ریختن اسپرم در بارداری در واژن

وقتی که سن شما خیلی کمتر بوده حتما از پدر یا مادر خود سوالاتی در مورد نحوه بوجود آمدن بچه پرسیده‌اید اما جواب قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌اید! خوب طبیعتا بعدا متوجه کل ماجرا شده و پاسخ سوال خود را دریافت کرده‌اید.

وقتی که سن شما خیلی کمتر بوده حتما از پدر یا مادر خود سوالاتی در مورد نحوه بوجود آمدن بچه پرسیده‌اید اما جواب قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌اید! خوب طبیعتا بعدا متوجه کل ماجرا شده و پاسخ سوال خود را دریافت کرده‌اید.

سوالاتی برای شما باقیمانده که یکی از آنها رابطه جنسی در دوران بارداری است. آیا داشتن رابطه در بارداری مفید است یا خطر دارد؟ آیا ممکن است با وجود باردار بودن دوباره باردار شد؟ آیا می‌توان در بارداری رابطه واژینال همراه با انزال داشت؟

بهتر است ادامه مطلب را بخوانید تا پاسخ سوالات شما مشخص شود.

اسپرم چه تاثیری بر بارداری دارد؟

نگرانی خیلی از زوج‌ها در بارداری آن است که نکند انزال مایع منی داخل واژن باعث آسیب به جنین بشود. نتایج یک مطالعه که در سال 2014 منتشر شده نشان می‌دهد 80 درصد مردان آمیزش جنسی در بارداری را نامناسب می‌دانند.

اگر شما هم این طور فکر می‌کنید بهتر است یک نفس عمیق بکشید و خودتان را اینقدر غذاب ندهید! مایع منی و اسپرمی از طریق دخول وارد واژن می‌شود به جنین در حال رشد آسیب نمی‌رساند. بیشتر مایع منی از دهانه واژن خارج می‌شود.

با وجود جفت، ساک حاملگی و پلاگین موکوسی که سرویکس را احاطه کرده، جنین سپرهایی دارد که از او در مقابل چیزهایی که داخل واژن می‌شود تا حدود زیادی محافظت می‌کند! اینها علاوه بر جلوگیری از آسیب اسپرم، از جنین در مقابل دخول آلت تناسلی مرد هم محافظت می‌کنند و این به میزان دخول بستگی ندارد!

آیا انزال مایع منی در واژن در بارداری خطرناک است؟

اسپرم به خودی خود خطری برای جنین ندارد اما با توجه به آنکه ممکن است باعث انقباضات رحمی بشود بهتر است در خصوص رابطه جنسی در بارداری با پزشک مشورت کرده و کمی احتیاط کنید.

آیا امکان باردار شدن مجدد در بارداری وجود دارد؟

احتمال بارداری مضاعف بسیار کم است. حاملگی مضاعف در سایر پستانداران وجود دارد اما خیلی بعید است که در مورد انسان اتفاق بیفتد. تا بحال تنها کمتر از 10 مورد از حاملگی مضاعف ثبت شده است.

علت کم بودن احتمال بارداری مضاعف چیست؟

اول اینکه برای باردار شدن تخمک گذاری لازم است و بعد از باردار شدن به دلیل آزاد شدن بعضی از هورمون‌ها، فرایند تخمک گذاری متوقف می‌شود.

دوم اینکه حتی اگر تخمک گذاری در بارداری اتفاق بیفتد اسپرم باید به تخمک برسد. اما به دلیل پلاگین موکوسی، اسپرم در ابتدای بارداری نمی‌تواند به تخمک برسد.

سوم اینکه یک بارداری موفق تخمک بارور شده باید به خوبی در رحم لانه گزینی کند. این نیازمند تعادل هورمونی است که معمولا در بارداری وجود ندارد.

به دلیل عوامل فوق، حاملگی مضاعف خیلی نادر است. به محض باردار شدن، بدن تابلوی «جای خالی نداریم» را به اسپرم‌های بعدی نشان می‌دهد!

آیا اسپرم برای زن باردار بی خطر است؟

همانطور که گفته شد ممکن است اسپرم باعث انقباضات رحمی بشود. اگر هر گونه سوالی دارید و اگر می‌خواهید رابطه محافظت نشده (بدون وسایل جلوگیری) و با دخول داشته باشید حتما در این مورد با پزشک مشورت نمایید. بجز بارداری پرخطر معمولا منعی برای رابطه جنسی در بارداری وجود ندارد.

مزایا و معایب آمیزش در بارداری

القای زایمان

ورود اسپرم به واژن می‌تواند باعث القای زایمان بشود. این حالت در ابتدا و میانه بارداری خوب نیست اما در زمانی که به زایمان نزدیک می‌شوید به شروع فرایند زایمان کمک می‌کند. اکسی توسین که یکی از هورمون‌های کلیدی در پیشرفت زایمان است، در جریان آمیزش آزاد شده و ارگاسم زن موجب حرکاتی شبیه انقباضات رحم می‌شود. همچنین پروستاگلاندین موجود در مایع منی باعث رسیده شدن دهانه رحم می‌شود. اگر بارداری شما پرخطر نیست با مجوز پزشک می‌توانید رابطه جنسی واژینال همراه با انزال در واژن را در زمان مناسب تجربه کنید.

سرحالی

بهبود حالت روحی و تسهیل جریان خون در قلب و عروق از مزایای مهم رابطه جنسی در بارداری بوده که هم برای مادر و هم جنین مفید است.

کاهش خطر مسمومیت حاملگی

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد ورود اسپرم به واژن قبل از بارداری احتمال مسمومیت حاملگی را در آینده کاهش می‌دهد.

افزایش احتمال عفونت آمیزشی

اگر تصمیم به رابطه جنسی در بارداری دارید حتما به خاطر داشته باشید که احتمال سرایت بیماری‌های آمیزشی در بارداری وجود دارد بنابراین توصیه عمومی، رابطه جنسی محافظت شده است.

رابطه جنسی محافظت شده در بارداری ضمنا از آن جهت هم مهم است که التهاب لگن سبب زایمان زودرس، سقط جنین و سایر اختلالات بارداری برای مادر و جنین می‌شود.

بیشتر بدانید:

آیا در رابطه مقعدی احتمال بارداری وجود دارد؟

رابطه جنسی دهانی در بارداری، خطری برای مادر یا جنین دارد؟