بارداری پرخطر

اگر بارداری شما پرخطر باشد احتمالا باید تعداد دفعات مراجعه شما به پزشک افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، انجام آزمایش‌ها و مراجعات بیشتر به پزشک باعث تشدید استرس می‌شود. علاوه بر این نگرانی‌ها، مشکلات دیگری هم وجود دارد: چه زمانی به رئیسم بگویم که باردارم؟ پرستار مناسب بچه را چگونه انتخاب کنم؟ چگونه به کودکانم بگویم که حال من خوب است و جای نگرانی نیست؟

اگر بارداری شما پرخطر باشد احتمالا باید تعداد دفعات مراجعه شما به پزشک افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، انجام آزمایش‌ها و مراجعات بیشتر به پزشک باعث تشدید استرس می‌شود. علاوه بر این نگرانی‌ها، مشکلات دیگری هم وجود دارد: چه زمانی به رئیسم بگویم که باردارم؟ پرستار مناسب بچه را چگونه انتخاب کنم؟ چگونه به کودکانم بگویم که حال من خوب است و جای نگرانی نیست؟ در ادامه نکاتی برای مواجهه بهتر با این مشکلات تشریح شده است.

راه حل مواجهه با مشکلات بارداری پرخطر

مشکل: رئیس من اجازه مراجعه به پزشک و مرخصی را نمی‌دهد.

راه حل: قبل از صحبت کردن با رئیس خود در مورد قوانین و حقوقی که زنان باردار از آن برخوردار هستند تحقیق کنید. اگر بارداری شما پرخطر باشد با ارائه مدارک پزشکی بهتر می‌توانید از حقوق خود بهره ببرید. از طرف دیگر شما هم باید شرایط کاری و دغدغه‌های و رئیس خود را درک کرده و با روحیه همکاری مساله را با او در میان بگذارید.

مشکل: همکاران من فکر می‌کنند من زیادی به مرخصی می‌روم. آنها می‌بینند که من دیر سر کار حاضر می‌شوم و زود می‌روم و  درک نمی‌کنند که من این کار به دلخواه انجام نمی‌دهم و این کار برای مراجعه به پزشک است.

راه حل: بهتر است در مورد مشکل خود تا حدی که امکان دارد به آنها توضیح بدهید. معمولا وقتی که انسان‌ها مشکل دیگری را بدانند با او احساس همدردی کرده و همکاری می‌کنند. به آنها بگویید که می‌دانید آنها مجبورند بعضی از وظایف شما را به عهده بگیرند اما می‌توانید در آینده جبران کنید.

مشکل: بارداری شما پرخطر است و نمی‌توانید مثل قبل کار کنید.

راه حل: از رئیس بخواهید کار شما را مطابق توان فعلی شما تطبیق دهد.

مشکل: فرزند من می‌بیند که به دلیل ملاقات‌های پزشک دچار استرس شده‌ام. چگونه باید بدون ترساندن او در مورد شرایط خود توضیح بدهم؟

راه حل: پاسخ شما به سن بچه بستگی دارد. بچه‌ها نمی‌توانند جزئیات پزشکی را درک کنند. بنابراین پاسخ شما باید تا حد ممکن ساده باشد. به بچه اطمینان دهید پزشکان مراقب شما هستند.

اگر کودک شما به مدرسه می‌رود جزئیات بیشتری را به او بگویید. مثلا اینکه باید آزمایش خون بدهید تا مطمئن شوید قند خون شما نرمال است. بهتر است تا سه ماهه دوم صبر کرده و بعد به کودک بگویید که باردار هستید. در سه ماهه دوم احتمال از دست دادن حاملگی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. اگر هنوز هم مطمئن نیستید که به بچه بگویید یا نه، از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

بیشتر بدانید:

بارداری پرخطر و اقدامات لازم