مراقبتهای سه ماهه دوم بارداری

حالا وارد بخش دوم بارداری شده‌اید؛ تبریک می‌گوییم. به زودی برآمدگی شکم شما نمایان می‌شود. احتمالا حالت تهوع فروکش کرده و انرژی شما در حال احیا شدن است. چه خوب است از همین الان کارهای سه ماهه دوم را برنامه‌ریزی نمایید.

حالا وارد بخش دوم بارداری شده‌اید؛ تبریک می‌گوییم. به زودی برآمدگی شکم شما نمایان می‌شود. احتمالا حالت تهوع فروکش کرده و انرژی شما در حال احیا شدن است. چه خوب است از همین الان کارهای سه ماهه دوم را برنامه‌ریزی نمایید. اینها کارهایی است که باید انجام دهید:

چک لیست برای هفته 12 تا 16 بارداری

خبر بارداری را به اقوام و دوستان اعلام کنید

سه ماهه دوم معمولا شیرین‌ترین بخش بارداری است. حالا که سه ماهه اول بارداری به پایان رسیده خطر سقط جنین کم شده و احتمالا حالت جسمی بهتری دارید. در صورت تمایل با یک پیام یا تماس ساده یا یک جشن برنامه ریزی شده، خبر بارداری خود را اعلام کنید.

اگر شاغل هستید بارداری خود را با مدیرتان مطرح نمایید

بعضی از خانم‌ها به دلیل داشتن علائمی مثل حالت تهوع، بارداری خود را در سه ماهه اول اعلام نمی‌کنند و تا سه ماهه دوم بارداری صبر می‌نمایند. در صورت تمایل حالا می‌توانید بارداری خود را به مدیر مستقیم یا مسئول منابع انسانی شرکت اعلام نمایید. این یک تصمیم مهم شخصی است که در شروع سه ماهه دوم باید به آن فکر کنید.

در مورد مرخصی زایمان تحقیق کنید

شاید هنوز برای مرخصی بارداری و زایمان کمی زود باشد اما فکر کردن به آن ضرری هم ندارد. ببینید قانون شرکت شما در این مورد چیست. معمولا سه گزینه وجود دارد:

  • مرخصی با حقوق
  • مرخصی بدون حقوق
  • مرخصی استعلاجی

جهت معاینه به پزشک مراجعه نمایید

مراجعه منظم به پزشک در طول دوران بارداری ضروری است.

تمرین‌های کگل را شروع کنید

نظر پزشک خود را در مورد ورزش بپرسید. ابتدای سه ماهه دوم زمان عالی برای شروع تمرین‌های کگل است. تمرین‌های کگل برای تقویت عضلات و پشتیبانی رحم، مثانه، روده‌ها و عضلات واژن انجام می‌شوند. با تمرین‌های کگل در بارداری می‌توانید زایمان بهتری داشته باشید و بعد از زایمان هم مداوای بدن شما تسریع می‌شود.

خوابیدن به پهلو را آغاز کنید

از آنجا که بچه و شکم در حال رشد هستند زمان خوابیدن به پهلو فرا رسیده است. خوابیدن به پهلو بهترین حالت برای زنان باردار است پس اگر به خوابیدن روی شکم یا پشت عادت دارید حالا باید فرم خوابیدن خود را تغییر دهید. خوشبختانه با بزرگ شدن شکم، خوابیدن روی شکم سخت و تقریبا نشدنی می‌شود.

خوابیدن به صورت طاقباز باعث کم شدن جریان خون به جنین می‌شود و خطرناک است. اما اگر نصفه شب از خواب بیدار شده و دیدید که به پشت خوابیده‌اید نگران نباشید. فقط باید حالت خود را تغییر داده و به پهلو بخوابید.

چک لیست برای هفته 16 تا 20 بارداری

سیسمونی کودک را تهیه کنید

اگر جنسیت جنین را می‌دانید سه ماهه دوم زمان مناسبی برای تهیه دکوراسیون و وسایل کودک است.

در مورد روش‌های مراقبت از نوزاد مطالعه کنید

بهتر است از حالا روش‌های مراقبت از نوزاد را یاد بگیرید.

لباس بارداری مناسب تهیه نمایید

لباس بارداری مناسب خیلی به استراحت کردن شما کمک می‌کند.

