نقش آقایان در بارداری همسر

همسر شما در دوران بارداری خیلی به حمایت شما نیاز دارد. مطالعات نشان می‌دهد وقتی که آقایان در دوران بارداری به همسر خود کمک می‌کنند خانم‌ها خیلی راحت‌تر می‌توانند دوران بارداری خود را پشت سر بگذارند. شما به عنوان پشتیبان شماره یک همسرتان به او این پیام را می‌دهید که شریکی قابل اعتماد برای او هستید.

همسر شما در دوران بارداری خیلی به حمایت شما نیاز دارد. به دلیل دشواری‌های بارداری و زایمان، آقایان باید به همسر خود کمک نموده و یاور او باشند. مطالعات نشان می‌دهد به طور کلی وقتی که آقایان در دوران بارداری به همسر خود کمک می‌کنند خانم‌ها خیلی راحت‌تر می‌توانند دوران بارداری خود را پشت سر بگذارند.

شما به عنوان پشتیبان شماره یک همسرتان به او این پیام را می‌دهید که شریکی قابل اعتماد برای او و برای مراقبت از فرزند هستید و این به همسر شما آرامش می‌دهد. (شما فقط شریک جنسی او نیستید!) با انجام پنج اقدام زیر می‌توانید تغییرات اساسی ایجاد کرده و احساس بهتری برای هردویتان فراهم آورید.

گوش بدهید . . . .  و صحبت کنید

شاید هضم کردن مشکلات بارداری به خصوص برای خانم‌هایی که برای بار اول حامله می‌شوند خیلی مشکل باشد. مطمئن شوید همسرتان تمامی تغییرات کوچک و بزرگی که برای او اتفاق می‌افتد را به شما بازگو می‌نماید: نگرانی در مورد ادامه بارداری، استرس مادر شدن، دردهای فیزیکی.

شاید تصور کنید او اغراق می‌کند یا فردی غیر منطقی است. اما این طرز تفکر را در ذهن خود نگهداشته و هرگز به او نگویید: «جای نگرانی نیست» یا «خونسرد باش». به حرف‌های او گوش دهید.

به منظور یافتن اطلاعات مناسب به او کمک کنید. با هم به ملاقات پزشک بروید. برای داشتن روحیه بهتر با او بیرون بروید. به دلیل آنکه شما یک تیم هستید شما هم نباید نگرانی‌های خود را پنهان کنید و لازم است آنها را با همسر خود در میان بگذارید. خیلی طبیعی است که گاهی استرس و اضطراب داشته باشید. دغدغه‌های خود را با هم در میان بگذارید تا کارها بهتر پیش برود.

به همسرتان کمک بدهید

نه تنها همسر شما این روزها خسته است بلکه به لحاظ عاطفی خیلی آسیب‌پذیر شده است. بهتر است بیشتر از قبل در کارهای خانه به او کمک کنید. به خصوص به دلیل آنکه برآمدگی شکم و وضعیت فیزیکی، جلوی انجام خیلی از کارهای روزمره منزل را گرفته است. به روش‌هایی فکر کنید که بار مسئولیت همسرتان را کمتر کند. مثلا مقداری غذا آماده کرده و در فریزر قرار دهید.

اجازه دهید همسرتان بهتر استراحت کند. اگر برایتان مقدور است برای زمان باقیمانده تا زایمان و چند ماه اول بعد از آن خدمتکار منزل استخدام کنید. ضمنا فراموش نکنید که او یک زن است: زیبایی او را تحسین کنید، به او حرف‌های عاشقانه بگویید، شکم او را نوازش کنید و او را ماساژ بدهید.

وسایل خود را آماده کنید

درست است که همسرتان باید وسایل مورد نیاز زایمان در بیمارستان را آماده نماید اما شما هم باید وسایل خود را آماده کنید: ریش تراش،‌ مسواک و خمیر دندان، برس، تلفن موبایل و شارژر، دوربین و شارژر، مجله و کتاب، و غیره را بردارید. منتظر دقیقه نود نشوید و چند هفته قبل از تاریخ تقریبی زایمان وسایل را جمع کنید.

این کار به شما و همسرتان آرامش بیشتری می‌دهد. بد نیست چیزهای دیگری را نیز بردارید: قاب عکس‌های خاطره برانگیز، لوازم بهداشتی و آرایش جدید برای همسرتان و غیره.

فهرستی از شماره تماس‌ها تهیه کنید

معمولا پدران مسئول اعلام خبر تولد فرزند هستند پس بهتر است از همین الان دست به کار شوید: با همسر خود صحبت کرده و یک فهرست از شماره تماس‌های ضروری تهیه کنید. ایمیل، اکانت شبکه اجتماعی را در کنار نام هر فرد ثبت کنید.

حتما با همسرتان هماهنگ باشید. بعضی از مادران دوست دارند عکس خود و فرزندشان را از همان لحظه تولد برای دوستان و آشنایان بفرستند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند بعد از رسیدگی به ظاهر خود و چند روز بعد از زایمان این کار را انجام دهند.

اطلاعات کسب کنید

با وجود آنکه شما در مورد دوران بارداری اطلاعات مهمی دارید اما بهتر است در ملاقات با پزشک و در کلاس‌های بارداری همراه همسرتان باشید. مطالب بارداری هفته به هفته سایت نی نی تالار یا سایت‌های دیگر را مطالعه نمایید. هر چه که اطلاعات عمومی شما در این زمینه بیشتر باشد آرامش شما بیشتر خواهد شد. در مورد دغدغه‌هایی مثل رابطه جنسی در دوران بارداری، پدر شدن و غیره مطالعه نمایید.

بیشتر بدانید:

نقش پدران در دوران بارداری و پس از تولد فرزند

انتخاب بیمارستان زایمان