوچک ممکن است برای او خطراتی را به وجود آورد. در این مطلب نکاتی در خصوص افزایش ایمنی خودرو برای خانم‌های باردار ذکر شده است. همچنین مشخص شده چرا وقتی خدای ناکرده در بارداری تصادف می‌کنید باید به پزشک معالج اطلاع دهید.

ارتقاء ایمنی مادر و جنین در جاده

برای افزایش ایمنی در جاده‌ها در زمان بارداری موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

از فرمان خودرو فاصله بگیرید

اگر مجبور به رانندگی هستید صندلی را تا حدی به عقب حرکت دهید که در عین راحتی، شکم فاصله مناسبی از فرمان داشته باشد. سعی کنید حداقل 25 سانتی‌متر از فرمان فاصله بگیرید. ضمنا فرمان اتوموبیل باید روبروی سینه قرار داشته و شکم پایین‌تر از آن قرار گیرد.

کمربند ایمنی را درست ببندید

کمربند ایمنی باید به صورتی بسته شود که نوار شانه روی استخوان ترقوه (بین گردن و بالای بازو) قرار گیرد. همچنین نوار  پا باید زیر شکم و روی پاها و در پایین ترین نقطه ممکن قرار گیرد. به هیچ وجه این نوار نباید روی شکم یا بالای آن قرار داشته باشد. کمربند ایمنی باید محکم و در عین حال برای شما راحت باشد. نوار شانه به هیچ وجه نباید پشت بدن یا پشت بازو قرار گیرد.

در زمان رانندگی به سمت جلو خم نشوید

به صورتی روی صندلی بنشینید که کمربند ایمنی از شما فاصله کمی داشته باشد. با این کار اگر خدای ناکرده تصادف کنید کمترین جابجایی به سمت جلو و بهترین عملکرد ایربگ‌ها وجود دارد.

از کمربندهای ایمنی دارای نوار شانه استفاده کنید.

در برخی از انواع کمربندهای ایمنی نوار شانه وجود ندارد و فقط نواری هست که روی سطح پا را می‌گیرد. در دوران بارداری، نباید خودرویی سوار شوید که در آن از این نوع کمربندهای ایمنی وجود دارد. ضمنا قسمت وسط صندلی عقب ایمن‌ترین نقطه در خودرو است (اما کمربند باید دارای نوار شانه باشد).

تا حد ممکن خودتان رانندگی نکنید

تا حد ممکن و به خصوص در ماه‌های آخر بارداری که رحم به فرمان اتوموبیل نزدیک‌تر می‌شود، خودتان رانندگی نکنید. در این حالت خطر برخورد شکم با فرمان اتوموبیل افزایش می‌یابد. ضمن اینکه رانندگی شما را خسته می‌کند.

در زمان تصادف چه اقداماتی لازم است؟

اگر تصادف هر چند کوچک برای شما اتفاق افتاد بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. او برای اطمینان از سلامت جنین احتمالا از شما می‌خواهد که تپش قلب جنین را در مطب یا سونوگرافی کنترل نمایید. حتی اگر احساس می‌کنید صدمه‌ای به بدنتان وارد نشده باز هم بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. در تصادف بدون آنکه متوجه آن شوید خطراتی مثل جداشدن بند ناف از رحم و زایمان زودرس وجود دارد (البته خوشبختانه احتمال این اتفاق کم است).

آیا ایربگ (کیسه هوا) برای زنان باردار مناسب است؟

ترکیب کمربند ایمنی و ایربگ، به شرط آنکه کمربند درست بسته شده باشد و بدن بیشترین فاصله را از ایربگ‌ها داشته باشد،‌ ایمن‌ترین حالت را برای خانم‌های باردار به وجود می‌آورد. مزایای ایربگ بیشتر از خطراتی است که برای مادر و جنین دارد.

بیشتر بدانید:

ایمنی محیط کار در دوران بارداری

باید و نبایدهای نظافت منزل در دوران بارداری