داروهای خواب آور در بارداری

اگر دچار بی‌خوابی یا اضطراب در بارداری هستید ممکن است تجویز پزشک داروی خواب آور تجویز باشد. اگر پزشک بخواهد داروی خواب آور تجویز نماید مزایا و معایب آنرا در نظر گرفته و تعداد و فاصله زمانی مناسب مصرف قرص‌ها را تعیین می‌کند.

اگر دچار بی‌خوابی یا اضطراب در بارداری هستید ممکن است تجویز پزشک داروی خواب آور تجویز باشد. اگر پزشک بخواهد داروی خواب آور تجویز نماید مزایا و معایب آنرا در نظر گرفته و تعداد و فاصله زمانی مناسب مصرف قرص‌ها را تعیین می‌کند.

آیا مصرف داروی خواب آور در بارداری مجاز است؟

مثل هر نوع داروی دیگر در بارداری، قبل از مصرف قرص خواب آور حتما باید با پزشک مشورت کنید. توصیه می‌شود قرص‌های خواب آور را به خصوص در سه ماهه اول و سوم بارداری به مدت زیاد استفاده نکنید. اما مصرف گاه‌به‌گاه بعضی قرص‌ها با مجوز پزشک خطر چندانی ندارد.

مصرف آنتی هیستامین، دیفن هیدرامین و دوکسی لامین با دوزی که پزشک تجویزی می‌کند بی خطر است. به خاطر داشته باشید که اکر از دیفن هیدرامین استفاده می‌کنید خوردن آن با رستوریل (Restoril) خطرناک است. ترکیب این دو دارو باعث تولد جنین مرده می‌شود. قبل از مصرف داروی دوم باید صبر کنید اثر داروی اول از بدن شما خارج شود. از پزشک در مورد فاصله مصرف دو دارو سوال کنید.

نتایج یک تحقیق در سال 2015 نشان داد دو نوع داروی خواب یعنی بنزودیازپین و غیربنزودیازپین خطر زایمان زودرس، تولد جنین با وزن کم، جنین کم وزن نسبت به سن بارداری و سزارین را افزایش می‌دهد. مطالعات همچنین نشان می‌دهد استفاده از این داروها در حین بارداری موجب مسائل تنفسی در نوزادان می‌شود.

انواع داروی خواب آور

داروهای خواب آور نوع بنزودیازپین

رستوریل (تمازپام)، پروسام (استازولام)، دالمان (فلورازپام) دورال (کوازپام) و هالکیون (تریازولام)

داروهای خواب آور غیر بنزودیازپین

آمبین (زولپیدم)، ایمووان (زوپیکلون)، لونستا (ازوپیکلون) و سوناتا (زالپلون)

سه نوع باربیتورات برای خواب بهتر استفاده می‌شود: آموباربیتال، پنتوباربیتال و سکوباربیتال. اگر آموباربیتال در سه ماهه اول بارداری استفاده شود، ممکن است باعث نقص مادرزادی شود.

سایر داروهای خواب عبارتند از:

Chloralum (chloral hydrate)

Amidate (etomidate)

Rozerem (ramelteon)

Belsomra (suvorexant)

Hetlioz (tasimelteon)

ریسک این داروها در بارداری شناخته شده نیست اما احتمالا در حد بنزودیازپین‌ها، و غیربنزودیازپین‌ها و باربیتورات‌ها هست. در انتهای بارداری از داورهای خواب آور استفاده نکنید. چون باعث مسائل تنفسی و ناهماهنگی عضلانی در کودکانی که در معرض این داروها بوده‌اند می‌شود.

فراموش نکنید که مصرف بیش از دوز تجویز شده موجب صدمه به فرد باردار و جنین خواهد شد. مثلا مصرف زیاد دیفن هیدرامین باعث انقباضات رحمی شده و خطر پارگی رحم یا کنده شدن جفت را در پی دارد.

بیشتر بدانید:

علت بی خوابی در سه ماهه سوم بارداری و بهترین حالتهای خواب

عوارض خوابیدن به پشت در بارداری و رابطه آن با سقط جنین

خطرات و عوارض خوابیدن روی شکم در بارداری