به پزشک مراجعه نمایید

مراجعه منظم به پزشک در بارداری ضروری است.

غربالگری دوم را انجام دهید

غربالگری دوم که اسکن آنومالی هم نامیده می‌شود اهمیت زیادی دارد. این سونوگرافی معمولا طولانی‌ترین سونوگرافی بارداری است و دقت زیادی دارد. متخصص سونوگرافی اندام‌ها و عملکرد قلب جنین را بررسی می‌کند. معمولا تصاویر زیادی از جنین گرفته می‌شود. اگر از شما خواسته شد سونوگرافی را تکرار کنید نگران نباشید. گاهی بچه همکاری نمی‌کند و متخصص سونوگرافی نمی‌تواند به طور کامل اندام‌های جنین را بررسی کند.

ممکن است در غربالگری اول یا آزمایش نیفتی جنسیت جنین را به شما گفته باشند اما اگر نگفته‌اند در این سونوگرافی هم امکان آن وجود دارد. معمولا جنسیت جنین درست تشخیص داده می‌شود اما دقت آن صد درصد نیست.

معاینه روتین بارداری را انجام دهید

اگر غربالگری دوم را انجام داده‌اید جهت نشان دادن جواب آزمایش و معاینه به مطب پزشک بروید.

حس اولین تکان‌های جنین

معمولا در این هفته‌ها تکان‌های جنین حس می‌شود که حسی شبیه حباب یا بال زدن پروانه دارد. اگر اولین بارداری شما است و هنوز تکان‌ها را حس نکرده‌اید جای نگرانی نیست. تکان‌های جنین در اولین بارداری دیرتر حس می‌شود.

چک لیست برای هفته 20 تا 24 بارداری

در مورد جشن به دنیا آمدن نوزاد (زمان و مکان مهمانی، مهمانان و غیره) برنامه‌ریزی کنید

یکی از قسمت‌های جذاب بارداری آمادگی برای برگزاری و جشن‌های متناسب با بارداری و تولد نوزاد است.

اگر دوست دارید به سفر بروید

اگر با توجه به آنکه معمولا سه ماهه دوم بارداری شیرین‌ترین بخش آن است اگر پزشک اجازه می‌دهد یک مسافرت سبک خستگی شما را کم می‌کند. اگر قصد مسافرت هوایی دارید از قبل در مورد مقررات سفر در بارداری و شرایط آب و هوایی آن منطقه تحقیق کنید.

یک ویزیت دیگر بارداری انجام دهید

چک لیست بارداری برای هفته 24 تا 28

در مورد بیمارستان زایمان و موارد تحت پوشش بیمه بررسی لازم را انجام دهید

الان که فرصت کافی دارید زمان مناسبی برای انتخاب بیمارستان است.

آزمایش دیابت بارداری (تحمل گلوکز خوراکی) را انجام دهید

این آزمایش برای بررسی دیابت بارداری انجام می‌شود. دیابت بارداری نوعی دیابت است که در بارداری اتفاق می‌افتد و معمولا بعد از زایمان خودبخود از بین می‌رود. برای انجام آزمایش ابتدا یک نمونه خون از شما گرفته شده و سپس باید یک نوشیدنی شیرین که گلوکز خوراکی است بنوشید. در مرحله بعد 3 نمونه خون در فواصل یک ساعته از شما گرفته می‌شود.

با توجه به اینکه آزمایش حدود 3 ساعت طول می‌کشد باید از قبل آماده باشید. خوراکی همراه خود ببرید که در انتهای آزمایش میل کنید.

جهت معاینه بارداری مراجعه کنید

در این زمان آخرین چکاپ سه ماهه دوم انجام می‌شود. حالا به زمان ملاقات با فرزند خود خیلی نزدیک‌تر شده‌اید.

نام کودک را انتخاب کنید

اگر هنوز نام کودک را انتخاب نکرده‌اید حالا باید جدی‌تر به آن فکر کنید.

بیشتر بدانید:

مراقبتهای سه ماهه اول بارداری و چک لیست اقدامات لازم

تکرر ادرار در سه ماهه دوم بارداری کم می‌شود؟

آزمایش غیر تهاجمی NIPT یا NIFTY