نفخ و باد شکم در بارداری

نفخ شکم در بارداری یک عارضه کاملا عادی و رایج است. یک فرد معمولی به طور میانگین 18 بار در روز نفخ شکم را از بدن خود بیرون می‌دهد. برای بعضی افراد نفخ معده به صورت سوء هاضمه و برای بعضی دیگر به شکل گاز معده است که از مقعد یا به صورت آروغ از بدن خارج می‌شود.

نفخ شکم در بارداری یک عارضه کاملا عادی و رایج است. یک فرد معمولی به طور میانگین 18 بار در روز نفخ شکم را از بدن خود بیرون می‌دهد. برای بعضی افراد نفخ معده به صورت سوء هاضمه و برای بعضی دیگر به شکل گاز معده است که از مقعد یا به صورت آروغ از بدن خارج می‌شود.

علت نفخ شکم در بارداری چیست؟

چه باردار باشید چه نباشید گاز معده تشکیل می‌شود! اما وقتی که باردار هستید نفخ شکم تشدید می‌شود. یکی از دلایل مهم بیشتر شدن باد شکم در بارداری، تولید هورمون پروژسترون است. پروژسترون باعث آرام سازی عضلانی می‌شود.

در نتیجه ماهیچه‌های روده بیشتر آرام شده و هضم غذا کندتر انجام شده و زمان هضم غذا در روده حدود 30 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین، تولید گاز در معده و روده بیشتر می‌شود. ضمنا نفخ شکم در اواخر بارداری که فشار رحم به حفره شکمی تشدید می‌شود، افزایش یافته و هضم غذا حتی کندتر و تولید گاز معده بیشتر می‌شود.

متاسفانه، هورمون پروژسترون که باعث آرام شدن عضلات می‌شود کنترل باد معده را مشکل می‌سازد. اگر در یک موقعیت پیش بینی نشده باد از معده شما خارج شد خودتان را ناراحت نکنید. فقط کافی است لبخند بزنید و تقصیر را به گردن بچه بیندازید!

کنترل و درمان نفخ شکم در بارداری

تقریبا غیر ممکن است که بتوان جلوی نفخ شکم در بارداری را گرفت و آنرا درمان کرد. اما با انجام چند کار می‌توانید گاز تولید شده را کنترل نمایید. هدف اصلی آن است که دفعات تولید آنرا کاهش دهید. بعضی از خوراکی‌ها نفخ شکم را تشدید می‌کنند.

اگر نفخ شکم واقعا شما را اذیت می‌کند بهتر است با بررسی رژیم غذایی، خوراکی‌هایی که باعث تشدید آن می‌شوند را پیدا کنید. لوبیا، نخود، و غلات باعث خوراکی‌های خیلی نفاخ هستند. متاسفانه، خوراکی‌های مفید دیگری هم نفاخ هستند: کلم بروکلی، گل کلم، مارچوبه و غیره. بهترین راه، پیدا کردن غذاهایی است که نفخ آنها بیشتر از همه شما را اذیت می‌کند چون نفخ شکم برای غذاهای مختلف و برای افراد مختلف متفاوت است. انجام اقدامات زیر هم به شما کمک می‌کند:

  • مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید؛
  • از خوردن غذاهای چرب سرخ شده خودداری نمایید؛
  • بدون استفاده از نی مایعات بنوشید؛
  • غذاهای با حجم کمتر میل نمایید؛
  • اگر پزشک اجازه می‌دهد تمرینات ورزشی که به هضم غذا کمک می‌کنند را دنبال نمایید؛
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ بدور کمر خود خودداری نمایید؛
  • قند مصنوعی نخورید؛
  • به میزان کافی آب بنوشید تا دچار یبوست نشوید؛
  • به آرامی غذا بخورید و غذا را زیاد بجویید.

جویدن غذا به میزان کافی بهترین راه برای کاهش نفخ است. بیشتر نفخ توسط باکتری‌هایی تولید می‌شود که در روده بزرگ برای تجزیه غذایی که توسط آنزیم‌های معده هضم نشده، فعالیت می‌کنند. باد معده همچنین به یبوست ارتباط دارد پس بهتر است راه‌های جلوگیری از یبوست را بدانید.

نفخ شکم در بارداری و ملاحظات ایمنی

مهم است که با وجود نفخ غذاهای مفید را از رژیم غذایی خود حذف نکنید. غذاهای مفید برای سلامت بارداری و جنین لازم هستند. خوشبختانه، نفخ شکم در بارداری، آسیبی به جنین نمی‌رساند. با وجود آنکه هیچ کس از آروغ و گاز معده خوشش نمی‌آید اما جنین اصلا متوجه آن نمی‌شود.

بیشتر بدانید:

سوزش سر دل در بارداری

کاهش حالت تهوع ناشی از مکمل‌های بارداری